Strategie marketingowe służą do budowania rozpoznawalności marki na rynku, co ma prowadzić do zwiększania sprzedaży produktów lub usług. Istnieje wiele sposobów na to, aby promować biznes, tym samym pozyskując klientów – szczególnie o ile biznes funkcjonuje online. Warto wyróżnić dwie szczególnie skuteczne, a jednocześnie często wykorzystywane strategie: SEO oraz SEM. Na czym polegają i jakie efekty przynoszą?
Kurs SEO - jak skutecznie pozycjonować stronę
Zobacz jak zadbać o SEO i zapewnij swoje stronie wysoką pozycję w wyszukiwarce Dowiedz się więcej
SEO: Search Engine Optimization
Rozwinięciem skrótu SEO jest Search Engine Optimization. To strategia marketingowa polegająca na pozycjonowaniu strony internetowej w wyszukiwarce (np. Google). Podczas jej realizacji przeprowadza się analizę fraz kluczowych, czyli wyrażeń, jakie są wyszukiwane przez użytkowników. Następnie witryna jest optymalizowana w taki sposób, aby wyświetlać się na wysokiej pozycji dla wybranych słów. Taki zabieg zwiększa ruch organiczny, a w sprzyjających warunkach wzrost notuje także konwersja.
Strategia SEO odnosi się do działań podejmowanych w ramach organicznych wyników wyszukiwania. Pozycjonowanie nie jest więc publikowaniem reklam w ramach Google Ads. To projektowanie strony zgodnie z wytycznymi wyszukiwarek. W efekcie algorytm ustalający pozycję „lepiej ocenia” domenę, a następnie wyświetla ją na wyższej pozycji.
Pozycjonowanie składa się z trzech podstawowych elementów:
- optymalizacja techniczna – serwis nie może posiadać błędów, które będą utrudniać dostęp użytkownikom. Witryna powinna być responsywna, czyli prawidłowo wyświetlać się na wszystkich urządzeniach (laptopy, telefony), a także charakteryzować się krótkim czasem wczytywania.
- publikacja treści – w tekstach na stronie internetowej umieszcza się frazy kluczowe. To między innymi dzięki nim robot indeksujący „wie” co znajduje się pod konkretnym adresem URL i następnie może go wyświetlić jako odpowiedź na zapytanie wygenerowane przez użytkownika w wyszukiwarce. Publikowane materiały powinny być wartościowe dla użytkowników. Znaczenie ma więc jakość contentu, a nie jego ilość.
- pozyskiwanie linków – zewnętrzne odnośniki prowadzące do pozycjonowanej strony wpływają na widoczność witryny w wyszukiwarce. Należy jednak pozyskiwać linki z witryn z autorytetem, które są wartościowe dla użytkowników. o ile odnośnik będzie pochodzić ze strony publikującej bezwartościowe treści, nie pomoże on w pozycjonowaniu.
Strategia SEO ma charakter długofalowy. Efekty zaczynają pojawiać się po około 3-6 miesiącach, a z czasem są coraz bardziej odczuwalne. Pozycjonowanie wymaga więc nie tylko dobrej znajomości tego, jak działa wyszukiwarka, ale także cierpliwości.
Zalety SEO:
- uzyskane efekty są stabilne;
- organiczne wyniki wyszukiwania mają większy CTR niż płatne;
- wysoka pozycja w organicznych wynikach buduje autorytet i zaufanie.
SEM: Search Engine Marketing
SEM to Search Engine Marketing, czyli marketing w wyszukiwarce. To strategia składająca się na wszystkie działania, których celem jest wygenerowanie ruchu na stronie internetowej bezpośrednio z poziomu wyszukiwarki. Elementami składowymi SEM jest SEO oraz reklamy PPC (Pay Per Click) publikowane na przykład w ramach Google Ads lub Microsoft Ads.
Gdy strona internetowa korzysta z SEM, buduje swoją widoczność z poziomu wyszukiwarki na dwa sposoby. Witryna staje się widoczna zarówno w organicznych, jak i płatnych wynikach wyszukiwania. W ten sposób istnieje większa szansa na pozyskanie ruchu użytkowników – a to już tylko jeden krok do realizacji konwersji.
W teorii SEM wydaje się znacznie bardziej atrakcyjne niż SEO. W praktyce to strategia, która potrafi być opłacalna, jednak musi być odpowiednio zaplanowana i wdrożona. Przeznaczanie budżetu marketingowego na jednoczesne pozycjonowanie oraz korzystanie z płatnych reklam to poważna inwestycja.
Podstawy reklamy w Google Ads (AdWords)
Zobacz kursKurs Google Ads - optymalizacja kampanii w praktyce
Zobacz kursKurs E-marketingu - podstawy reklamy internetowej
Zobacz kursZalety SEM:
- efekty pojawiają się gwałtownie dzięki płatnym reklamom;
- większa część wyników wyszukiwania jest zajęta przez jedną domenę, co zwiększa ruch użytkowników;
- możliwość targetowania reklam do określonych grup użytkowników.
SEO vs. SEM – co wybrać?
Zarówno strategia SEO, jak i SEM są atrakcyjne dla właścicieli biznesów, którzy ruch użytkowników na stronie internetowej chcą przekładać na sprzedaż. Co wybrać? Odpowiednią decyzją wydaje się inwestycja w SEM – w końcu to strategia, składająca się już z SEO, a także płatnych reklam w wyszukiwarce. Pamiętaj jednak, iż do pozyskiwania ruchu na te dwa sposoby jednocześnie potrzebujesz nieco większego budżetu. o ile Twoje zasoby marketingowe na to nie pozwalają, zdecyduj się wyłącznie na pozycjonowanie.