Reguły SOLID a programowanie obiektowe – część 2

enterthecode.pl 2 lat temu

Zasady SOLID to akronim pięciu podstawowych założeń lub dobrych praktyk pozwalających na lepsze programowanie obiektowe. Określenie to stworzył Uncle Bob, czyli Robert C. Martin będący autorytetem, jeżeli chodzi o programowanie obiektowe. W dziesiątej lekcji kursu programowania w JavaScript opowiada o nich dokładniej Mateusz Bogolubow, który notabene stworzył to szkolenie wraz z firmą No Fluff Jobs, jako jeden z serii kursów Junior IT Masterclazz.

Reguły SOLID a programowanie obiektowe

SOLID jest akronimem, który stworzył Robert C. Martin, zwany również przez niektórych Wujkiem Bobem (Uncle Bob). Ten zestaw zasad to pięć najważniejszych założeń programowania obiektowego (podane za Wikipedią):

  • S – SRP – Single Responsibility Principle, czyli Zasada Jednej Odpowiedzialności – klasa powinna mieć tylko jedną odpowiedzialność (nigdy nie powinien istnieć więcej niż jeden powód do modyfikacji klasy).
  • O – OCP – Open/Closed Principle – Zasada Otwarte/Zamknięte – klasy (encje) powinny być otwarte na rozszerzenia i zamknięte na modyfikacje.
  • L – LSP – Liskov Substitution Principle – Zasada Podstawienia Liskov – funkcje które używają wskaźników lub referencji do klas bazowych, muszą być w stanie używać również obiektów klas dziedziczących po klasach bazowych, bez dokładnej znajomości tych obiektów.
  • I – ISP – Interface Segregation Principle – Zasada Segregacji Interfejsów – wiele dedykowanych interfejsów jest lepsze niż jeden ogólny.
  • D – DIP – Dependency Inversion Principle – Zasada Odwrócenia Zależności -wysokopoziomowe moduły nie powinny zależeć od modułów niskopoziomowych – zależności między nimi powinny wynikać z abstrakcji.

Kurs Junior IT Masterclazz „OOP w praktyce – czyli szachowe potyczki w JavaScript” – lekcja 10

Warto poznać ofertę kursu Junior IT Masterclazz „OOP w praktyce – czyli szachowe potyczki w JavaScript”. Prowadzi go doświadczony programista, a mianowicie Mateusz Bogolubow z Devmentor.pl.

Dziesiąta lekcja tymczasem zatytułowana jest „SOLIDne wytwarzanie systemu – część 2”. Można w niej bowiem poznać zastosowanie, wspomnianych wcześniej, trzech ostatnich zasad SOLID w programowaniu obiektowym w zastosowaniach praktycznych. Są to:

  • Zasada Podstawienia Liskov,
  • Zasada Segregacji Interfejsów,
  • Zasada Odwrócenia Zależności.

Przedstawione informacje stanowią oczywiście tylko niewielki fragment cennych wskazówek. Dlatego też warto sprawdzić wszystkie lekcje dotyczące OOP, a także inne kursy z serii Junior Masterclazz. Są one przygotowane i udostępniane przez No Fluff Jobs.

Kursy umożliwią Ci zdobycie solidnych podstaw do stawiania pierwszych kroków w branży IT. Wiedzę przekazują praktycy w swoich dziedzinach, a niektórych z nich mogł(a/e)ś już spotkać w innych kanałach komunikacji.

Idź do oryginalnego materiału