– Polska mająca dużą i dobrze wykształconą rzeszę specjalistów IT jeszcze przez wiele lat pozostanie atrakcyjnym rynkiem dla firm z całego świata. Ważne, abyśmy wykorzystali ten czas na rozwijanie umiejętności i stanowisk, które będą kształtować i zarządzać rozwojem IT w przyszłości, zarówno od strony technicznej jak i procesowej czy menadżerskiej — uważa Artur Stachyra, z którym rozmawiamy m.in. o rozwoju i przyszłości krakowskiego IT HUB Grupy KION.
W projekcie KION IT Service Hub jesteś od samego początku. Jakie cele przyświecały powstaniu Hub’u i ilu specjalistów IT miało tu docelowo znaleźć zatrudnienie?
Idea stworzenia w Krakowie centrum IT Grupy KION narodziła się na początku 2021 roku. Inicjatywa była odpowiedzią na rosnące potrzeby firmy dotyczące specjalistów IT wspierających realizację programu Business Transformation, którego IT jest jednym z kluczowych uczestników. Drugim czynnikiem była konieczność wzmocnienia procesów rekrutacyjnych poprzez otwarcie się na nowe lokalizacje. Kraków, ze swoim bogatym rynkiem doświadczonych ekspertów IT świetnie się do tego nadawał.
Pierwotne założenia mówiły o zatrudnieniu w IT Service Hub 70 pracowników do końca 2023. w tej chwili jest z nami 80 osób i mamy ponad 40 otwartych rekrutacji, a do końca 2023 roku zostało jeszcze sporo czasu.
Jak i gdzie szukaliście specjalistów?
Dział IT był dla KION w Krakowie czymś nowym, więc w początkowej fazie projektu zespół skupił się na dostosowaniu procesu rekrutacyjnego, który nie tylko pomoże znaleźć pierwszych pracowników, ale będzie też systematycznie budował rozpoznawalność KION Group w Krakowie. Przykładaliśmy także bardzo dużą uwagę do jakości samego procesu oraz komunikacji z potencjalnymi kandydatami. W tym obszarze dostajemy pozytywny feedback od kandydatów odnośnie przebiegu rekrutacji, choćby od osób, które ostatecznie nie zostały naszymi pracownikami.
Na jakich wartościach i kompetencjach budowany był Hub?
Od samego początku dbaliśmy o pełną integrację IT Service Hub w Krakowie z organizacją globalną IT, przenosząc to, co najlepsze do Polski, jednocześnie wdrażając podejście, które będzie odpowiadać lokalnym uwarunkowaniom. Pomagaliśmy także managerom z innych państw zrozumieć specyfikę i środowisko rynku specjalistów IT w Krakowie.
Pierwotnie w IT Hub miały pracować tylko osoby, które będą częścią zespołów globalnych. Obecnie, ze względu na wysokie kompetencje naszych pracowników w Hubie, pojawia się w Krakowie coraz więcej stanowisk kierowniczych, w tym ról na poziomie dyrektorskim czy executive.
Na jakim etapie jesteście obecnie? Czy IT Service Hub to już w pełni gotowy projekt?
Można powiedzieć, iż w tej chwili jesteśmy w połowie drogi. Po decyzji z końca zeszłego roku o podwojeniu ilości etatów w IT Service Hub przez cały czas jesteśmy skupieni na rekrutacji. Rozwijamy także kompetencje, których celem jest bezpośrednie zarządzanie organizacją i procesami IT w całej Grupie. Dobrym przykładem może być IT Service Management czy Project Delivery, które są w tej chwili zarządzane w IT globalnie właśnie z Krakowa.
W maju miałem przyjemność brać udział w IT Circle we Frankfurcie, corocznym spotkaniu kadry kierowniczej IT z całego świata, na którym zarysowywana i komunikowana jest strategia na następne lata. Głównym tematem był nowy model operacyjny IT, który będzie w tej chwili wdrażany w KION Group. IT Service Hub ma szansę odegrać jedną z kluczowych ról w nadchodzącej zmianie.
Nad jakimi rozwiązaniami pracuje się w Hubie?
IT Service Hub to organizacja skupiająca specjalistów wielu dziedzin IT. Posiadamy silną reprezentację ekspertów z obszaru SAP (co wynika z modelu biznesowego KION). Pracują u nas między innymi specjaliści od sieci, Workday czy cyberbezpieczeństwa, jak i testowania oraz DevOps, a także osoby zajmujące się infrastrukturą oraz projektami. Są to zarówno inżynierowie, jak i architekci. Organizacja w Krakowie to także developerzy i osoby zarządzające IT Service Management.
Z jakich zespołów składa się IT Service Hub?
W globalnej organizacji, jaką jest KION Group IT, wszyscy pracownicy są częścią zespołów globalnych, zarządzanych z różnych krajów, w tym z Polski.
Na co mogą liczyć Wasi obecni i przyszli pracownicy IT? Jakie mają możliwości rozwoju, co Was wyróżnia na tle innych firm, takich jak software house’y czy startupy?
