Programista 1/2023 (106) – luty/marzec 2023 – Wzorce projektowe a praktyka

programistamag.pl 1 rok temu

Każdy programista wcześniej czy później zderza się z tematem wzorców projektowych. Najczęściej widnieją one jako jedno z wymagań w ofertach pracy, czasem pojawiają się na rozmowach kwalifikacyjnych, a chyba jeszcze rzadziej rozmawia się o nich w czasie realizacji programistycznych projektów. Czym są? Czy warto zaprzątać sobie nimi głowę po zakończeniu procesu rekrutacyjnego? Czy nadają się tylko do akademickiej dysputy, czy też może da się zastosować je w prawdziwych scenariuszach? Spróbujmy zmierzyć się z tym ciekawym tematem.

Zagadnienia poruszane w tym artykule:

  • Ale o co kaman?
  • Rodzaje wzorców;
  • Wzorce kreacyjne;
  • Metoda wytwórcza (Factory method);
  • Fabryka abstrakcyjna (Abstract factory);
  • Budowniczy (Builder);
  • Prototyp (Prototype);
  • Singleton (Singleton);
  • Wzorce strukturalne;
  • Adapter (Adapter);
  • Most (Bridge);
  • Kompozyt (Composite);
  • Dekorator (Decorator);
  • Pełnomocnik (Proxy);
  • Przykłady z życia.

Artykuł pochodzi z magazynu Programista nr 106 (1/2023). Magazyn jest z przełomu lutego i marca 2023 roku. Szczegółowy spis treści wydania nr 106: https://programistamag.pl/programista-1-2023-106/

Autorem artykułu jest Wojciech Sura. Programuje 30 lat, z czego 15 komercyjnie; ma na koncie aplikacje desktopowe, webowe, mobilne i wbudowane – pisane w C#, C++, Javie, Delphi, PHP, JavaScript i w jeszcze kilku innych językach. w tej chwili pracuje jako architekt w firmie WSCAD, rozwijającej oprogramowanie nowej generacji CAD dla elektrotechników.

Idź do oryginalnego materiału