Witajcie w roku 2024 – czasie pełnym nadziei, wyzwań i wielu możliwości na rynku pracy IT. Branża technologiczna stale ewoluuje, a wraz z nią pojawiają się nowe trendy i wyzwania, które wpływają na życie zawodowe specjalistów z tej dziedziny.
Dlatego też, zaprosiliśmy 12 ekspertów i specjalistów z różnych obszarów IT do przedstawienia swoich prognoz na rok 2024 . Wśród nich znajdują się szefowie softwarehousów, menedżowie działów HR, eksperci od analityki HR, w zakresie rekrutacji, employer brandingu, a także specjaliści od narzędzi wspierających rekrutacje oraz specjaliści od rozwoju technologii. Ich zróżnicowane doświadczenie i specjalizacja pozwoliły uzyskać wszechstronną prognozę rynku pracy IT w nadchodzącym roku.
Zatem jakie trendy przewidują?
(kolejność komentarzy, przez wzgląd na wielowątkowość, została ułożona przy współpracy z ChatGPT;) )
Może Ciebie zainteresować: Najważniejsze trendy na rynku pracy w 2023 roku – oczami branży IT
Kamil Parafiniuk – Board Member, VP of Sales at Develocraft
No to nieźle wielu z nas rok 2023 „dał popalić”…i z pewną dozą zarówno ciekawości i niepewności wchodzimy w rok 2024. Kilka wątków:
- Jak słucham głosów z rynku, to mamy w Polsce przed sobą połączenie planów dotyczących nowych inwestycji – tworzenia i rozbudowywania tech hubów, a także to, co już bardzo dobrze poznaliśmy w 2023 – cięcie kosztów i przyglądanie się rynkowi z dystansem.
- Zarazem strach i zaciekawienie rozwojem Gen AI ma tendencję opadającą tzn. poznaliśmy naszego – dla niektórych kompana, a dla niektórych wroga, jego zalety i wady (choć nikt nie wie co przyniesie przyszłość i ewolucja modeli…).
- Kolejnym wątkiem jest wojna na Ukrainie, która może się skończyć w tym roku i z tym związany jest możliwy odpływ z naszego rynku pracowników na szeroką skalę.
- Coraz więcej firm też spotykamy i będziemy spotykać w 2024 z tendencją do powrotu do biur w różnych wariantach. To działanie na pewno już nie w takim stopniu jak w 2020, ale spowoduje migrację pracowników.
Przed nami kolejny interesujący rok i życzę nam wszystkim tylko pozytywnych wyzwań.
Anna Sykut – Product Marketing Manager at TRAFFIT
Coraz więcej firm chce powrotu pracowników do pracy stacjonarnej lub hybrydowej – ten trend nasila się. Dlaczego, skoro pracownicy udowodnili, iż zdalnie są tak samo efektywni?
Podejrzewam, iż pracodawcy chcą zwiększać retencję oraz przywiązanie do organizacji i zauważyli, iż jest to łatwiejsze przy pracy stacjonarnej. Wyzwaniem dla rekruterów IT w 2024 będzie więc przekonanie kandydatów do zmiany sposobu pracy, do którego przyzwyczaili się przez ostatnie 4 lata. A to oznacza większe skupienie na tworzeniu i promocji workplace value proposition. A w dobie wszechobecnej automatyzacji i AI kandydaci będą jeszcze bardziej doceniać spersonalizowane wiadomości i rekruterów budujących relacje, a nie tylko chcących zapełnić wakat.
Róża Szafranek – CEO i Ekspertka HR w HR Hints, Współzałożycielka Culturivy
W 2024 raczej będziemy mówić o automatyzacji pracy, niż wydarzy się ona realnie na dużą skalę. Na razie nasze (kandydatów, ale i pracodawców) zaufanie do niej jest dość małe, dlatego nowe rozwiązania technologiczne będziemy wprowadzać powoli i ostrożnie. Mamy duże zaufanie do ludzi i małe do “maszyn” (czyt. zewnętrznych systemów) i to raczej się nie zmieni.
W nadchodzącym roku skupimy się przede wszystkim na wsparciu pracowników w utrzymaniu i zachowaniu ich kondycji psychicznej w dobrym stanie poprzez dbanie o granice, zapewnianie peer-supportu lub wsparcia zewnętrznego w postaci np. mentoringu.
