Wykorzystanie tradycyjnych metod badawczych w eksploracji Jobs To Be Done - Ewa Derek

youtube.com 5 miesięcy temu


Wykorzystanie tradycyjnych metod badawczych w eksploracji Jobs To Be Done
Ewa Derek

Przyglądając się kierunkom dla OLX postanowiliśmy szczegółowo zrozumieć, kiedy nasz produkt wspiera i może wspierać ludzi. Szukaliśmy definicji job dla kluczowych kategorii i identyfikowaliśmy wysiłki potencjalnych kupujących. Informacje osadziliśmy w kontekście charakterystyk zakupu oraz ich potencjału na rynku polskim.
Dowiedz się w trakcie prezentacji jak wyglądał proces badawczy i dlaczego sięgnęliśmy po tradycyjne metodologie. Zobacz co osiągnęliśmy, a przede wszystkim co nam sprawiło trudności.

--- ODPOWIEDZI NA PYTANIA ZE SLIDO
Q: Jakie kategorie produktu były brane pod uwagę w badaniu?
A: Zajmowaliśmy się w badaniu dwiema kategoriami, które na ten moment są uznane jako najważniejsze dla produktu OLX
Q: Jak się raportuje tak rozbudowane badanie? Dla stakeholderów, ale i też teamu i potomnych
A: Powstał klasyczny raport badawczy, Miro board z krokami i potrzebami w realizacji zadania oraz Confluence page z pigułką kluczowych informacji. Przechowujemy też tabele wynikowe z badania.
Q: Jak zrekrutowaliście respondentów do wywiadu? Jak ich zmotywowaliście do udziału?
A: Rekrutacją zajmowała się zewnętrzna firma
Q: Jak do wyników odnosili się badanio-sceptycy? Czy ilościówki na reprezentatywnych próbach były tu wystarczające do przekonania?
A: Nie spotkałam się przy tym projekcie z badanio-sceptykami
Q: Skąd się wziął pomysł na badania? Czy stakeholderzy tego oczekują, czy bardziej trzeba ich do tego przekonywać?
A: Genezą badania było rozpoczęcie się procesu definiowania kierunków dla dwóch kluczowych kategorii. Potrzeba zrozumienia JTBD wyszła od stakeholderów.
Q: Czy widzicie już jakieś zmiany w produkcie, do którego się wyniki tego badania przyczyniły?
A: Jeszcze nie
Q: Czy badaliście użytkowników OLX, czy dobór był losowy (W jakościówce i badaniu kwotowym)?
A: Naszą próbą byli kupujący rzeczy z drugiej ręki online. Wśród nich oczywiście byli korzystający z OLX, ale nie było tym warunkiem rekrutacji.
Q: Kto i jak wybrał te dwie kategorie? Kierownictwo czy wasz zespół?
A: Zostały wybrane kategorie, które są uznane za najważniejsze na ten moment dla naszego produktu. Zasugerowane przez zespół w oparciu o to kryterium i zaakceptowane przez stakeholderów.
Q: Jakie działania podejmujecie by podejmować decyzje dla tych "mniej popularnych" kategorii, które nie weszły do badania?
A: Celem badania było określenie kierunków dla kluczowych kategorii, zatem mniej najważniejsze kategorie nie są teraz na świeczniku i nie pracujemy teraz nad strategiami konkretnie dla nich. Decyzję operacyjne są podejmowane przez PMów
Q: Czy wyniki badań mogą się zdezaktualizować w tak krótkim czasie? Badania były w ubiegłym roku, a analiza przez cały czas trwa i dopiero planowane będzie wdrożenie wyników.
A: Ze względu na tematykę (główne trudności na ścieżce realizacji zadania) nie zakładamy szybkiej dezaktualuzacji wyników
Q: Jak wygląda pokrótce analiza tak dużych badań?
A: Analiza była robiona przez agencję realizującą badanie. Kluczowa była jednak iteracyjna kooperacja między naszym zespołem a zespołem z agencji -wspólne przeglądanie częściowych wyników, podejmowanie decyzji jak do nich podejść, co jeszcze sprawdzić itp.