Trwa debata na temat wysiłków rządu brytyjskiego na rzecz zwiększenia liczby własnych centrów danych wyposażone w możliwości obsługi wymagającej dużej mocy obliczeniowej sztucznej inteligencji (AI) przyspieszą wdrażanie technologii sztucznej inteligencji w sektorze publicznym i prywatnym.
Jak podaje Computer Weekly, rząd opublikował swoje Plan działania dotyczący możliwości AI dokument strategiczny, w którym szczegółowo opisano 50 działań, które rząd zobowiązał się przeprowadzić, aby zapewnić bardziej powszechne wykorzystanie technologii i usług AI w Wielkiej Brytanii.
Według rządu plan oznacza, iż „sztuczna inteligencja zostanie uwolniona w całej Wielkiej Brytanii, aby zapewnić dekadę odnowy kraju”, umożliwiając technologii przejęcie większej części obciążeń administracyjnych sektora publicznego.
To z kolei uwolni czas pracowników, aby mogli w większym stopniu skoncentrować się na świadczeniu usług pierwszej linii, które przynoszą bezpośrednie korzyści obywatelom, przy czym rząd podaje NHS jako przypadek użycia, w przypadku którego tego rodzaju praca już przynosi korzyści.
„[AI] jest stosowany w szpitalach w całym kraju, aby zapewniać lepszą, szybszą i inteligentniejszą opiekę: wykrywać poziom bólu u osób, które nie mogą mówić, szybciej diagnozować raka piersi i szybciej wypisywać pacjentów do domu” – stwierdził rząd w oświadczeniu. „To już pomaga w realizacji misji rządu polegającej na zbudowaniu NHS dostosowanej do przyszłości”.
Utworzenie infrastruktury do przyjęcia AI
Przyspieszenie wdrażania technologii i usług związanych ze sztuczną inteligencją będzie wymagało znacznych inwestycji w budowę brytyjskiej infrastruktury centrów danych obsługującej sztuczną inteligencję.
To jest coś rząd nie tracił czasu, zachęcając operatorów do zaangażowania się od dojścia do władzy w lipcu 2024 r. i wykorzystał publikację dokumentu programowego do sprawdzenia nazw kilku operatorów, którzy niedawno zobowiązali się do budowy farm serwerów w Wielkiej Brytanii.
Należą do nich Vantage Data Centres, które jest w trakcie budowy dużego kampusu centrum danych w Walii i zobowiązało się zainwestować 12 miliardów funtów w budowę farm serwerów w Wielkiej Brytanii, oraz NScale, które również obiecało zainwestować 2 miliardy funtów w budowę centrów danych AI w Wielkiej Brytanii w ciągu najbliższych trzech lat.
Nawiasem mówiąc, rząd potwierdził również, iż od czasu głosowania zabezpieczono inwestycje sektora prywatnego w brytyjskie centra danych o wartości ponad 25 miliardów funtów.
Wymagana będzie jednak większa infrastruktura pomocnicza, dlatego jedną z wyróżniających się części planu działania w zakresie sztucznej inteligencji jest zobowiązanie do co najmniej 20-krotnego zwiększenia suwerennej mocy obliczeniowej Wielkiej Brytanii do 2030 r.
Aby to osiągnąć, rząd zobowiązał się do stworzenia obiektu superkomputerowego, który jego zdaniem „podwoi wydajność” brytyjskich zasobów badawczych w zakresie sztucznej inteligencji. Departament Nauki, Innowacji i Technologii (DSIT) już opracowuje uzasadnienie biznesowe i pozyskuje dostawców dla obiektu, jak potwierdził rząd w dokumencie strategicznym.
„Wielka Brytania będzie również współpracować z zainteresowanymi stronami w celu opracowania długoterminowej strategii obliczeniowej, która zapewni Wielkiej Brytanii infrastrukturę sztucznej inteligencji i moc obliczeniową niezbędną do dostarczania nowych innowacji naukowych i odkryć, które będą napędzać produktywność i wzrost w całej gospodarce” – stwierdził Plan działania dotyczący możliwości AI: reakcja rządu dokument polityczny.
W artykule opisano również bardziej szczegółowo plan rządu dotyczący utworzenia szeregu stref rozwoju sztucznej inteligencji, które zostaną wyznaczonymi obszarami Wielkiej Brytanii, które „zwiększą dostęp do energii i wsparcie w zakresie zezwoleń na planowanie”.
To się zgadza złożone wcześniej przez rząd obietnice dotyczące obniżenia barier w zakresie pozwoleń na budowę na rozwój centrów danych w Wielkiej Brytanii.
Jak szczegółowo opisano w dokumencie strategicznym, pierwsza pilotażowa strefa rozwoju sztucznej inteligencji ma zostać zbudowana w Culham, w siedzibie brytyjskiego Urzędu ds. Energii Atomowej (UKAEA), który od wiosny 2025 r. będzie współpracował z rządem w celu rekrutacji partnera z sektora prywatnego udostępnienie na miejscu „jednego z największych centrów danych AI w Wielkiej Brytanii”.
„Rząd i UKAEA będą szukać partnera z sektora prywatnego, który zbuduje jedno z największych centrów danych AI w Wielkiej Brytanii, zaczynając od mocy 100 MW, a kończąc na planach rozbudowy do 500 MW” – czytamy w artykule.