Jakość i wpływ onboardingu na zatrudnianie pracownika, który odbywa się na styku obszarów Talentu i People&Culture będzie wyjątkowo istotny. Dzisiaj świadome firmy, w tym nasi klienci, zajmują się nie tylko tym, aby zamknąć rekrutację i „dowieźć” odpowiedniego kandydata do momentu zatrudnienia, ale zwracają też ogromną uwagę na to, co dzieje się potem. Biznes uczy się, iż to, jak nowy pracownik będzie onboardowany i jak będzie funkcjonował w organizacji na początkowym etapie swojej pracy jest czynnikiem kluczowym w kontekście całościowej współpracy z firmą, a także swego rodzaju wyznacznikiem późniejszej retencji i rotacji pracowników.
W przeciwieństwie do poprzednich lat 2024 rok w biznesie upłynie pod znakiem sprawnego weryfikowania, zatrudniania oraz zatrzymywania seniorów i liderów w organizacjach.
Jednocześnie widać zmęczenie doświadczonych liderów, którzy musieli dużo wziąć na swoje barki w ostatnich latach (wojna w Ukrainie, praca hybrydowa, lockdown, nacisk “z góry” na wyższe wyniki biznesowe w kryzysie i presja “z dołu”, objawiająca się w trendach lazy girl, quiet quitting, bare minimum Monday).
Dlatego rekrutacja zajmuje teraz więcej czasu, niż było to jeszcze rok temu (rynkowo time to hire wydłużyło się choćby o półtora raza, czyli 150% w stosunku do 2022). Im dłużej zwlekamy i trzymamy kandydatów w oczekiwaniu, tym bardziej dajemy im szansę na zmęczenie się, co w zupełności nie wpływa na efektywność całego procesu.
35 pytań, jakie możesz usłyszeć na rozmowie rekrutacyjnej w IT
Mateusz Jabłonowski – Employer Branding & Communication Consultant, m.jablonowski.com
Ubiegły rok dla branży IT – a co za tym idzie, również dla zespołów HR w firmach IT – nie był najprostszy. Sytuacja niestety przez cały czas jest niestabilna, a w świetle ostatnich informacji o kolejnych zwolnieniach u gigantów technologicznych (Google, Twitch, Discord) – ciężko na ten moment wyczuć jakąkolwiek “odwilż”.
Mając to na uwadze, uważam iż na znaczeniu zyskuje budowanie zaangażowania obecnej kadry pracowników a w kontekście rekrutacji nowych – dobrze zaplanowane procesy, transparentność i dobór odpowiednich kanałów komunikacji z rynkiem pracy.
Firmy w działaniach employer brandingowych coraz częściej zamiast inwestować w huczne kampanie na dużą skalę, wybierają drogę nieco trudniejszą, bardziej czasochłonną – ale w dłuższej perspektywie także efektywniejszą. Analizują, przygotowują przemyślane strategie oparte na danych i inwestują w te kanały, które pomagają im dotrzeć do ściśle określonej grupy kandydatów i zbudować z nimi więź. Tworzenie silnych więzi na linii kandydaci – pracodawcy to bowiem moim zdaniem najważniejszy trend w nadchodzącym, 2024 roku. Pracodawcy, którzy nie inwestują w budowanie długofalowych relacji z rynkiem pracy, a opierają się tylko na ad-hoc działaniach, wdrożonych kiedy potrzeby rekrutacyjne stają się pilne – będą mieli coraz trudniejsze zadanie. W dobie niepewnych nastrojów na rynku pracy IT, to właśnie te więzi i relacje będą tak zwanym “game changer” w pozyskiwaniu kandydatów do procesów rekrutacyjnych i budowaniu nowych zespołów.
Nadal utrzymującym się trendem jest także zaangażowanie w promocję firmy pracowników – jako naturalnych ambasadorów, którzy swoimi działaniami nadają naszym projektem employer brandingowym autentyczności.
Mateusz Styburski – CEO, G-Group.dev | Co-Founder & Host, deal with IT
W 2024 roku spodziewam się dalszej stagnacji na rynku IT. Obserwuję sytuację w branży i uważam, iż ten rok nie będzie gorszy od poprzedniego, ale nie liczyłbym na znaczne wzrosty.
