Wkręć się w świat finansów i cyberbezpieczeństwa w grze Miasto ING. Naucz dzieci, jak być bezpiecznym w sieci w sposób przyjazny i interaktywny

gazeta.pl 2 tygodni temu
Internet to największa w historii skarbnica wiedzy oraz miejsce, w którym można znaleźć każdą rozrywkę. Niestety, jest również pełen cyberzagrożeń i nie brakuje w nim oszustów, którzy próbują włamać się na konta czy namawiają do kliknięcia w podejrzane linki. Na niebezpieczeństwa w sieci narażona jest również grupa najmłodszych użytkowników. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie ING Banku Śląskiego, najmłodsi czują się w Internecie coraz bardziej niepewnie i nie wykluczają, iż mogli paść ofiarą różnych cyberzagrożeń, a zarazem trudno jest najmłodszym je jednoznacznie zdefiniować. Ponad połowa dzieci chce dowiedzieć się więcej o tym jak bezpiecznie korzystać z Internetu.Domowa cyberedukacja?Od zawsze uczymy nasze dzieci bezpiecznych zachowań. Mówimy im, żeby nie dotykały gorących naczyń w kuchni. Pokazujemy, jak bezpiecznie przekraczać przejście dla pieszych. Pouczamy, by nie rozmawiały z obcymi osobami. To naturalne dla wszystkich rodzica. Ale czy uczymy je jak chronić siebie, swoją prywatność i swoją własność w Internecie? Już o wiele rzadziej. Także dlatego, iż często sami nie jesteśmy w tej dziedzinie ekspertami. I sami łapiemy się na podstępy sieciowych oszustów, także wtedy, gdy wydaje nam się, iż potrafimy się całkiem sprawnie i bezpiecznie poruszać w cyberprzestrzeni. A jeżeli choćby nam, dorosłym, zdarza się paść ofiarą cyberprzestępców, to jest oczywistym, iż ten sam problem dotyczy naszych dzieci. Jak się okazuje, wiemy o tym my i wiedzą również one.
REKLAMA


Dzieci wcale nie beztroskieBadanie, które na zlecenie ING przeprowadziła agencja badawcza Minds & Roses, miało na celu sprawdzenie świadomości zagrożeń internetowych w grupie wiekowej od 7 do 17 lat. Badanie skupiło się na dzieciach od 7 do 12 roku życia oraz młodzieży od 13 do 17 lat [1].Wszystkie badane dzieci w obu grupach wiekowych odpowiedziały, iż są użytkownikami Internetu. 77 proc. dzieci w wieku 13-17 lat i 44 proc. w wieku 7-12 lat korzysta z sieci samodzielnie wtedy, kiedy chcą. Z kolei 37 proc. dzieci z młodszej grupy korzysta z Internetu za zgodą i wiedzą rodziców, podczas gdy w starszej grupie tylko 17 proc. respondentów deklaruje, iż ich rodzice wiedzą, co oni robią w sieci.Materiały promocyjneAnkietowani zdają sobie sprawę z tego, iż mogą być narażeni w sieci na różnego rodzaju oszustwa, wyłudzenia lub bezpośrednie kradzieże. W porównaniu z ubiegłym rokiem więcej dzieci stwierdziło, iż nie wykluczają, iż ktoś przejął ich konto w grze lub aplikacji. W młodszej grupie dzieci w wieku 7 – 12 lat to już niemal co piąty pytany. Wśród starszej grupy młodzieży (13 -17 lat) 15 proc. respondentów podejrzewa, iż mogło dojść do takiego incydentu (wzrost z 12 proc. w ubiegłym roku). Zarazem maleje grupa dzieci, która ma pewność, iż taka sytuacja nigdy nie miała miejsca.


Badanie wskazuje również, iż dzieci i młodzież czują się coraz mniej pewnie, jeżeli chodzi o ochronę ich prywatności w sieci. Już 20 proc. respondentów w grupie młodszej oraz 27 proc. w grupie starszej przyznaje, iż mogło dojść do nieautoryzowanego dostępu do ich zdjęć lub prywatnych wiadomości. Spadł zarazem odsetek respondentów w obu grupach wiekowych, którzy stanowczo zaprzeczyli, iż takie sytuacje miały miejsce.Jak się więc okazuje, młodzież doskonale zdaje sobie sprawę z zagrożeń, które czyhają w sieci. Ale czy umie sobie z nimi radzić?Rola rodziców w edukacji bezpieczeństwa w sieciJeszcze rok temu, według wspomnianego badania wykonanego na zlecenie ING, znakomita większość dzieci, bo aż 80%, szukało rady rodziców w kwestii internetowego bezpieczeństwa. W tym roku było to już 73% w grupie do 12 lat i 71% w wieku od 13 do 17 lat. Chociaż odsetek młodych, którzy najpierw zwracają się do rodziców, jest mniejszy niż rok temu – to dzieci przez cały czas pytają właśnie rodziców o to, jak chronić się w sieci. Co więcej, ponad połowa starszych dzieci wskazała Internet jako źródło wiedzy.Materiał promocyjny