Wyróżnia nas możliwość pracy w globalnej firmie z obszaru logistyki i automatyzacji mającej wpływ na kluczowe, wciąż rozwijające się dziedziny światowej gospodarki. Często pracujemy nad konkretnym rozwiązaniem dla produkcji, a nasi pracownicy mają możliwość zobaczenia opracowanych przez nich rozwiązań w praktyce — w fabrykach, które odwiedzają.
Warto podkreślić, iż KION Group jest w tej chwili w trakcie największej transformacji w historii firmy. Prowadzony od kilku lat Program Business Transformation ma zadanie ujednolicić, uspójnić i poprawić efektywność zarówno procesów biznesowych, jak i architekturę IT. Jest to program angażujący wszystkie elementy firmy na całym świecie. IT odgrywa tu kluczową rolę, stawiając na nowe technologie i rozwiązania.
Jednocześnie samo IT jest w trakcie wdrażania nowego modelu operacyjnego oraz intensywnej modernizacji procesów zarządzania. W sumie tworzy to jedno z największych przedsięwzięć, jakie miałem okazję obserwować podczas mojej kariery zawodowej, i daje ono naszym pracownikom bardzo duże możliwości rozwoju, a także wpływy na przyszłość IT w KION.
Wszystko, o czym za mało mówi się w branży IT.
Prosto na Twoją skrzynkę.
Kogo planujecie zatrudniać w najbliższym czasie?
Jesteśmy przez cały czas skupieni na poszukiwaniu ekspertów z obszaru SAP. Firma jest zainteresowana także pozyskaniem specjalistów związanych z eCommerce, Scrum Masterów czy Technical Product Ownerów. Warto zaznaczyć, iż w sposób systematyczny pojawiają się w IT Service Hub nowe stanowiska, w tym role wymagające pogłębionego doświadczenia, dlatego zachęcam do śledzenia naszych ofert pracy.
Jakie są plany rozwoju Hubu na kolejne lata? Co chcielibyście osiągnąć w przyszłości?
Obecnie naszym celem w IT Service Hub jest skuteczne zrealizowanie ponad 40 toczących się procesów rekrutacyjnych. Kontynuujemy także KION IT Academy. Jest to program praktyk dla studentów ostatnich lat studiów, który nie tylko pozwala im nabyć umiejętności techniczne i poznać funkcjonowanie międzynarodowej korporacji od środka, ale jest także szansą na otrzymanie oferty pracy po pozytywnym zakończeniu programu stażowego. Na tę chwilę 90% studentów, którzy rozpoczęli praktyki w IT Service Hub pozostało z nami już jako pracownicy Grupy KION. Bardzo nas to cieszy i motywuje do rozwoju tego typu staży.
Jakie najważniejsze umiejętności są w tej chwili potrzebne na rynku pracy w branży IT? Co robić, żeby się wyróżnić?
Elastyczność. Sądzę, iż będzie to jeden z czynników silnie determinujący atrakcyjność kandydatów. w tej chwili firmy muszą praktycznie non stop dostosowywać swoje organizacje i rozwiązania do zmieniającego się otoczenia, co wymusza na pracownikach (nie tylko IT) bycie otwartym na zachodzące zmiany, które mogą przybrać proces ciągły. Ważne, aby być otwartym na nowe technologie, sposób pracy, nowe projekty. Umiejętność dostosowania się, wyjścia poza swoją strefę komfortu, bycia częścią zachodzących zmian – tego typu cechy będą pożądane i premiowane przez organizacje poszukujące pracowników.
Jak oceniasz obecną sytuację rynku IT w Polsce?
Rynek pracy w obszarze IT zmienia się wraz ze zmieniającym się otoczeniem zarówno tym stricte IT, jak i całą gospodarką światową. Z jednej strony słyszymy o ograniczaniu zatrudnienia w obszarze IT przez wiele światowych firm, z drugiej strony przez cały czas są korporacje, firmy lokalne czy startupy, które intensywnie rekrutują. Utrzymuje się także silna chęć rozpoczęcia pracy w IT przez osoby, które do tej pory nie miały doświadczenia bądź wykształcenia w tym kierunku. Od jakiegoś czasu popularnym tematem jest też AI, ChatGPT etc. Rozwiązania te z pewnością wpłyną na zmiany i dynamikę na rynku pracy IT.
Polska mająca bardzo dużą i dobrze wykształconą rzeszę specjalistów IT jeszcze przez wiele lat pozostanie atrakcyjnym rynkiem dla firm z całego świata. Ważne, abyśmy wykorzystali ten czas na rozwijanie umiejętności i stanowisk, które będą kształtować i zarządzać rozwojem IT w przyszłości, zarówno od strony technicznej jak i procesowej czy menadżerskiej.
Artur Stachyra. Senior Director IT Project Delivery and Director IT Service Hub in KION Group. Swoje wieloletnie doświadczenie w zarządzaniu obszarem IT zdobywał w takich firmach jak ABB, Capgemini czy Orange. Od dwóch lat związany z KION Group, wiodącego producenta wózków widłowych, wyposażenia magazynów oraz rozwiązań zautomatyzowanego łańcucha dostaw, gdzie najpierw był odpowiedzialny za budowę centrum IT w Krakowie, by kilka miesięcy temu przejąć odpowiedzialność za obszar projektów IT w Grupie.