„Pilotaż byłby pionierem innowacyjnych modeli publiczno-prywatnych zapewniających bezpieczną, dedykowaną moc obliczeniową sektora publicznego, wspierającą najważniejsze priorytety krajowe”.
W miarę postępów pilotażowego projektu dotyczącego stref rozwoju sztucznej inteligencji podjęte zostaną wysiłki w celu zidentyfikowania innych obszarów Wielkiej Brytanii, które mogłyby stanowić odpowiednie dodatkowe lokalizacje dla tej inicjatywy, dodano w artykule.
„Strefy rozwoju sztucznej inteligencji mają potencjał do rozwoju sektora sztucznej inteligencji, aby wspierać wdrażanie sztucznej inteligencji w całej gospodarce i umożliwiać rządowi budowanie nowych strategicznych partnerstw z wiodącymi graczami w dziedzinie sztucznej inteligencji” – kontynuowano w dokumencie strategicznym.
„Mają również potencjał zapewniania lokalnych korzyści, w tym tworzenia miejsc pracy, ulepszonej infrastruktury cyfrowej i energetycznej oraz inicjatyw na rzecz zrównoważonego rozwoju”.
Informacje zwrotne z branży
Z zawartością Plan działania dotyczący możliwości AI w tej chwili publiczne, na rząd wywierana jest presja, aby przekuł swoją retorykę w rzeczywistość i wymierne rezultaty gospodarcze. Pojawiają się jednak pytania, czy rząd podoła temu zadaniu.
Simon Baxter, główny analityk w domu analityków IT TechMarketView, zwrócił uwagę – w e-mailu do bazy abonentów firmy – iż utworzenie większej liczby centrów danych nie musi oznaczać wzrostu wykorzystania sztucznej inteligencji w brytyjskim sektorze publicznym.
„Z pewnością, jeżeli chodzi o wykorzystanie sztucznej inteligencji w usługach publicznych, nie ma jasnych harmonogramów dotyczących tego, jak gwałtownie można wdrożyć tę technologię, istnieje też ryzyko, iż wpływ sztucznej inteligencji może być znacznie mniejszy niż oczekiwano” – stwierdził.
Simon Baxter, TechMarketViewJednocześnie organizacje sektora publicznego borykają się z coraz większymi ograniczeniami finansowymi, na organy sektora publicznego będzie wywierana presja, aby osiągnęły „wczesne korzyści” z wdrożenia sztucznej inteligencji. „A jeżeli tego nie zrobią, będą mieli trudności z kontynuowaniem inwestycji w trudniejszych czasach fiskalnych” – kontynuował Baxter.
„Nadal brakuje nam również wystarczająco jasnych przykładów korzyści, jakie departamenty publiczne osiągają dzięki wdrożeniom sztucznej inteligencji, co byłoby znacznie bardziej użytecznym wskaźnikiem niż zapowiedzi licznych działań w zakresie sztucznej inteligencji”.
Mark Boost, dyrektor generalny Civo z siedzibą w Wielkiej Brytanii, dostawcy usług w chmurze, jest znacznie bardziej optymistyczny co do wpływu planów rządu na wykorzystanie sztucznej inteligencji wśród użytkowników z sektora publicznego, którzy mają większą niechęć do ryzyka, zakładając, iż plan działania wspiera utworzenie suwerennych usług AI.
„Suwerenność danych oznacza, iż wszystkie dane są przetwarzane i przechowywane w naszych granicach i podlegają wyłącznie przepisom brytyjskim” – stwierdził Boost. „Dzięki tej gwarancji organizacje sektora publicznego i prywatnego z branży opieki zdrowotnej, obronności, prawa i wielu innych będą mogły wreszcie wdrożyć sztuczną inteligencję bez obawy, iż naruszą mechanizmy kontroli ochrony danych”.
John Buyers, globalny szef działu sztucznej inteligencji w firmie prawniczej Osborne Clark, powiedział Computer Weekly o swoich obawach związanych z zakresem „nadrzędnej odpowiedzialności” nałożonej przez plany na rząd i „mechanizmami biurokratycznymi” mającymi przyspieszyć rozwój brytyjskiego sektora sztucznej inteligencji.
„Czy są to adekwatne mechanizmy dla tak fundamentalnej inicjatywy, czy też należy położyć duży nacisk na wspieranie sektora prywatnego?” powiedział. „Licząc na to, iż sektor publiczny będzie liderem innowacji, zwłaszcza w przypadku dużych projektów infrastrukturalnych, nie jest czymś, z czego Wielka Brytania może się poszczycić szczęśliwą historią.”
Kupujący zadali również pytania dotyczące tego, skąd pochodzi finansowanie suwerennej części obliczeniowej Plan działania dotyczący możliwości AI będzie pochodzić, biorąc pod uwagę wydatki związane z budową centrów danych.
„Duzi dostawcy sztucznej inteligencji w Stanach Zjednoczonych wydają co kwartał miliardy dolarów na finansowanie zobowiązań w zakresie centrów danych i energii, w tym ponownego uruchamiania elektrowni jądrowych w celu uzyskania dodatkowej energii” – stwierdził Buyers. „Poziomy opodatkowania są już na rekordowym poziomie, a podatki to jedyne źródło dochodów kapitałowych, na którym rząd może polegać”.