Każdy programista wcześniej czy później zderza się z tematem wzorców projektowych. Najczęściej widnieją one jako jedno z wymagań w ofertach pracy, czasem pojawiają się na rozmowach kwalifikacyjnych, a chyba jeszcze rzadziej rozmawia się o nich w czasie realizacji programistycznych projektów. Czym są? Czy warto zaprzątać sobie nimi głowę po zakończeniu procesu rekrutacyjnego? Czy nadają się tylko do akademickiej dysputy, czy też może da się zastosować je w prawdziwych scenariuszach? Spróbujmy zmierzyć się z tym ciekawym tematem.
Zagadnienia poruszane w tym artykule:
- Ale o co kaman?
- Rodzaje wzorców;
- Wzorce kreacyjne;
- Metoda wytwórcza (Factory method);
- Fabryka abstrakcyjna (Abstract factory);
- Budowniczy (Builder);
- Prototyp (Prototype);
- Singleton (Singleton);
- Wzorce strukturalne;
- Adapter (Adapter);
- Most (Bridge);
- Kompozyt (Composite);
- Dekorator (Decorator);
- Pełnomocnik (Proxy);
- Przykłady z życia.
Artykuł pochodzi z magazynu Programista nr 106 (1/2023). Magazyn jest z przełomu lutego i marca 2023 roku. Szczegółowy spis treści wydania nr 106: https://programistamag.pl/programista-1-2023-106/
Autorem artykułu jest Wojciech Sura. Programuje 30 lat, z czego 15 komercyjnie; ma na koncie aplikacje desktopowe, webowe, mobilne i wbudowane – pisane w C#, C++, Javie, Delphi, PHP, JavaScript i w jeszcze kilku innych językach. w tej chwili pracuje jako architekt w firmie WSCAD, rozwijającej oprogramowanie nowej generacji CAD dla elektrotechników.