Korzystanie z dobrodziejstw sztucznej inteligencji początkowo spotkało się z ogromnym sprzeciwem szkół. Inaczej do tematu podeszły władze Akademii Leona Koźmińskiego, które opublikowały szereg wytycznych, mających przygotować studentów do etycznego wykorzystywania sztucznej inteligencji. Uczelnia twierdzi, iż AI będzie miało duży wpływ na przyszłość szkolnictwa oraz pracy zawodowej.
Pierwszy krok w normalizowaniu AI w sektorze edukacji
Niedawno pisaliśmy o niderlandzkiej szkole, której władze dość mocno sprzeciwiły się korzystaniu przez uczniów z ChatGPT podczas odrabiania prac domowych. W rozmowach przeprowadzonych przez portal nos.nl wykazano, iż większość uczniów faktycznie wykorzystuje narzędzia AI na co dzień, co następnie wywołało spore oburzenie pośród kadry nauczycielskiej. Dlatego publikacja rekomendacji polskiej uczelni spotkała się z dość dużym, ale i pozytywnym zaskoczeniem ze strony odbiorców.
W dobie „tępienia” narzędzi typu ChatGPT Akademia Leona Koźmińskiego postanowiła wykorzystać sytuację i przekuć negatywne postrzeganie AI w szkolnictwie na możliwość zapoznania uczniów z nową technologią. Dzięki temu studenci mają szansę nauczyć się mądrego korzystania ze wsparcia sztucznej inteligencji, co w przyszłości stanie się najprawdopodobniej standardem.
Mamy świadomość, iż narzędzia tego rodzaju są dostępne i zostaną z nami, zmieniając m.in. sposób zdobywania informacji – powiedział prof. Grzegorz Mazurek, Rektor Akademii Leona Koźmińskiego. – Przyszłość należy do ludzi, którzy potrafią odpowiedzialnie korzystać ze zdobyczy technologii i myślą krytycznie. Opracowane w Akademii Leona Koźmińskiego rekomendacje uwzględniają zarówno pozytywny wpływ technologii na rozwój kompetencji, jak i konieczność reagowania na potencjalne nadużycia — dodał.