Jednak pojawią się dwie obiecujące „nisze” – cyberbezpieczeństwo i sztuczna inteligencja. Z pewnością budżety dedykowane tym obszarom zwiększą się, a to otworzy nowe perspektywy biznesowe. Mimo iż rewolucja AI trwa już ponad rok, dopiero teraz firmy zaczynają inwestować w tę technologię świadomie i uwzględniają wydatki na ten obszar w swoich planach finansowych.
Co prawda masowe wprowadzanie rozwiązań AI może zagrozić rynkowi pracy IT w średniej i długiej perspektywie, jednak w nadchodzącym roku powinno przyczynić się do wzrostu zapotrzebowania na specjalistów, szczególnie z tego obszaru.
Jarek Jarzębowski – Founder, HR espresso | Co-Founder, LeniwceHR
Zaostrzająca się sytuacja biznesowa, spowodowana trudnościami w sprzedaży, skłania wiele firm do ograniczania lub zaprzestania współpracy z niektórymi pracownikami. Ma to szereg konsekwencji.
Po raz pierwszy od lat, obserwujemy wzrost liczby kandydatów starających się o pracę, co może ograniczyć potrzebę sourcingu i uprościć zadania rekruterów. Jednak dla wielu z nich nie będzie to powód do zadowolenia, gdyż zamrożenie rekrutacji może zmniejszyć zapotrzebowanie na ich usługi, utrudniając im znalezienie pracy.
Jednocześnie warto wziąć pod uwagę dodatkowe makrotrendy, które będą wpływały na całą sytuację na rynku pracy IT. Coraz bardziej zaawansowane technologie AI, będą miały znaczący wpływ na rynek pracy, przynosząc nowe możliwości, ale także wyzwania związane z automatyzacją niektórych zadań. Wzrośnie zapotrzebowanie na specjalistów, którzy będą potrafili korzystać z dobrodziejstw tych technologii. Jednocześnie, osoby nieprzystosowujące się do tych zmian i trzymające się przestarzałych metod pracy, mogą ryzykować utratę swojej pozycji na rynku.
Znaczenie umiejętności miękkich, takich jak komunikacja, kreatywność, rozwiązywanie problemów i praca zespołowa, będzie rosło, zwłaszcza w obliczu tego, iż coraz więcej zadań technicznych będzie możliwych do wykonania we współpracy z AI. Co za tym idzie., kandydaci i pracownicy będą jeszcze bardziej patrzyli na możliwości, jakie będzie oferowała im organizacja, a najlepsze firmy będą stawiały na efektywny rozwój swoich współpracowników.
Podsumowując, rynek pracy IT w 2024 roku będzie charakteryzował się zwiększoną konkurencją o miejsca pracy wśród kandydatów, co wpłynie na zmniejszenie zapotrzebowania na usługi rekrutacyjne. Wzrost znaczenia AI, automatyzacji oraz umiejętności miękkich będzie wymagał od pracowników ciągłego rozwoju i adaptacji do nowych technologii. Firmy, które skoncentrują się na rozwoju umiejętności swoich pracowników i będą w stanie dostosować się do gwałtownie zmieniającego się otoczenia, osiągną przewagę na rynku pracy IT.
Jakich cech u programistów poszukują pracodawcy? 6 kluczowych kompetencji.
Ela Mościcka – Programistka i ex-Lead Talent Sourcer, Microsoft | Autorka bloga elaintech.com
Od kilku miesięcy obserwuję rosnące wymagania na stanowiska juniorskie, czytam o problemach z dostaniem się choćby na staż (szczególnie widoczne w przypadku osób, które sie przebranżawiają).
W ramach konsultacji 1:1 mam okazję rozmawiać z wieloma doświadczonymi specjalistami IT, którzy przyznają, iż samo wysłanie CV już nie wystarcza. Wspominają także, iż i na LinkedIn dostają znacznie mniej ofert pracy od rekruterów w porównaniu z poprzednimi latami.
Czy to oznacza, iż w IT skończył się rynek pracownika?
Na pewno osoby, które są na etapie poszukiwania pracy będą musiały wykazywać się bardziej proaktywną postawą i nie ograniczać się jedynie do aplikowania na istniejące oferty.
Networking i budowanie swojej sieci kontaktów będą odgrywać kluczową rolę w 2024 roku.
