Polskie firmy liderem we wdrażaniu AI w regionie – tylko 18% nie inwestuje w sztuczną inteligencję

itreseller.com.pl 4 dni temu

Polscy przedsiębiorcy wykazują się największą otwartością na inwestycje w sztuczną inteligencję w całej Europie Środkowej, Wschodniej i Południowo-Wschodniej – wynika z raportu EY „Barometr Przedsiębiorczości 2025”. Tylko 18% firm w Polsce nie inwestuje w AI, podczas gdy w pozostałych krajach regionu ten odsetek sięga aż 43%.

Aż 56% polskich przedsiębiorców zainwestowało do 100 tys. dolarów w technologie oparte na sztucznej inteligencji, a niemal połowa z nich wskazuje, iż cyfryzacja realnie poprawia funkcjonowanie ich organizacji. Firmy najczęściej wykorzystują AI do analizy danych (44%) oraz spodziewają się znacznej poprawy wydajności i produktywności (46%). Polska zdecydowanie wyprzedza sąsiadów również w kontekście zastosowania AI w marketingu i sprzedaży online – odpowiednio 63% vs 52% w pozostałych krajach regionu.

„Mniejsze przedsiębiorstwa często mają ograniczone zasoby, więc tworzenie aplikacji AI we własnym zakresie sprawia im trudności, także z powodu koniecznych inwestycji w infrastrukturę i zespoły. Mogą jednak dostosowywać do swoich wymagań już dostępne rozwiązania i platformy, co znacząco skraca czas i zmniejsza początkowe nakłady. Niezależnie od przyjętego rozwiązania zawsze ze szczególną uwagą należy traktować kwestie ochrony danych firmy, gdyż stosowanie rozwiązań AI otwiera nowe obszary podatności na cyberatak” – podkreśla Bartosz Pacuszka, partner EY Polska, lider Zespołu AI Technology.

Raport wskazuje także, iż Polska jest postrzegana jako bardziej stabilna gospodarczo niż inne kraje regionu. Ryzyko inwestycyjne związane z niepewnością gospodarczą wskazało 46% firm znad Wisły, podczas gdy w pozostałych krajach – aż 58%. Polscy przedsiębiorcy częściej narzekają jednak na wysokie stopy procentowe i niekorzystne warunki kredytowe (36% vs 24%). Z kolei problemy z dostępem do funduszy inwestycyjnych występują częściej w regionie (41%) niż w Polsce (28%).

Wśród największych barier we wdrażaniu AI firmy wskazują kwestie związane z ochroną prywatności (41%) oraz brak jasnych regulacji (37%). Rosnące oczekiwania wobec uregulowania tej technologii widoczne są w postulatach przedsiębiorców dotyczących ram prawnych, które zapewnią bezpieczeństwo i odpowiedzialne wykorzystanie AI.

„Wdrożenie sztucznej inteligencji w organizacji to nie tylko wyzwanie technologiczne, ale także prawne. Debata na temat zmian legislacyjnych na poziomie krajowym i europejskim, w tym regulacji związanych z AI ACT, rozwija się równie dynamicznie, jak prace nad nowymi innowacjami. Mimo to technologia wciąż wyprzedza regulacje, co stawia przed działami prawnymi istotną odpowiedzialność. Już teraz muszą one rekomendować wprowadzenie wewnętrznych rozwiązań w przedsiębiorstwach, podczas gdy dyskusje na ten temat dopiero się toczą. W kontekście AI ACT organizacje powinny być proaktywne w dostosowywaniu swoich strategii do nadchodzących regulacji, aby zapewnić zgodność i minimalizować ryzyko prawne” – zauważa Justyna Wilczyńska-Baraniak, partnerka EY i liderka Zespołu Prawa Własności Intelektualnej, Technologii i Danych Osobowych w kancelarii EY Law.

Badanie przeprowadzono w lutym i marcu 2025 roku w 16 krajach regionu, w tym m.in. w Polsce, Czechach, Rumunii, Turcji i krajach bałkańskich. Łącznie przebadano 1031 przedsiębiorstw, z czego 179 pochodziło z Polski.

Idź do oryginalnego materiału