Słowo „rynek” w wyrażeniu „rynek pracy” sugeruje proces wymiany dóbr. W tym przypadku jest to Twój czas i umiejętności za dobre warunki pracy i wynagrodzenie. Czy na pchlim targu wolisz być jedną z dziesiątek podobnych filiżanek, czy porcelaną dumnie prezentowaną przez kupca? Wiesz już o co chodzi? To rynek – trzeba dobrze się sprzedać.
Gdzie i jak chcesz pracować?
To pierwszy punkt na Twojej rekrutacyjnej to-do liście. Z nim związane są wszystkie kolejne decyzje podczas tworzenia CV i portfolio, profilu na LinkedInie oraz projektów. Dodatkowo ograniczasz w ten sposób pulę przeglądanych ogłoszeń i nie tracisz czasu w oferty firm, w których i tak nie chcesz pracować.
Co warto rozważyć przed poszukiwaniem pracy
- rodzaj i rozmiar firmy
- sposób pracy:
- w zespole / na samodzielnym stanowisku
- w biurze / zdalnie
- w Polsce / w firmie zagranicznej
- sposób zatrudnienia:
- staż
- etat/b2b
- wysokość wynagrodzenia
Po co Ci te wszystkie przemyślenia
Wiesz, z kim się kontaktować
Dzięki takiemu podejściu typujesz firmy, w których chciałbyś pracować. Nie ograniczaj się, możesz wybrać 10 i więcej. Dodaj je do obserwowanych na Linkedinie, a do swojej sieci kontaktów zaproś pracowników tych firm – warto podpytać ich, czy aktualnie poszukują juniorów lub, czy mają otwarte programy stażowe. Niektóre procesy w firmach są wewnętrzne – nie wszystko znajdziesz na ich stronach internetowych i w ofertach pracy.
Znasz wymagania firm, do których aplikujesz
To dobre lekarstwo na pustkę w głowie i lanie wody w CV czy liście motywacyjnym. Wymieniasz te technologie i umiejętności miękkie, które odpowiadają wymaganiom wybranych firm.
W doświadczeniu zawodowym (zwłaszcza, jeżeli pracowałeś poza IT) podkreślisz również te zajęcia na danych stanowiskach, które najlepiej odpowiadają potencjalnym zadaniom w nowej firmie. Przykładowo, jeżeli aplikujesz na stanowisko wymagające samodzielności, zaznaczasz, iż umiesz już organizować pracę własną. jeżeli masz trafić do zespołu – piszesz, iż takie doświadczenie masz już za sobą.
Jeśli chodzi o projekty – wyeksponuj te, które odpowiadają profilowi wybranych firm. Pracodawca wykonujący aplikacje mobilne raczej niechętnie zapozna się z projektami przedstawiającymi zwykłe strony internetowe.