Nicole Tomanek – Head of People & Culture at AskHenry | Founder & Author at HRismatic
2023 rok przyniósł ze sobą zmniejszony popyt na usługi IT oraz znaczne wyhamowanie wzrostu wynagrodzeń dla specjalistów. W 2024 roku mniejszą popularnością będą cieszyły się inwestycje w szeroko zakrojone, wieloletnie (i kosztowne) projekty. W związku z niestabilną sytuacją gospodarczą firmy dużo chętniej skupią się na rentowności i utrzymaniu istniejących i przynoszących zysk rozwiązań.
W 2020 roku prognozowanym trendem było „przejście na home office”. Dziś możemy zauważyć, iż próby szeroko zakrojonych powrotów do biur nie są i prawdopodobnie nie będą sukcesem, przynajmniej w IT.
Od 2021 roku niezmiennie rok w rok prognozowano rewolucję związaną z AI. W 2024 roku spodziewam się stabilizacji w podejściu do narzędzi sztucznej inteligencji w organizacjach. Teorie o tym, iż AI zastąpi programistów póki co okazały się nietrafione – spełnia się ono w konkretnych niszach, jak np. Chatboty, oraz zwiększa wydajność programistów, ale nie w stopniu pozwalajacym na redukcję liczby etatów, nie mówiąc o całkowitym zastąpieniu pracowników sztuczną inteligencją.
Ponadto wiele firm jest przeciwnych wprowadzaniu narzędzi AI do swojej organizacji z powodu obaw o bezpieczeństwo danych i tajemnicę przedsiębiorstwa. Mając to na uwadze należy zachować ostrożność w prognozowaniu masowego zatrudnienia specjalistów od AI w 2024 roku.
W kwestii rekrutacji, już pod koniec roku 2023 dostawcy ATS-ów do swoich narzędzi implementowali rozszerzenia z zakresu sztucznej inteligencji wspierające selekcję, generowanie raportów rekrutacyjnych i usprawnienie pozostałych zadań rekruterów. Należy oczekiwać kontynuacji i rozwoju rozwiązań w tym zakresie.
Data Scientist vs Machine Learning Engineer vs MLOps Engineer – najważniejsze różnice
Przemysław Koper – CEO at Espeo Software, OwnerHost, BizMentor Podcast
Dużo mówi się o kryzysie w branży, jednak ja nie przepadam za tym wyrażeniem. Uważam, iż sektor IT przechodzi w tym momencie transformację, być może wręcz rewolucję.
Od tego właśnie należy zacząć rozmowę o najbliższej przyszłości i trendach z nią związanych. Jasne, iż jednym z głównych haseł ostatnich miesięcy jest AI. Jednak w rzeczywistości sztuczna inteligencja jest jedynie częścią dużo większej zmiany, której co ciekawe, lwia część sektora IT nie dostrzega. Mam na myśli produktyzację usług cyfrowych i koncepcję 'everything as a service’. Kolejny rok to według mnie sprawdzian z dwóch kluczowych umiejętności. Są nim: wyjście z podwórka framework’ów czy technologii, a także dowiezienie klientom wartości na znacznie wyższym poziomie. Po prostu coraz mniejsze znaczenie ma, iż Twoje zespoły są bardziej wydajne. Czy Twoja oferta wpływa znacząco na rozwój biznesu Twojego klienta? To główne pytanie na 2024.
Marta Pawlak-Dobrzańska – People Analytics Expert & Founder at Great Digital
Mówiąc o trendach, jakie będą mocno kształtować branżę IT nie możemy pominąć możliwości, jakie otwiera przed firmami sztuczna inteligencja.
Nie spodziewam się tutaj rewolucji, ale raczej ewolucji, natomiast dla wielu firm IT będzie to rok przełomowy, rok rozpoznania i weryfikacji możliwości i zmian, jakie oznacza dla nich SI. Jest szereg czynności, które można zautomatyzować i zoptymalizować dzięki SI i myślę, iż nie będzie to rok zwolnień z powodu SI. Natomiast w dłuższej perspektywie powinniśmy liczyć się z tym, iż firmy będą korzystać z możliwości oszczędności, jakie się tutaj pojawiają. W dalszej kolejności będzie to oznaczało konieczność weryfikacji kompetencji pracowników, jakie są w tej chwili potrzebne i jakie będą potrzebne w perspektywie kolejnych miesięcy. I z tej perspektywy będzie to miało również wpływ na rynek pracy w IT.
