PayPal ogłosił partnerstwo z OpenAI, które umożliwi użytkownikom ChataGPT dokonywanie zakupów bezpośrednio w aplikacji przy użyciu portfela PayPal. Integracja, zaplanowana na 2026 rok, połączy sieć dziesiątek milionów sprzedawców oferujących płatności przez PayPal z ponad 700 milionami tygodniowymi użytkownikami ChataGPT, wykorzystując funkcję Instant Checkout oraz protokół Agentic Commerce Protocol (ACP).
PayPal stanie się pierwszym cyfrowym portfelem dostępnym w ChacieGPT, umożliwiając użytkownikom przejście “od czatu do kasy w tempie kilku kliknięć”, jak określa to prezes Alex Chriss. Klienci będą mieli dostęp do wszystkich standardowych opcji płatności zapisanych w swoim koncie PayPal, w tym kart, sald i kont bankowych, a także do podsumowania danych wysyłkowych i kontaktowych. PayPal zapewni również usługi post-transakcyjne, takie jak śledzenie zamówień i system rozwiązywania sporów bezpośrednio w ChacieGPT. Dzięki adopcji protokołu ACP – otwartego standardu pozwalającego sprzedawcom na prezentowanie produktów w aplikacjach AI – miliony przedsiębiorstw korzystających z PayPala zyskają nowy kanał sprzedaży bez konieczności indywidualnej integracji z platformą OpenAI.
To kolejny krok OpenAI w kierunku przekształcenia ChataGPT w pełnoprawną platformę e-commerce. We wrześniu firma uruchomiła funkcję “Buy it in ChatGPT” wraz z Instant Checkout, pierwotnie dostępną dla sprzedawców Etsy i Shopify, a niedawno rozszerzoną o Walmart. Pomysł polega na tym, by ponad 700 milionów tygodniowych użytkowników ChataGPT mogło korzystać z AI jako osobistego asystenta zakupowego – od wyszukiwania produktów po finalizację transakcji. PayPal obsłuży zarówno stronę konsumencką (możliwość płacenia portfelem PayPal), jak i biznesową, zapewniając infrastrukturę przetwarzania płatności dla sprzedawców wykorzystujących Instant Checkout OpenAI. PayPal zajmie się w tle całą infrastrukturą płatności – od kierowania transakcji przez odpowiednie kanały, przez sprawdzanie poprawności danych, po zarządzanie całym procesem. Dzięki temu oferty małych biznesów i dużych sieci handlowych trafią do ChataGPT już w 2026 roku.

PayPal konsekwentnie pozycjonuje się jako fundamentalna warstwa płatnicza dla nowego ekosystemu zakupów opartych na agentach AI. Firma zawarła w ostatnich miesiącach podobne umowy z Google i Perplexity, rozwijając tzw. AI-powered shopping experiences. Chriss nie pozostawia wątpliwości co do kierunku rozwoju: “Trudno wyobrazić sobie, iż handel agentowy nie będzie odgrywać znaczącej roli w przyszłości”. Dodatkowo PayPal udostępni swoim 24 tysiącom pracowników korporacyjny dostęp do planu ChatGPT Enterprise oraz pozwoli deweloperom korzystać z narzędzi programistycznych od OpenAI, takich jak Codex. Dla OpenAI ta kooperacja to nie tylko rozszerzenie możliwości monetyzacji platformy, ale również fundament pod rozwój ekosystemu obejmującego przeglądarkę Atlas oraz spekulowane urządzenie konsumenckie opracowywane wspólnie z Jony Ive’em.








