Linkowanie wewnętrzne to podstawa strony internetowej. Odnośniki służą do przemieszczania się użytkowników po kolejnych podstronach. Okazuje się jednak, iż w ten sam sposób poruszają się nie tylko internauci, ale również roboty indeksujące wyszukiwarek, co ma znaczenie w kontekście SEO.
Kurs SEO - jak skutecznie pozycjonować stronę
Zobacz jak zadbać o SEO i zapewnij swojej stronie wysoką pozycję w wyszukiwarce. Dowiedz się więcej
Linkowanie wewnętrzne na stronie internetowej – dlaczego jest ważne dla SEO?
Przy pomocy linków wewnętrznych umieszczonych na stronie internetowej możliwe jest otwieranie kolejnych podstron w obrębie tej samej domeny. Dzięki temu użytkownicy – a także roboty indeksujące wyszukiwarek – mogą zapoznać się z zawartością kolejnych adresów URL.
Jeżeli w serwisie znajdzie się podstrona bez kierujących do niej linków wewnętrznych, nazywana jest „stroną osieroconą”, z języka ang: „orphan page”. Do takiego adresu URL nikt nie dotrze – ani użytkownicy, ani roboty wyszukiwarek.
Linki wewnętrzne na stronie internetowej są istotne z punktu widzenia SEO, ponieważ przekazują autorytet. o ile do jakiegoś adresu URL prowadzi wiele odnośników, jest to sygnał dla algorytmu wyszukiwarki, iż dana podstrona jest ważna i być może powinna znaleźć się na wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Równie istotne są anchor texty, czyli teksty zakotwiczenia w linkach. To dzięki nim linki są ukryte w treści, a zamiast adresu URL widoczne jest na przykład podkreślenie fragmentu tekstu. To, jakie anchor texty są wykorzystywane w linkowaniu wewnętrznym, jest istotne z punktu widzenia SEO, dlatego teksty zakotwiczenia powinny zawierać frazy kluczowe.
4 skuteczne techniki linkowania wewnętrznego
#1 Linkowanie kontekstowe z treści artykułów
Linkowanie kontekstowe z treści artykułów zgodne z SEO polega na umieszczaniu linków wewnętrznych w tekstach w sposób naturalny i zgodny z kontekstem. najważniejsze jest używanie odpowiednich anchor textów, które opisują zawartość strony, do której prowadzi odnośnik. Wprowadzenie linku powinno wspierać temat artykułu oraz dostarczać wartości dla czytelnika, a nie służyć jedynie celom reklamowym lub pozycjonowaniu.
Przykładem linkowania kontekstowego jest:
„Podczas przygotowań do dalekiej podróży samochodem, koniecznie sprawdź, jakie powinno być ciśnienie w oponach”.
#2 Linkowanie powiązanych podstron w treści
Opisy kategorii w sklepie internetowym lub usług na stronie firmowej mogą zawierać linki do innych, powiązanych podstron, które mogą być interesujące dla użytkownika. Takie odnośniki są ważne dla SEO, a przy okazji niosą wartość dla odbiorców, którzy mogą wygodnie odwiedzić inne ważne miejsca na stronie internetowej. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby takie odnośniki dodawać z jednoczesnym wykorzystaniem linkowania kontekstowego.
Przykład:
„Poza montażem opon do samochodów osobowych oferujemy także wyważanie kół oraz renowację felg”.
#3 Sekcje „Zobacz więcej” i „Przeczytaj także”
Skuteczną techniką linkowania wewnętrznego jest również umieszczanie na stronie internetowej specjalnych sekcji, które mają za zadanie przyciągać uwagę użytkowników, jednocześnie zawierając odnośniki do innych podstron. Takie elementy mogą znaleźć się bezpośrednio pomiędzy akapitami treści, jak i na końcu tekstu. Rozwiązanie to sprawdza się idealnie w przypadku linkowania adresów URL, które nie pasują kontekstowo lub nie są w inny sposób powiązane, aby wspomnieć o nich bezpośrednio w treści. Sekcje z linkami wyświetlające produkty dodatkowo budzą zainteresowanie odbiorców i mogą zwiększać konwersję w e-commerce.
Przykłady sekcji:
- „Zobacz więcej” lub „Przeczytaj także”.
- „Produkty z tego poradnika”.
- „Najnowsze artykuły” lub „Najlepsze artykuły”.
- „Zamów produkty”.
Kurs SEO - jak skutecznie pozycjonować stronę
Zobacz jak zadbać o SEO i zapewnij swojej stronie wysoką pozycję w wyszukiwarce. Dowiedz się więcej
#4 Linki w stopce do najważniejszych podstron
Stopka witryny internetowej jest wyświetlana na każdej podstronie. To sekcja serwisu z ogromnym potencjałem, który warto wykorzystać do linkowania najważniejszych podstron w obrębie całej domeny. Stopkę można więc traktować jako miejsce na nieco bardziej rozbudowane menu, zawierające wylistowane różne adresy URL istotne z punktu widzenia biznesowego.
Oczywiście należy zachować umiar. Liczba podstron wyróżnionych w stopce powinna wynikać z wielkości serwisu. o ile jest to mała strona internetowa, w stopce powinno znaleźć się kilka (może kilkanaście) linków. Z kolei duże sklepy mogą pozwolić sobie na dodanie kilkudziesięciu odnośników, o ile całość prezentuje się naturalnie i pozostaje wartościowa dla użytkowników.
O czym pamiętać podczas linkowania wewnętrznego?
Linki wewnętrzne nie powinny mieć atrybutu rel=”nofollow”. Jest to element zapobiegający otwieraniu odnośników przez roboty indeksujące. W przypadku linków wewnętrznych jest to niewskazane, chyba iż hiperłącza prowadzą do adresów URL, które są blokowane przy pomocy dyrektywy “noindex” lub pliku robots.txt.