Tomek Jurek – Head of People OpsHead at Future Mind
Wbrew przewidywaniom spowolnienie w 2023 roku nie było ani chwilowe, ani łagodne i większej nadziei na poprawę w 2024 nie widać.
Duzi gracze, z niewielkimi wyjątkami, utrzymują swoje plany dotyczące redukcji zatrudnienia i współpracy z pośrednikami. Utrzymująca się niska liczba ofert pracy oraz wysoka dostępność doświadczonych kandydatów zmieniła branżę IT nie do poznania.
Spada tempo wzrostu wynagrodzeń, a wiele firm redukuje koszty rekrutacji i zatrudnienia, wykluczając z równania pośredników. 2024 rok w firmach IT będzie stał pod znakiem poszukiwania bezpiecznych przystani i trwałych modeli biznesowych. Boom na firmy pośredniczące, zarówno w rekrutacji, jak i w tzw. „body leasingu” zdecydowanie się zakończył, a wraz z jego odejściem spadła presja na windowanie wynagrodzeń. Oczekiwania finansowe kandydatów coraz bardziej odzwierciedlają rynkową rzeczywistość. Na pierwszy plan w ocenie przyszłych pracodawców, na równi z elastycznością i możliwością pracy zdalnej, kulturą i atmosferą pracy wraca stabilność zatrudnienia. Pozytywnym efektem sytuacji na rynku z perspektywy pracodawców będzie prawdopodobnie znaczny spadek niepożądanej rotacji pracowników, a przy odrobinie wysiłku może się ona również przełożyć na ich zwiększone zaangażowanie.
Jacek Krajewski – HR Tech Advisor & Product Expert at Elevato | Autor newsletera Jacka Krajewskiego
W 2024 roku, w obliczu wyzwań makroekonomicznych i geopolitycznych, branża IT w dalszym ciągu odczuje spowolnienie w rekrutacjach. W tej sytuacji, firmy powinny skierować swoją uwagę na inwestowanie w rozwój tzw. core skills pracowników.
Biegłość w korzystaniu z narzędzi AI i inne umiejętności techniczne są istotne, ale równie ważne są kompetencje takie jak komunikacja, praca zespołowa, zdolność szybkiego adaptowania się do zmian i rozwiązywanie problemów. Organizacje, które skupią się na rozwoju i wsparciu swoich pracowników, będą znacznie lepiej radzić sobie z niepewnymi warunkami rynku, zachowując jednocześnie innowacyjność i konkurencyjność.
Podsumowanie:
Jak widać, najbliższe miesiące na rynku pracy IT przynoszą zarówno wiele obietnic jak i wyzwań.
Eksperci niemal jednogłośnie wskazują na to, iż choć rynkowa sytuacja może pozostawać trudna, to jednocześnie otwierają się nowe możliwości. Automatyzacja, sztuczna inteligencja oraz produktyzacja usług cyfrowych stają się coraz bardziej widoczne i wpływają na sposób działania firm i specjalistów IT.
Zdaniem ekspertów, kluczowym elementem sukcesu w 2024 roku będzie inwestowanie w rozwój umiejętności, zarówno tych technicznych, jak i miękkich. Komunikacja, praca zespołowa, zdolność adaptacji do zmian i rozwiązywanie problemów są równie ważne jak umiejętność obsługi narzędzi AI.
Warto również podkreślić, iż elastyczność i zdolność do budowania trwałych relacji zarówno z pracownikami, jak i klientami, będą kluczowymi czynnikami sukcesu. Firmy, które skupią się na stabilności i długoterminowym rozwoju, mają szansę lepiej radzić sobie w dynamicznym otoczeniu.
Rok 2024 na rynku pracy IT obfituje w wyzwania, ale też nowe możliwości. Niezależnie od tego, jakie trendy zdominują rynek, ważne jest, aby być elastycznym, gotowym do nauki i dostosowania się do nowych trendów.
Zobacz też:
Przyszłość Technologii: Najważniejsze Trendy 2024 według Gartner’a
Multi-specjalizacja w IT: klucz do sukcesu w zmieniającym się rynku pracy