Reklama Google Ads vs. SEO – co wybrać?

blog.strefakursow.pl 1 rok temu

Jeżeli prowadzisz biznes online, z pewnością chcesz docierać do jak największego grona odbiorców. Do promowania możesz wykorzystać szereg kanałów marketingowych – do skutecznych rozwiązań należy między innymi budowanie widoczności w wyszukiwarce. Z pomocą przychodzą reklamy Google Ads, a także SEO (Search Engine Optimization: SEO). Co lepiej wybrać i dlaczego?


Kurs SEO - jak skutecznie pozycjonować stronę
4.9
(160 opinii)

Zobacz jak zadbać o SEO i zapewnij swoje stronie wysoką pozycję w wyszukiwarce Dowiedz się więcej


Reklama Google Ads – charakterystyka i zalety

Reklama Google Ads polega na publikowaniu materiałów sponsorowanych (płatnych) w ekosystemie Google. Najczęściej strategia ta jest kojarzona z elementami wyświetlanymi w wynikach wyszukiwania – jednak nie jest to jedyna forma promowania biznesu online. Google Ads pozwala tworzyć kampanie reklamowe w różnych miejscach Internetu:

  • Kampania w sieci wyszukiwania – reklamy tekstowe wyświetlają się w wynikach wyszukiwania. Elementy te znajdują się wyżej niż organiczne adresy URL.

  • Kampania Display – reklamy graficzne wyświetlają się na stronach internetowych należących do sieci GDN (Google Display Network). Dzięki temu możliwe jest kierowanie materiałów do użytkowników, którzy są realnie zainteresowani ofertą.

  • Kampania YouTube – reklamy wideo wyświetlane na platformie.

  • Kampania w aplikacjach – reklamy graficzne lub wideo wyświetlane w aplikacjach (np. mobilnych).


Zaletą reklam Google Ads są elastyczne i odpowiednio dopasowane modele rozliczeń, na które wpływ ma reklamodawca. Dzięki temu możliwe jest optymalizowanie kampanii, aby koszty były jak najniższe, a efekty jak największe. Popularne modele rozliczeniowe dostępne w Google Ads to:

  • CPC – Cost Per Click. Reklamodawca płaci dopiero wtedy, gdy użytkownik kliknie w materiał reklamowy.

  • CPM – Cost Per Mile. Reklamodawca płaci za 1000 wyświetleń materiału wideo przez odbiorców

  • CPV – Cost Per View. Reklamodawca płaci za każde pełne obejrzenie materiału reklamowego.

  • CPA – Cost Per Action. Reklamodawca płaci, gdy użytkownik wykona konkretną akcję (np. dokona zakupu produktu).

Wybór modelu rozliczeniowego nie zawsze jest możliwy. W przypadku niektórych kampanii jest to element odgórnie ustalony. Ciągle jednak reklamodawca może optymalizować swoją kampanię pod kątem zasięgu i grupy odbiorców. Efekty kampanii Google Ads są widoczne niemal natychmiast. Gdy tylko konto reklamowe zostanie zasilone, a reklamy skonfigurowane, materiały będą wyświetlane odbiorcom.

Podstawy reklamy w Google Ads (AdWords)

Zobacz kurs

Kurs Google Ads - optymalizacja kampanii w praktyce

Zobacz kurs

Kurs SEO - jak skutecznie pozycjonować stronę

Zobacz kurs

SEO – charakterystyka i zalety

Pozycjonowanie stron (SEO) pozwala budować widoczność strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania na frazy kluczowe, których szukają użytkownicy. W ten sposób pozyskuje się ruch, bez pomocy reklam. Proces ten polega na optymalizacji serwisu zgodnie z wytycznymi wyszukiwarki, aby witryna była przystosowana do wymagań algorytmu oraz oczekiwań użytkowników. W efekcie istnieje szansa na to, iż adres URL zostanie umieszczony wyżej w rankingu Google.

SEO składa się z trzech podstawowych elementów:

  • optymalizacji technicznej – odpowiednie ustawienie meta danych, responsywność, szybki czas ładowania, konfiguracja przekierowań, adekwatne stosowanie linków kanonicznych, indeksowanie.

  • tworzenia treści – wartościowy content to element niezbędny do pozycjonowania serwisu. Google promuje te adresy URL, które zawierają jakościowe teksty na dany temat.

  • link buildingu – zewnętrzne odnośniki prowadzące do strony internetowej są traktowane przez algorytm Google jako pewnego rodzaju „rekomendacje”. Oznacza to, iż pozyskiwanie linków (link building) ma wpływ na widoczność serwisu w wyszukiwarce.


Samodzielna realizacja pozycjonowania strony jest znacznie bardziej wymagającą strategią względem reklam Google Ads. Aby działać w zakresie SEO indywidualnie, potrzebujesz wiedzy na temat HTML, CSS, musisz dobrze znać obsługę CMS, a także wiedzieć, jakie techniki przynoszą najlepsze efekty pod kątem widoczności serwisu w Google.

Efekty pozycjonowania pojawiają się po około 3 miesiącach, a z czasem stają się coraz bardziej odczuwalne. Zależnie od branży, podejmowanych działań i typu serwisu satysfakcjonujące wyniki SEO mogą pojawić się po 6-12 miesiącach. Następnie ważne będzie utrzymanie osiągniętej pozycji.

Co wybrać – Google Ads czy SEO?

Odpowiednio skonfigurowane reklamy Google Ads dostarczają natychmiastowego efektu. Z kolei na wyniki pozycjonowania trzeba czekać, najczęściej kilka miesięcy. Warto jednak pamiętać, iż pozycje w wyszukiwarce osiągnięte za sprawą SEO są znacznie bardziej stabilne. Natomiast reklama Google Ads kończy się wraz z wyczerpaniem dostępnego budżetu.

Chcesz realizować kompleksowy marketing dla swojego biznesu online? W takiej sytuacji warto postawić na jednoczesne korzystanie z reklam Google Ads oraz pozycjonowanie. Dzięki temu do serwisu będzie ciągle prowadził ruch z wyszukiwarki (najpierw płatny, a po kilku miesiącach również organiczny).

Korzystanie wyłącznie z Google Ads to dobre rozwiązanie dla nowych sklepów internetowych, które chcą wykorzystać sezon lub trend na konkretny segment asortymentu. Wówczas nie warto inwestować w SEO przynoszące efekty po dłuższym czasie. Reklamy Google Ads przydają się także w konkurencyjnych branżach, aby zagwarantować witrynie ruch, gdy naturalna pozycja serwisu pozostaje bardzo niska.

Idź do oryginalnego materiału