Struktura strony internetowej pod SEO – Poradnik

blog.strefakursow.pl 1 rok temu

Struktura strony internetowej ma ogromne znaczenie w zakresie SEO. Zanim jednak algorytm Google oceni jakość witryny oraz przydatność prezentowanej treści dla użytkowników, wszystkie dostępne zasoby są crawlowane (skanowane), a następnie indeksowane przez roboty indeksujące. Podczas tego procesu istotną rolę odgrywa właśnie struktura strony internetowej – w tym sposób prezentowania poszczególnych elementów w obrębie całego serwisu.


Kurs SEO - jak skutecznie pozycjonować stronę
4.9
(166 opinii)

Zobacz jak zadbać o SEO i zapewnij swoje stronie wysoką pozycję w wyszukiwarce Dowiedz się więcej


Czym jest struktura strony internetowej?

Struktura strony internetowej może być rozpatrywana w dwóch aspektach:

  • struktura całego serwisu – domena i jej wszystkie podstrony (kompletna architektura, drzewo kategorii i menu nawigacyjne);

  • struktura podstrony – pojedynczy adres URL i jego zawartość (struktura nagłówków i treści, kod HTML).

W obu tych przypadkach odpowiednia optymalizacja struktury wywiera wpływ na widoczność strony internetowej w wyszukiwarce Google. adekwatnie zbudowany serwis sprawia, iż robot indeksujący lepiej „rozumie” publikowaną zawartość. W efekcie istnieje większa szansa, na wyższą pozycję w wyszukiwarce. Dodatkowo poprawnie zbudowana struktura – zarówno całego serwisu, jak i pojedynczej podstrony – ułatwia użytkownikom poruszanie się po witrynie.


Struktura całego serwisu pod SEO

Struktura całego serwisu internetowego przyjazna SEO powinna umożliwiać użytkownikom łatwe dotarcie do każdej podstrony w obrębie domeny. Dlatego w tym zakresie ważnym elementem jest linkowanie wewnętrzne zaimplementowane w nawigacji, menu głównym oraz okruszkom (breadcrumbs), a także w stopce.

Prawidłowa struktura całego serwisu pod kątem SEO eliminuje ryzyko wystąpienia tzw. stron osieroconych, czyli adresów URL, do których użytkownik nie może dostać się przy pomocy linkowania wewnętrznego. Na stronie głównej powinny znaleźć się odnośniki prowadzące do wszystkich najważniejszych podstron oraz katalogów (katalogiem jest np. blog oraz kategoria produktowa). Natomiast katalogi mogą prowadzić do kolejnych adresów URL osadzonych jeszcze głębiej w strukturze strony (produkty, artykuły).

Przykładowa architektura serwisu może prezentować się następująco:

  • Strona główna
    • Blog
      • Artykuły
      • Artykuły
    • Oferta
      • Usługa
      • Usługa
    • Oferta
      • O nas


W przypadku e-commerce struktura często jest nieco bardziej rozbudowana:

  • Strona główna
    • Kategoria
      • Podkategoria
          Podstrony z produktami
    • Podkategoria
        Podstrony z produktami
  • Kategoria
    • Podkategoria
        Podstrony z produktami
  • Wiedza
    • Blog
        Artykuły
    • Instrukcje
        Wpisy
    • Poradniki
        Wpisy

    Zbudowanie przejrzystej struktury jest istotne nie tylko z punktu widzenia użytkownika, ale również SEO. Robot indeksujący dzięki prawidłowemu linkowaniu może odwiedzić każdy adres URL, skanując go i umieszczając w rankingu. o ile robot nie będzie w stanie dotrzeć do konkretnej podstrony, adres URL nie znajdzie się w wyszukiwarce.

    Pamiętaj, iż z poziomu każdej podstrony powinna być opcja powrotu do adresu URL znajdującego się wyżej w hierarchii oraz do strony głównej. Problem ten najczęściej rozwiązuje menu główne i okruszkowe. Z kolei stopka będzie idealnym miejscem do wewnętrznego linkowania najważniejszych podstron w obrębie całej domeny. W ten sposób robot indeksujący oraz użytkownik uzyskają do nich szybki dostęp.

    Jak przyspieszać i optymalizować strony

    Zobacz kurs

    Kurs SEO - jak skutecznie pozycjonować stronę

    Zobacz kurs

    Fundamenty języka HTML - kodowanie stron od podstaw

    Zobacz kurs

    Struktura pojedynczej podstrony pod SEO

    Gdy zadbasz o architekturę serwisu, przejdź do optymalizacji pojedynczych adresów URL. Każda podstrona wymaga odpowiedniej budowy, aby prezentowana zawartość była przystępna dla użytkowników oraz zrozumiała dla robotów indeksujących.

    Do budowania struktury pojedynczych podstron wykorzystuje się znaczniki HTML w taki sposób:

    • <header>
      • <nav>
    • <main>
      • <h1>
      • <section> lub <div> lub <p>
        • <h2> i kolejne nagłówki <h3>, <h4>
      • <aside>
    • <footer>
      • <nav>

    Znaczniki te są rozumiane przez roboty jako:

    • <header> – nagłówek podstrony zawierający m.in. nawigację, menu, a także kody śledzenia (np. z Google Tag Managera, GSC lub GA).

    • <main> – główna część strony, składająca się na <section>, <div> lub <p> (zaleca się wybór i stosowanie jednego z tych trzech znaczników – choć w teorii elementy ta mają różne zastosowanie, w praktyce są traktowane tak samo). Pozwalają podzielić treść na mniejsze fragmenty, aby konsumpcja contentu była znacznie bardziej przyjazna użytkownikom, a także całość pozostała lepiej zrozumiała dla robotów.

    • <nav> – nawigacja z linkowaniem wewnętrznym.

    • <h1>, <h2>... – nagłówki zamieszczone w treści. H1 powinien występować raz w obrębie podstrony, a pozostałe mogą być implementowane wielokrotnie, o ile struktura tekstu tego wymaga.

    • <aside> – element poboczny, np. reklama lub baner.

    • <footer> – stopka.


    Strona internetowa zbudowana prawidłowo z tych znaczników HTML sprzyja SEO. Błędne zastosowanie poszczególnych elementów może sprawić, iż dla robota indeksującego adres URL będzie bezwartościowy i nieprzystosowany do potrzeb odbiorców, co negatywnie wpłynie na pozycję w wyszukiwarce.

    Narzędzia przydatne do analizy struktury strony pod SEO

    Ręczna analiza struktury strony pod SEO bywa czasochłonna i uciążliwa. Dlatego wykorzystaj narzędzia ułatwiające to zadanie:

    • ScreamingFrog – crawler, który pozwala przeanalizować strukturę witryny zarówno pod kątem całej domeny, jak i pojedynczych adresów URL. W ten sposób gwałtownie znajdziesz elementy wymagające poprawy.

    • GTmetrix – darmowe narzędzie, które analizuje wydajność strony internetowej. Prezentuje informacje o strukturze, czasie ładowania oraz błędach optymalizacyjnych.

    • PageSpeed Insights – darmowe narzędzie służące przede wszystkim do badania prędkości ładowania serwisu. Pozwala również wykryć błędy w strukturze strony.

    Obsługa wymienionych narzędzi jest bardzo prosta. Wystarczy wskazać adres URL do analizy, a oprogramowanie po chwili wyświetli informacje oraz znalezione błędy.

    Idź do oryginalnego materiału