Obowiązkowa nauka rozpoznawania fake news w kalifornijskich szkołach

itbiznes.pl 1 rok temu
Zdjęcie: Fake News


Kalifornia wprowadza nowe przepisy, które wymagają od uczniów od klas 0 do 12 nauki umiejętności rozpoznawania fake news. Zadania te nie będą stanowić osobnego przedmiotu i będą wplecione w istniejące zajęcia.

Gubernator Gavin Newsom podpisał Ustawę Zbiorczą 873, która nakazuje wprowadzenie czytania mediów do programów nauczania. Ustawa wejdzie w życie w 2024 roku, ale nauczyciele są zachęcani do rozpoczęcia nauki tych umiejętności już teraz.

Autor ustawy, Marc Berman z Partii Demokratycznej, podkreśla, iż fake newsy wpływają na polityczne decyzje i mogą zagrażać demokracji. Zdaniem zwolenników nowego prawa, nauczanie czytania mediów może pomóc uczniom w identyfikacji wiarygodnych źródeł informacji oraz zrozumieniu roli mediów w demokracji.

Badania pokazują wzrost nieufności do mediów, szczególnie wśród młodych ludzi — według badań przeprowadzonych przez Instytut Gallupa tylko 7% dorosłych ma „duże zaufanie” do mediów. Wprowadzenie nowych zajęć ma na celu zmianę tego trendu poprzez naukę umiejętności oceny jakości informacji.

Apolityczna ustawa o fake news przeszła niemal jednomyślnie

Ustawa AB 873 została przyjęta niemal jednomyślnie, co podkreśla jej apolityczny charakter. Inne stany, takie jak Teksas, New Jersey i Delaware, również wprowadzają podobne przepisy — Kalifornijskie prawo nie zawiera jednak finansowania szkoleń nauczycieli czy też mechanizmów monitorowania skuteczności.

Berman, choć zdaje sobie sprawę z niedoskonałości ustawy, podkreślał konieczność jej szybkiego wprowadzenia. Prawo wchodzi w życie w 2024 roku, ale zachęca się nauczycieli do rozpoczęcia nauki tych umiejętności już teraz.

Wideo stworzone w ramach projektu przestawia urzędującego wówczas prezydenta USA, Richarda Nixona, który żegna się z astronautami. Chociaż wideo wygenerował komputer na podstawie montażu krótkich ujęć istniejących fragmentów wideo, ze wsparciem algorytmów głębokiego uczenia maszynowego, to efekt wygląda niezwykle realistycznie.

Nauczyciele już wcześniej zauważyli potrzebę skupienia się na umiejętnościach rozpoznawania fake news i już dziś włączają te informacje do swoich lekcji. Twierdzą, iż pandemia sprawiła, iż zrozumienie treści stało się równie ważne co same treści.

Stopniowe wdrażanie ustawy zostało podyktowane obecnymi obowiązkami szkół, ale organizacje młodzieżowe, takie jak Generation Up, mają nadzieję na priorytetowe traktowanie tej kwestii przez lokalne szkoły. Wprowadzenie nauki rozpoznawania fake news jest krokiem w kierunku zwiększenia umiejętności oceny informacji oraz zrozumienia roli mediów w społeczeństwie. To wysiłek mający na celu przygotowanie młodych ludzi do funkcjonowania w erze informacyjnej, gdzie fake newsy stanowią istotne wyzwanie dla demokracji.

Idź do oryginalnego materiału