Chcesz wejść do IT? Pułapki czekają na Ciebie zarówno na etapie nauki programowania, jak i podczas poszukiwania pierwszej pracy. Na co uważać, gdy wybierasz drogę edukacji? Wskazówki zawarte w tym artykule pomogą Ci ustrzec się przed stratą czasu i pieniędzy.
Samodzielna nauka z kursów online
Krótkie kursy online to świetny sposób, żeby zacząć przygodę z IT: poznać podstawy języka i przekonać się, czy programowanie jest dla nas. Później grozi nam dojście do ściany i spowolnienie rozwoju. Dlaczego? Oto kilka powodów:
- brak lub mała ilość praktyki w formie zadań i projektów,
- brak feedbacku (code review), czyli również uczenia się na błędach (chyba iż masz kogoś, komu możesz podrzucić kod do sprawdzenia),
- dużo czasu spędzonego na poszukiwaniu kolejnych źródeł wiedzy zamiast na nauce,
- trudność w ocenie wartości materiałów (dobre oceny nie muszą świadczyć o wartości kursu, ale o jego „łatwości” – gdy coś jest łatwe, jesteśmy zadowoleni, ale uczymy się mniej. Autorzy czasem świadomie nie umieszczają wymagających zadań, by odbiorcy się „nie męczyli” i wystawiali wyższe oceny),
- brak osoby, którą można zapytać o dodatkowe wyjaśnienie zagadnienia lub pomoc w rozwiązaniu problemów / znalezieniu błędów w kodzie,
- różni twórcy poszczególnych kursów to niespójność w kwestii zakresu materiału – trudno się zorientować, co jest ważne, a co nie, co przestarzałe, a co aktualne,
- problemy z oceną jakości materiałów i zakresu potrzebnego do otrzymania pracy junior developera (łatwo utknąć na szczegółach),
- ścieżka rozwoju do samodzielnego wytyczenia od zera – jest to trudne dla kogoś nowego w temacie programowania i nieznającego realiów rynku IT.
Kursy te są bezpłatne lub niedrogie (nawet te rozbudowane można kupić w promocyjnych cenach). Nie stracisz więc pieniędzy, ale w końcu możesz zacząć tracić czas – tym cenniejszy, jeżeli się przebranżawiasz i musisz znaleźć nową pracę w konkretnym terminie. o ile poczujesz, iż wyżej wymienione problemy zaczynają Ciebie dotyczyć, może warto poszukać już innej (szybszej i bardziej efektywnej) drogi nauki.