TikTok od dawna podejmuje działania przeciwko fałszywym treściom, np. w formie moderacji materiałów na platformie, wprowadzania dodatkowych narzędzi oraz edukowania użytkowników i użytkowniczek. W ostatnim tygodniu ruszyła nowa kampania, która ma na celu podniesienie świadomości dotyczącej fake newsów i dostarczenie praktycznych wskazówek na temat tego, jak je rozpoznawać i przeciwdziałać ich dalszemu rozpowszechnianiu.
W ramach naszej wspólnej kampanii TikTok wprowadził w swojej wyszukiwarce specjalne filtry (podobne do tych stosowanych w kontekście COVID-19). Kiedy użytkownik wyszuka słowa najważniejsze odnoszące się do wojny w Ukrainie (np. “Rosja”, “Ukraina”, “wojna”), pojawi się okno z komunikatem zachęcającym do zapoznania się z zasadami oceny treści i odsyłającym do serwisu informacyjnego.
Podczas całego trwania kampanii polscy użytkownicy będą otrzymywać powiadomienia push z aplikacji informujące o akcji i zachęcające do zapoznania się z materiałami edukacyjnymi na naszym profilu na TikToku.
Przygotowaliśmy dla Was materiały wideo, w których opowiadamy więcej o tym, jak zweryfikować, czy zdjęcie nie zostało sfałszowane, czym są chwyty erystyczne w dyskusji oraz jak nie dać się wciągnąć w udostępnienie nieprawdziwych wiadomości.
Z dumą przyjęliśmy rolę partnera w tej ważnej społecznie kampanii. To wspaniała okazja do edukowania użytkowników i użytkowniczek TikToka oraz do walki z dezinformacją. Jesteśmy przekonani, iż dzięki tej współpracy uda nam się uczynić internet jeszcze bezpieczniejszym miejscem dla wszystkich.
“Wspólna kampania z serwisem Fakenews.pl ma na celu promowanie krytycznego podejścia do różnego rodzaju treści, umiejętności analizy informacji i oceny ich jakości. Zapewnimy użytkownikom przydatną wiedzę w zakresie rozpoznawania fake newsów. Wspólnie z naszym partnerem przygotowaliśmy w tym celu na TikToku mini serwis informacyjny, serię edukacyjnych wideo, które będziemy promować przez najbliższe tygodnie, oraz specjalne komunikaty zachęcające do odwiedzenia tych treści i pogłębienia swojej wiedzy. Dodatkowo wszystkim wyszukującym hasła związane z wojną w Ukrainie ukaże się informacyjna grafika odsyłająca do treści stworzonych w ramach kampanii, by zwrócić uwagę na złożoność tego tematu i uczulić na szczególne ryzyko pojawiania się nieprawdziwych bądź wprowadzających w błąd treści. Wierzymy, iż zapewnienie dostępu do potrzebnej wiedzy na temat specyfiki fake newsów i sposobów ich szerzenia, jest koniecznym elementem w walce z dezinformacją.”
– Jakub Olek, Head of Public Policy i Government Relations TikToka w CEE.
Chcielibyśmy także przypomnieć, iż ciągle możecie pobrać nasz darmowy poradnik o TikToku. Omawiamy w nim podstawowe pojęcia dotyczące TikToka, pokazujemy, jak go obsługiwać, oraz dajemy wskazówki, jak nagrywać interesujące treści z myślą o tej platformie.