Praca w social media - na czym polega

blog.strefakursow.pl 1 miesiąc temu

Social media stały się nieodłącznym elementem życia codziennego, dzięki czemu praca w tej branży również nabrała większego znaczenia. W mediach społecznościowych jesteśmy nie tylko my, użytkownicy, ale są tu również firmy i marki, organizacje oraz jednostki administracyjne. Za opiekę nad ich oficjalnymi profilami odpowiadają Social Media Managerowie. Czym dokładnie zajmuje się taki specjalista i jakie kompetencje powinien posiadać?


Kurs Jak zdobywać klientów w social mediach
4.9
(83 opinii)

Naucz się wykorzystywać social media do zdobywania klientów. Dowiedz się, które serwisy społecznościowe będą najskuteczniejsze w Twojej branży i zwiększaj sprzedaż, dzięki social sellingowi. Dowiedz się więcej



Zakres obowiązków social media managera

Prowadzenie mediów społecznościowych firmy jest odpowiedzialnym zajęciem i wymaga tak wiedzy, umiejętności, jak i predyspozycji. Social Media Manager musi dopasować swoje działania do wielu kryteriów: polityki komunikacji firmy, odbiorcy docelowego, kanału, a choćby bieżących wydarzeń w wymiarze globalnym. To od Jego pracy w dużym stopniu zależy to, jak dana marka lub firma będzie postrzegana przez klientów i klientów potencjalnych. Zdarza się również, iż to właśnie social media są głównym kanałem generującym zyski dla przedsiębiorstwa.

Jakie zadania w swojej codziennej pracy wykonuje taka osoba i jakie kompetencje są tu niezbędne?

Tworzenie strategii social media

Podstawowym zadaniem Social Media Managera jest opracowanie strategii obecności marki w mediach społecznościowych. Strategia ta musi być zgodna z ogólnymi celami marketingowymi firmy i uwzględniać specyfikę poszczególnych platform społecznościowych. Na tym etapie konieczne jest określenie grupy docelowej, wybór odpowiednich kanałów komunikacji oraz ustalenie celów krótko- i długoterminowych.

Wymagane kompetencje:

  • podstawy marketingu: określanie grup docelowych, dopasowanie treści do odbiorcy, określanie celów marketingowych
  • znajomość aktualnych trendów w kanałach komunikacji
  • wiedza w zakresie technik sprzedaży w social media


Kreacja i publikacja treści

Osoba na tym stanowisku jest odpowiedzialna za tworzenie treści, które będą publikowane na profilach społecznościowych firmy. Zróżnicowanie publikowanego contentu pod względem rodzaju jest konieczne, aby utrzymać zainteresowanie i zaangażowanie użytkowników. Podstawowe wśród nich to pisanie postów, tworzenie grafik, nagrywanie filmów czy tworzenie infografik. Ważne jest również, aby treści były atrakcyjne, angażujące i zgodne z tonem komunikacji marki.

Wymagane kompetencje:

  • umiejętność obsługi programów do edycji zdjęć: Adobe Photoshop, Canva
  • storytelling
  • copywriting
  • montaż wideo
  • fotografia

Kurs AI w social media marketingu - narzędzia i automatyzacja pracy

Zobacz kurs

Kurs Instagram Reels - sekrety angażujących rolek

Zobacz kurs

Kurs TikTok od A do Z - jak zbudować milionowe zasięgi

Zobacz kurs
Zarządzanie kampaniami reklamowymi

Social Media Manager uruchamia i monitoruje kampanie reklamowe na różnych platformach społecznościowych. Dba przy tym, aby były one przemyślane, odpowiednio targetowane i optymalizowane pod kątem osiągania jak najlepszych wyników. Standardem jest już prowadzenie testów A/B reklam. W jego obowiązku leży również analiza efektywności kampanii i dostosowywanie strategii na podstawie zebranych danych.

  • umiejętność analizy danych i wyciągania wniosków
  • obsługa platform reklamowych
  • narzędzia: Adobe Photoshop, Canva, Excel


Interakcja z użytkownikami

Odpowiadanie na komentarze, wiadomości i recenzje, prowadzenie dyskusji oraz angażowanie społeczności to codzienne zadania, które pomagają budować relacje z klientami i wzmacniać pozytywny wizerunek marki. Konieczne jest tu zaznajomienie się z zasadami, dzięki którym można na przykład zdusić w zarodku ryzyko kryzysu wizerunkowego.

Wymagane kompetencje:

  • wiedza w zakresie komunikacji w social mediach
  • umiejętność promocji i zorganizowania webinarów, wydarzeń, konkursów


Analiza i raportowanie wyników

Nieodzownym elementem pracy Social Media Managera jest regularne monitorowanie i analizowanie wyników działań w mediach społecznościowych. Korzystając z narzędzi analitycznych, należy śledzić wskaźniki takie jak zasięg, zaangażowanie, liczba kliknięć czy konwersji. Na podstawie tych danych sporządza się raporty, które pomagają w ocenie skuteczności prowadzonej strategii i wprowadzaniu niezbędnych korekt.

Wymagane kompetencje:

  • znajomość narzędzi analitycznych, dostępnych w platformach social media
  • narzędzia: Canva, Excel (w tym również umiejętność tworzenia wykresów)
  • umiejętność wyciągania wniosków na podstawie danych

Monitoring trendów i działań konkurencji

Social media to dynamicznie zmieniająca się przestrzeń, dlatego specjalista w tej dziedzinie musi być na bieżąco z najnowszymi trendami, zmianami algorytmów i działaniami konkurencji. Dobry Social Media Manager potrafi działać gwałtownie i reagować również na aktualne wiadomości z kraju i ze świata. Na ich podstawie opracowuje kolejne strategie, a bieżące dostosowuje do zmieniających się warunków.


Podsumowanie

Praca social media managera to wymagające, ale jednocześnie satysfakcjonujące zajęcie. Wiedza, umiejętności i zaangażowanie przekładają się tu bezpośrednio na widoczność firmy, opinie klientów na jej temat, a niejednokrotnie również na przychody przedsiębiorstwa. Do atutów tej pracy zdecydowanie należą również: możliwość uzyskania odpowiednich kwalifikacji z pomocą kursów i szkoleń, a także perspektywy pracy zdalnej i osiągania wysokich zarobków.

Idź do oryginalnego materiału