System CMS a pozycjonowanie. Na co zwrócić uwagę?

blog.strefakursow.pl 1 rok temu

Strona internetowa powinna być widoczna w wyszukiwarce, takiej jak Google – najlepiej na wysokiej pozycji, aby witrynę odwiedzali użytkownicy. W osiągnięciu tego celu pomocne jest pozycjonowanie (SEO: Search Engine Optimization). To proces polegający na optymalizacji serwisu w sposób przyjazny dla użytkowników, przy jednoczesnym dostosowaniu do wytycznych wyszukiwarki. Okazuje się, iż w tym zakresie ogromne znaczenie ma system CMS, wykorzystywany do obsługi strony internetowej.


Kurs SEO - jak skutecznie pozycjonować stronę
4.9
(173 ocen)

Zobacz jak zadbać o SEO i zapewnij swojej stronie wysoką pozycję w wyszukiwarce. Dowiedz się więcej



Czym jest system CMS?

System CMS (Content Management System) to oprogramowanie, które umożliwia tworzenie, zarządzanie i publikowanie treści na stronach internetowych. Rozwiązanie to pozwala użytkownikom bez specjalistycznej wiedzy technicznej na łatwe tworzenie i edycję zawartości takich jak teksty, obrazy, filmy i inne media. Wiele systemów CMS dysponuje funkcjami przystosowanymi do budowania strony internetowej od podstaw, przy jednoczesnym dopasowaniu wyglądu i dostępnych opcji dla użytkowników.


Popularne systemy CMS to na przykład WordPress, Joomla oraz Drupal.



Znaczenie systemu CMS w pozycjonowaniu strony

Pozycjonowanie strony internetowej polega między innymi na prawidłowym dostosowaniu witryny do wytycznych wyszukiwarki. System CMS odgrywa w tym zakresie istotną rolę, ponieważ może być ułatwieniem bądź utrudnieniem, zależnie od tego, jakie rozwiązania oferuje.


Modyfikowanie kodu źródłowego

Nie każdy system CMS pozwala modyfikować kod źródłowy. Co więcej, zależnie od stosowanych rozwiązań (np. języka programowania) proces ten może być nieco bardziej wymagający dla web dewelopera. Najlepiej wybrać system CMS o charakterze open source (otwarty dostęp do kodu źródłowego). Dzięki temu strona internetowa może być modyfikowana praktycznie bez żadnych ograniczeń. Co więcej, niektóre systemy CMS, takie jak WordPress, oferują różnorodne wtyczki i narzędzia do optymalizacji kodu strony, co może mieć pozytywny wpływ na jej szybkość ładowania i indeksowanie przez wyszukiwarki.


Responsywność

Systemy CMS często oferują responsywne szablony, które dostosowują wygląd i funkcjonalność strony do ekranów różnych urządzeń. Posiadanie serwisu prawidłowego funkcjonującego zarówno na telefonach, jak i desktopie, ma istotne znaczenie z punktu widzenia SEO.


Obsługa i wtyczki

Poszczególne systemy CMS dostępne na rynku różnią się od siebie łatwością obsługi. Wiele z nich w podstawowej wersji prezentuje się dość ubogo, narzucając wiele ograniczeń w kontekście pozycjonowania. W takiej sytuacji konieczne jest korzystanie z wtyczek (płatnych lub darmowych), czyli dodatkowych narzędzi wspierających stronę internetową, wzbogacając ją o dodatkowe funkcjonalności przydatne z punktu widzenia SEO.


Aspekty techniczne

Przestarzały system CMS, korzystający z technologii nieprzyjaznej użytkownikom (np. rozwiązania wydłużające czas ładowania strony), może mieć negatywny wpływ na pozycjonowanie. Z kolei oprogramowanie oparte na nowszych technologiach, ograniczających zużycie zasobów, ma pozytywne znaczenie w kontekście SEO, ponieważ witryna osiąga lepsze wyniki wydajnościowe.



Systemy CMS przyjazne SEO

Istnieje wiele systemów CMS, które można wykorzystać do efektywnego pozycjonowania strony internetowej. To oprogramowanie stawiające przede wszystkim na elastyczność, nowoczesne rozwiązania oraz dostęp do kodu źródłowego wspierany dużą liczbą gotowych wtyczek.


Systemy CMS przyjazne SEO to przede wszystkim:

  • WordPress – najpopularniejsza i wszechstronna platforma CMS. WordPress oferuje wiele wtyczek i narzędzi do optymalizacji serwisu zgodnie z zasadami SEO, a także jest przyjazny dla użytkowników i łatwy w obsłudze. Przy pomocy tego systemu CMS możesz nie tylko zbudować stronę, ale również sklep internetowy.

  • Joomla – popularny system CMS, który posiada zaawansowane funkcje zaprojektowane z myślą o SEO. Dodatkowo dostępne są wtyczki i rozszerzenia, które pomagają zoptymalizować stronę pod kątem wyszukiwarek.

  • Drupal – system CMS, który oferuje dużą elastyczność pod kątem wdrażania rozwiązań dla użytkowników i SEO.

  • Magento – jeżeli prowadzisz sklep internetowy, Magento jest potężnym systemem CMS do e-commerce, który zapewnia również funkcje wspierające aspekty SEO.

Pamiętaj, iż wybór najlepszego systemu CMS zależy od indywidualnych potrzeb, umiejętności technicznych oraz zakresu i celów Twojej strony internetowej. Choć możliwość optymalizacji zgodnie z zasadami SEO pozostaje ważnym czynnikiem, nie powinno być to jedyne kryterium decydujące o wyborze oprogramowania.



Co jeszcze brać pod uwagę podczas wyboru systemu CMS?

Przy wyborze systemu CMS warto wziąć pod uwagę również inne czynniki, oprócz optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. To przede wszystkim:

  • Łatwość obsługi – system CMS powinien intuicyjny i łatwy w obsłudze, szczególnie jeżeli nie planujesz korzystać z pomocy web developerów i zmiany na stronie chcesz wprowadzać samodzielnie.

  • Elastyczność – system CMS powinien umożliwiać dostosowywanie funkcji do Twoich potrzeb oraz oczekiwań użytkowników.

  • Skalowalność – jeżeli planujesz rozbudować stronę w przyszłości, warto upewnić się, czy wybrany system CMS jest skalowalny i może obsłużyć rosnące potrzeby.

  • Koszty – niektóre systemy CMS są bezpłatne, ale mogą wystąpić koszty związane z dodatkowymi wtyczkami, szablonami lub obsługą techniczną.

Kurs WordPress dla zielonych - własna strona od podstaw

Zobacz kurs

Kurs E-commerce od podstaw - jak sprzedawać w internecie

Zobacz kurs

Kurs WooCommerce - sklep internetowy krok po kroku

Zobacz kurs

Biorąc pod uwagę powyższe czynniki oraz aspekty SEO z pewnością wybierzesz odpowiedni system CMS, który spełni Twoje potrzeby. Dzięki temu stworzysz stronę internetową, która będzie nie tylko atrakcyjna wizualnie, ale także znajdzie się na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwarki.

Idź do oryginalnego materiału