Dzieci już od dawna żyją w sieci. Jak więc zadbać o ich odpowiednią edukację? Jak nauczyć je zasad bezpiecznego postępowania i zachowania ostrożności we wszystkich sytuacjach związanych zarówno z prywatnością, jak i ochroną pieniędzy wirtualnych oraz prawdziwych?Cyberbezpieczeństwo jest przez cały czas nowym obszarem i nie takim łatwym do wytłumaczenia młodej osobie. Skoro jednak dzieci lubią spędzać czas w sieci np. grając, to może połączyć przyjemne z pożytecznym i edukować w trakcie zabawy. Dzięki temu łatwiej przyswoją nowe informacje i będą bardziej zmotywowane. Gra edukacyjna umożliwia również poznawanie internetowych zagrożeń w bezpieczny sposób. Przykładem tego typu gry edukacyjnej jest Miasto ING, dostępne na popularnej wśród młodzieży platformie Roblox, gdzie dzieci uczą się podstaw zarządzania finansami i reagowania na cyberzagrożenia w sposób najbardziej przyjazny, czyli przez zabawę.Nowa Akademia CyberbezpieczeństwaMiasto ING w Roblox to gra edukacyjna, która do tej pory zaangażowała odbiorców na duż skalę – ponad 700 tys. graczy, ponad 2 mln wejść do wirtualnego świata. Udało nam się stworzyć grę, która dała dzieciom oryginalną rozrywkę i niezbędną edukację. Do tej pory ponad dzieci ponad 300 tys. razy wykonały zadania, które uczyły je, jak być bardziej bezpiecznymi online, a ponad 400 tys. razy wykonały zadania uczące je zarządzania swoimi pieniędzmi. Materiał promocyjny


Od trzech lat w cyfrowym świecie Miasto ING oferuje szereg specjalnie przygotowanych atrakcji, dzieci – poprzez wykonywanie różnych zadań i wyzwań – mogą m.in. zarabiać wirtualne pieniądze i samodzielnie decydować o tym, jak będą nimi zarządzać. Gra została rozszerzona o moduł uczący bezpieczeństwa w sieci i dodany został tryb multiplayer. W najnowszym, trzecim sezonie gry edukacyjnej "Miasto ING" w Roblox, bank rozwija temat bezpieczeństwa w sieci i zaprasza dzieci do nowo powstałej Akademii Cyberbezpieczeństwa w Mieście ING. Otwarciu wirtualnej szkoły towarzyszył występ twórcy internetowego SmileSlow oraz nagranie teledysku i piosenki "Nie daj się wkręcić". Nauczycielami Akademii Cyberbezpieczeństwa są – znani i lubiani przez dzieci – twórcy internetowi. Gracze uczą się przydatnych na co dzień umiejętności, a w nietypowych murach Akademii są prowadzone lekcje, jakich jeszcze nie było m.in.: WF, to nie wychowanie fizyczne, a Wykrywanie Fake’ów, Matematyka do kwadratu, czyli budowanie silnego hasła. Na lekcji techniki będzie można również wykonać Test Sprawności w poruszaniu się po sieci. Wszystko to ma na celu w wesoły i lekki sposób uczyć poprzez zabawę zasad zachowania bezpieczeństwa i ostrożności, a wspólna nauka dobrych nawyków i podejścia do cyberbezpieczeństwa jest niezwykle ważna, szczególnie, iż postawy ukształtowane w młodości zostają z nami na wiele lat.[1] Badanie ilościowe przeprowadzone wśród dzieci i młodzieży (7-17 lat). Badanie zostało przeprowadzone na przełomie stycznia i lutego 2024 roku przez agencję badawczą Minds & Roses na zlecenie ING. W badaniu wzięły udział dzieci w wieku 7-12 n=128, oraz dzieci 13-17 n=151.Materiał promocyjny marki ING.
Idź do oryginalnego materiału