Kompetencje miękkie i twarde służą nam w kontaktach zawodowych każdego dnia. Od nich zależy, czy pomyślnie przejdziesz proces rekrutacji i czy dobrze będziesz sprawować swoje obowiązki. Czy któreś z nich są ważniejsze dla pracodawcy i rekrutera dokonującego wyboru kandydata? jeżeli tak, to które? W którym zawodzie stawia się na umiejętności miękkie, a w którym na twarde? Odpowiedzi czekają na Ciebie w dalszej części artykułu!
Umiejętności miękkie w pracy zdalnej - budowanie relacji i organizacja pracy
Dowiedz się jak przygotować i zorganizować pracę zdalną dla siebie i swojego zespołu. Zadbaj o odpowiednią komunikację, work-life balance i zdrowe relacje w firmie. Dowiedz się więcej
Kompetencje twarde - przykłady i definicja
Umiejętnościami twardymi nazywamy merytoryczną, fachową wiedzę i umiejętności, związane z dziedziną, w której się specjalizujesz. Bez trudu je udowodnisz, przedstawiając zdobyte certyfikaty, dyplomy i wszelkie świadectwa, uprawniające do wykonywania danego zawodu. Kompetencje twarde rozwijane są wraz ze zdobywanym wykształceniem i doświadczeniem zawodowym.
Przykłady umiejętności twardych:
- prawo jazdy,
- wykształcenie i wynikająca z niego wiedza specjalistyczna,
- znajomość języków obcych,
- umiejętność obsługi aplikacji, programów, urządzeń i maszyn.
Kompetencje miękkie - przykłady i definicja
W tej grupie znajdują się cechy osobowościowe i zdolności interpersonalne. To one odpowiadają za to, jak nawiązujesz relacje społeczne, jak organizujesz swój dzień pracy lub co motywuje Cię do działania na pełnych obrotach. Oto kilka przykładów:
- odporność na stres,
- umiejętność pracy pod presją czasu,
- samodzielność w działaniu i podejmowaniu decyzji,
- kreatywność,
- umiejętność organizacji własnej pracy,
- umiejętność zarządzania zespołem, zdolności przywódcze,
- komunikatywność i zdolność pracy w zespole.
Więcej o umiejętnościach miękkich napisaliśmy w artykule: Czym są umiejętności miękkie i jak je rozwijać?
Które umiejętności są ważniejsze dla pracodawcy?
Już patrząc na przedstawione przykłady łatwo można dojść do wniosku, iż idealnym kandydatem jest osoba, która może się wykazać kompetencjami z obydwu grup. Co zyskamy zatrudniając kandydata o ogromnym zasobie wiedzy, ale braku gotowości do pracy w zespole? Ile firma zyska na specjaliście, który ma trudności w organizacji własnej pracy i nie potrafi samodzielnie rozwiązywać napotykanych trudności? Ile korzyści, a ile strat przyniesie chaotyczna księgowa lub niedbały elektryk?
Istotną rolę kompetencji miękkich w organizacji dostrzegają zarówno pracodawcy jak i pracownicy. W interesujący sposób opisują to rekruterzy i specjaliści HR: za zdobycie pracy w 70% odpowiadają kompetencje twarde, zaś za jej utratę w 70% odpowiadają kompetencje miękkie. Trudno jest się odnaleźć w grupie obcych sobie osób bez jakichkolwiek umiejętności społecznych. Co więcej, w wielu zawodach to właśnie kompetencje miękkie są tymi dominującymi.
Warto w tym miejscu sięgnąć po statystyki z badań:
- 78% managerów na stanowisku najwyższego szczebla uznaje kompetencje miękkie za ważniejsze.
- 76% managerów na stanowiskach średniego szczebla uważa, iż umiejętności miękkie są bardziej istotne.
- 63% pracowników na stanowiskach nie zarządzających uznaje, iż ważniejsze są kompetencje miękkie.
Kurs Jak radzić sobie ze stresem i kontrolować emocje
Zobacz kursKurs Jak efektywnie organizować i prowadzić spotkania
Zobacz kursKurs Sztuka efektywnej komunikacji w życiu prywatnym i zawodowym
Zobacz kursBadanie zostało przeprowadzone przez serwis SeeWidely w 2020 roku. Łatwo można dostrzec, iż wraz z rozwojem kariery zawodowej zaczyna się doceniać nie tylko wiedzę merytoryczną, ale również umiejętność współpracy i radzenia sobie w społeczności organizacyjnej.
W 2022 roku brytyjski serwis pracy ZipRecruiter podał, iż statystyki te są o wiele wyższe. W swoim raporcie wykazali, iż aż 93% rekruterów poszukuje kandydatów z wysoko rozwiniętymi kompetencjami miękkimi.
Kompetencje miękkie w IT
Ciekawym zagadnieniem jest rola lub wartość zdolności interpersonalnych w branży IT. Przez długi czas programiści lub analitycy uchodzili za jednostki odosobnione i wycofane z życia firmowego. Dlaczego taki styl bycia nie jest korzystny dla pracodawcy? Ponieważ utrudnia kontakty pomiędzy działami, prowadzi do nieporozumień i niepotrzebnych napięć. Dowodem na zmiany w oczekiwaniach wobec pracowników IT są te same badania, które przytoczyliśmy powyżej.
Managerowie działów IT w 71% uznali, iż bardziej cenią umiejętności miękkie niż twarde. Pracownicy z kolei wyszli z założenia, iż ważniejsze w ich rozwoju są kompetencje twarde (60%).
W których zawodach kompetencje miękkie są szczególnie ważne?
Pewien zasób zdolności interpersonalnych jest niezbędny adekwatnie na każdym stanowisku i w każdym zawodzie. Przyjrzyjmy się jednak kilku przykładom, gdzie mają one wartość szczególną.
- Stanowiska kierownicze - można być managerem posiadając jedynie wiedzę merytoryczną, jednak do miana dobrego managera potrzeba o wiele więcej. Umiejętne zarządzanie zespołem to również sztuka asertywnej dyskusji, motywowania i rozwiązywania konfliktów.
- Obsługa klienta - praca z klientem wymaga wiele cierpliwości, empatii i odporności na stres, aby można było ją wykonywać z sukcesem. Przydatna jest tu również dobra organizacja i szybkie reagowanie na zgłaszane problemy.
- Sprzedaż - dobry handlowiec nie tylko ciekawie i merytorycznie opowie o produkcie, ale też zaskarbi sobie sympatię potencjalnego klienta. Musi być gotów na pertraktacje i odporny na negatywne opinie.
- Windykacja - odporność na stres, sztuka negocjacji, skrupulatność - to są cechy dobrego windykatora, a jednocześnie jedne z najważniejszych kompetencji miękkich na rynku pracy.
- Marketing - choć bez wiedzy merytorycznej nie można się tu obejść, wiele kompetencji miękkich również można uznać za niezbędne. Komunikatywność, łatwe nawiązywanie kontaktu, umiejętność negocjacji i praca w zespole - to kilka przykładów.
Umiejętności twarde i miękkie - które warto rozwijać?
Choć z punktu widzenia pracownika wiedza i praktyczne umiejętności są bardziej wartościowe, nie można rezygnować z rozwijania się w sferze interpersonalnej. Praca nieodłącznie wiąże się z relacjami społecznymi, czy tego chcemy, czy nie. Sposób komunikowania swoich potrzeb, sztuka odmawiania, chwalenia lub radzenia sobie z krytyką to absolutne podstawy do tego, aby nie tylko przetrwać w świecie zawodowym, ale też osiągać w nim sukcesy.