Stało się to, czego jak ognia bali się przedstawiciele tanich linii lotniczych. Prawodawcy Unii Europejskiej zagłosowali we wtorek za zakazem pobierania przez nie opłat za bagaż podręczny w samolocie. Opowiedziano się także za kilkoma innymi zmianami w prawie, które mogą uprzyjemnić podróże oraz… wpłynąć na ceny biletów.
UE: bagaż podręczny w samolotach powinien być darmowy
Absolutnie żadnej tajemnicy nie stanowi fakt, iż niskokosztowi przewoźnicy zarabiają krocie na opłatach za bagaż. Ostatnio nagłaśnialiśmy działania UOKiK, mające na celu weryfikację tego, czy Rynair i Wizzair pobierają te opłaty zgodnie z prawem. Osoby decydujące się podróżować „na lekko” oszczędzają, a dopłacają Ci, którzy naprawdę tego potrzebują. Przedstawiciele Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego (TRAN) zagłosowali za tym, aby z bagażem podręcznym można było latać bez dodatkowych opłat. Podróżujący obawiają się, iż wpłynie to na ceny biletów – i słusznie.
Jeżeli ustalenia TRAN zostaną potwierdzone z rządami państw w UE, 7-kilogramowy bagaż podręczny o sumie wymiarów do 100 cm (wysokość, szerokość, głębokość) będzie darmowy i będzie można go przewozić wraz z dotychczas darmowym małym plecakiem lub torebką. Lobby lotnicze protestuje, nie przebierając w słowach.
Co dalej? Obowiązkowy popcorn i napoje wliczone w cenę biletu do kina?
– ironizowała Ourania Georgoutsakou z Airlines for Europe. Zwróciła uwagę na to, iż UE powinna pozwolić pasażerom decydować o tym, czy chcą latać taniej bez większego bagażu, czy drożej, z nim. Podniesiono też argument mówiący, iż w typowym samolocie jest 180 miejsc dla pasażerów, ale tylko 90 miejsc na bagaż w schowkach nad ich głowami.
To koniec tanich linii lotniczych?
Tanie linie lotnicze oferują tańsze bilety między innymi dlatego, iż zarabiają na wszelkich opłatach dodatkowych. Za wybór miejsca, za zwiększoną przestrzeń na nogi, czy też właśnie opłaty za dodatkowy bagaż podręczny. Nowe prawo może sprawić, iż ceny biletów tanich linii przestaną być konkurencyjne – już teraz różnice względem „pełnokosztowych” przewoźników bywają niewielkie.
TRAN głosował również za tym, aby pasażerowie poniżej 12 roku życia mogli za darmo siedzieć obok ich opiekunów prawnych. w tej chwili wymaga to dopłaty za wybór miejsca. Na mocy ustaleń za darmo mają podróżować osoby towarzyszące pasażerom z ograniczeniami ruchowymi. Odszkodowania mają przysługiwać poszkodowanym z tytułu uszkodzenia ich sprzętu lub uszczerbku na zdrowiu zwierząt.
Ważną zmianą ma być też rekompensata za opóźnienia lotów skutkujące brakiem możliwości przesiadki. Tutaj w zamian za opóźnienie większe niż 60 minut przysługiwać mają darmowe posiłki, napoje, a także zakwaterowanie w hotelu.
Źródło: TRAN, politico.eu