Firma Cisco, światowy lider w dziedzinie sieci i bezpieczeństwa, ogłosiła wyniki badania Cisco AI Readiness Index 2024. Raport ujawnia mało optymistyczne wnioski dla Polski. Odnotowano znaczący spadek w poziomie gotowości polskich firm na adopcję sztucznej inteligencji – do 2% w porównaniu z rokiem poprzednim, gdzie odsetek ten wynosił 6%. Biorąc pod uwagę szybki rozwój rynku i znaczący wpływ AI na operacje biznesowe, braki w przygotowaniu są szczególnie alarmujące.
Indeks oparty jest na podwójnie anonimowej ankiecie przeprowadzonej w 30 krajach wśród 8 tys. doświadczonych liderów biznesu z organizacji zatrudniających 500 lub więcej pracowników. Ankietowani menedżerowie są odpowiedzialni za integrację i wdrożenie AI w swoich organizacjach. Indeks gotowości na AI był mierzony w sześciu obszarach: strategii, infrastrukturze, danych, zarządzaniu, zasobach ludzkich i kulturze organizacyjnej.
Potrzebna jest natychmiastowa reakcja
Sztuczna inteligencja stała się fundamentem strategii biznesowych, a firmy odczuwają coraz większą presję w zakresie jej wdrażania. W Polsce niemal wszystkie (99%) organizacje odnotowały wzrost zaangażowania w działania związane z AI w ciągu ostatniego roku, głównie z inicjatywy CEO i zespołu kierowniczego. Ponadto, firmy przeznaczają znaczne zasoby na AI, a ponad 53% z nich wskazuje, iż między 10% a 30% ich budżetu IT to wydatki związane ze sztuczną inteligencją.
Pomimo znacznych inwestycji w strategicznych obszarach AI, takich jak cyberbezpieczeństwo, infrastruktura IT oraz analiza i zarządzanie danymi, wiele firm zauważa, iż zwroty z tych inwestycji nie spełniają ich oczekiwań.
Kluczowe wnioski z badania:
- Spadek gotowości do przyjęcia AI we wszystkich obszarach, ze szczególnym uwzględnieniem infrastruktury: Największy spadek dotyczy gotowości w obszarze infrastruktury, gdzie występują poważne luki w zakresie mocy obliczeniowej, wydajności sieci centrów danych oraz zabezpieczeń cybernetycznych. Zaledwie 9% organizacji posiada odpowiednie procesory GPU, które pozwalają sprostać obecnym i przyszłym wymaganiom AI, a tylko 14% ma umiejętności ochrony danych w modelach AI poprzez szyfrowanie end-to-end, audyty bezpieczeństwa, ciągłe monitorowanie i błyskawiczną reakcję na zagrożenia.
- Firmy inwestują w AI, jednak wyniki nie spełniają oczekiwań: W ciągu ostatniego roku sztuczna inteligencja stała się kluczowym obszarem inwestycji w trzech strategicznych obszarach – cyberbezpieczeństwie (40% firm wdrożyło AI na pełną lub zaawansowaną skalę), infrastrukturze IT (29%) oraz analizie danych (35%). Główne cele, które organizacje starają się osiągnąć, to poprawa efektywności systemów, procesów, operacji i rentowności, zdolność do innowacji oraz utrzymania konkurencyjności, a także zapewnienie lepszego doświadczenia dla klientów i partnerów.
- Pomimo zwiększonych inwestycji, ponad 35% respondentów stwierdziło, iż nie zauważyli żadnych korzyści lub iż osiągnięte wyniki nie spełniły ich oczekiwań w zakresie wspomagania, wspierania lub automatyzowania obecnych procesów czy operacji.
- Nieustanna presja by odnieść sukces: Wzrastają wewnętrzne oczekiwania w organizacjach na wdrożenia technologii AI. Prawie połowa (45%) firm zgłasza, iż presję wywiera CEO i kadra kierownicza, a następnie rada nadzorcza (40%). W miarę upływu czasu firmy w regionie zwiększają wysiłki i inwestycje, aby przezwyciężyć bariery i przyjąć transformację napędzaną przez AI. Warto zauważyć, iż 18% organizacji planuje przeznaczyć więcej niż połowę swojego budżetu IT na inwestycje w AI w ciągu najbliższych czterech do pięciu lat, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu z 2% firm, które w tej chwili przeznaczają podobny procent swojego budżetu IT na AI.
Firmy są świadomego tego, iż muszą się lepiej przygotować na wdrożenie sztucznej inteligencji. W całej Polsce 51% firm uznało poprawę skalowalności, elastyczności i łatwości zarządzania swoją infrastrukturą IT za priorytet, co wskazuje na świadomość istniejących braków i chęć działania, aby je nadrobić.
Rozwijanie kompetencji niezbędnych w erze AI
Pomimo specyficznych wyzwań w każdym z obszarów, wspólnym problemem pozostaje brak wykwalifikowanych pracowników. Firmy wskazały to jako największe wyzwanie w obszarach infrastruktury, danych i zarządzania, co podkreśla kluczową potrzebę zatrudnienia profesjonalistów do realizacji inicjatyw związanych z AI.
„Wkrótce będą tylko dwa rodzaje firm: te, które oprą swoją działalność na sztucznej inteligencji i te, które przestaną być istotne. Sztuczna inteligencja zmusza nas do ponownego rozważenia zapotrzebowania na moc obliczeniową, efektywnej łączności wewnątrz i pomiędzy centrami danych, zarządzania danymi, bezpieczeństwa i innych kluczowych kwestii technologicznych” – powiedział Jeetu Patel, Chief Product Officer w Cisco. „Bez względu na to, na jakim etapie swojej drogi AI znajdują się organizacje, muszą przygotować istniejące centra danych i strategie chmurowe na zmieniające się wymagania oraz opracować plan wdrożenia AI z zachowaniem elastyczności i odporności, w miarę jak ich strategie będą ewoluować”.
Samsung Display Awards 2024: Święto lidera rynku display i jego partnerów – Samsung nagrodził swoje najlepsze firmy partnerskie!