ENP to firma specjalizująca się w rozwiązaniach e-commerce. Postanowiliśmy porozmawiać z jej CTO – Bartoszem Wroną, którego zapytaliśmy o to, jak od środka wygląda praca w tej firmie, ale też jakie ma plany na najbliższe lata.
Co warto wiedzieć o ENP? Co wyróżnia Waszą firmę na rynku?
E Net Production Sp. z o.o. to polska firma, która od 2005 roku funkcjonuje na rynku. Naszym głównym działaniem jest tworzenie dedykowanych rozwiązań e-commerce oraz omnichannel. Funkcjonując w branży, jako #EcommerceHeroes, odpowiadamy za technologiczny rozwój największych serwisów sprzedażowych w Polsce, a wśród naszych klientów są liderzy sprzedaży na rynku Europy Środkowo-Wschodniej.
W ENP dużą wagę przykładamy do osób, które z nami współpracują. Działając w zwinnych zespołach tworzymy środowisko, w którym developerzy, a także każda osoba biznesowa ma realny wpływ na przygotowywane rozwiązania technologiczne, a także kierunek rozwoju naszego oprogramowania. Możemy sobie na to pozwolić, ponieważ pracujemy na autorskim rozwiązaniu, które może być skalowane w ramach potrzeb biznesowych naszych partnerów.
Jednocześnie w naszym działaniu nie zapominamy o poszukiwaniu nowych możliwości, jakie pojawiają się w świecie IT. Eksperymentujemy z nowinkami technologicznymi, dzięki czemu staramy się budować środowisko przyjazne developerom.
Stawiamy sobie wysoko poprzeczkę, budując wysokowydajne systemy, które przetwarzają duże wolumeny danych. Z pełną odpowiedzialnością mogę powiedzieć, iż w #TeamENP mamy ogromną satysfakcję z tego, iż rozwijamy sprzedaż e-commerce dla naszych klientów, a z naszych rozwiązań korzystają miliony Polaków i nie tylko.
Nad jakimi projektami IT pracujecie?
Specjalizujemy się w rozwiązaniach e-commerce. Jednocześnie współpracujemy z klientami nad całym asortymentem sprzedaży omnichannel, gdzie wspólnie projektujemy najlepsze rozwiązania. Nasi partnerzy reprezentują różne branże, co daje nam możliwość zdobywania wiedzy i doświadczeń w różnych obszarach.
Skupiamy się także na optymalizacji procesów technologicznych, gdzie staramy się minimalizować ograniczenia techniczne i umożliwiać skalowalny rozwój biznesów.
Kładziemy duży nacisk na wydajność i jej monitorowanie. Polski rynek e- commerce jest bardzo wymagający i konsumenci chcą kupować wszystko, teraz, zaraz i na wczoraj. E-commerce to duża dynamika pracy oraz przestrzeń do zmian – wygrywamy dzięki naszej elastyczności. Ciągle dążymy do doskonałości i podnoszenia sobie poprzeczki. To motywuje nas do działania, a także sprawia, iż praca każdego dnia jest niepowtarzalna oraz stawia przed nami nowe wyzwania.
Ile średnio pracujecie nad jednym projektem spod szyldu ENP?
Pracujemy z naszymi klientami nad wieloma projektami, z których niektóre rozwijane są nieprzerwanie od wielu lat. Tworzymy stałe współprace pozwalające nam lepiej rozumieć potrzeby biznesowe i technologiczne klientów. Dzięki takiemu podejściu mamy możliwość tworzenia rozwiązań adekwatnych do stawianych przed nami problemów biznesowych, a także skrojonych pod konkretne potrzeby klientów.
W #TeamENP dbamy, aby nasi pracownicy i współpracownicy mogli skupić się nad tym, nad czym pracują. Staramy się unikać sytuacji, w której developerzy skakaliby pomiędzy projektami. Takie podejście nie jest efektywne, ponieważ charakterystyka każdego z projektów wymaga odpowiedniego procesu wdrożenia przed rozpoczęciem pełnego działania.
Pracując z najlepszymi “graczami” na rynku e-commerce ciągły rozwój jest wymagany i mimo iż pracujemy nad jednym projektem to mamy bardzo wiele nowych inicjatyw i możliwości podejmowania ciekawych wyzwań. Stąd mimo pracy przy jednym projekcie, każdy z członków zespołu może regularnie podejmować nowe wyzwania, a praca nie jest jednostajna.
Jak wyobrażasz sobie idealnego kandydata, czyli osobę, która gwałtownie wpasuje się w zespół? Jakie cechy powinna posiadać taka osoba?
Tak jak wspomniałem na początku naszego wywiadu — w ENP najważniejsi są ludzie. Idealny kandydat to osoba, która nie boi się nowych wyzwań, pracy w dynamicznym środowisku, jest interesująca nowinek technologicznych i chętnie dzieli się swoją wiedzą z innymi, a także jest otwarta na szczery feedback.
Budujemy zespoły, które mają być samodzielne i zdolne do ścigania się sami ze sobą. Dlatego tak ważna jest kooperacja między developerami, a także stanowiskami biznesowymi, tj. Scrum Masterami, czy Product Ownerami.
Dużo ważniejsze w moim odczuciu jest budowanie relacji i trwałej współpracy, niż budowanie zespołu ninja-warriorów. Znacznie lepiej buduje się zespół ludzi, którzy ze sobą rozmawiają i współpracują, niż takich, którzy uważają, iż zrobią wszystko najlepiej.
Od lat jestem jedną z osób weryfikujących kandydatów technicznych podczas rozmów rekrutacyjnych, wiem, jak ważne jest dopasowanie do firmy i praca w miejscu, które się lubi, dlatego staramy się dać możliwość poznawania ENP. Warto wspomnieć, iż na naszej firmowej stronie kariery oprócz aktualnych ofert można znaleźć broszury rekrutacyjne — techniczną i biznesową, w których kandydaci mogą bliżej zapoznać się ze specyfiką poszczególnych stanowisk oraz pracy w #TeamENP.
Jak w ENP wygląda ścieżka awansu? Czy każdy z współpracowników ma dostęp do pliku, z którego dowie się, co powinien zrobić, by otrzymać podwyżkę czy awans?
W samym 2023 roku w ENP celebrowaliśmy 31 zmian stanowisk i awansów wewnętrznych. Każdy z pracowników ma możliwość otrzymania awansu, podwyżki czy zmiany stanowiska.
Drogi są dwie — staramy się na bieżąco śledzić postępy naszych ludzi i ich zaangażowanie we współpracę. Na tej podstawie proponujemy awanse oraz nowe zakresy odpowiedzialności i obowiązków. Szukamy talentów wewnątrz naszej firmy i stawiamy na ludzi, którym chce się więcej. Jesteśmy też otwarci na indywidualne wnioski pracowników, które także mogą rozpocząć proces wewnętrznego awansu. Cała koordynacja jest po stronie zespołu HR, który współpracując z Tech Liderami, Head Of Developments, CPO, COO, a także bezpośrednimi przełożonymi, prowadzi danego pracownika.
Każdy z wnioskujących otrzymuje wcześniej zebrany feedback i konkretne wskazania, co powinien zrobić, aby taki awans/podwyżkę otrzymać. Sam jestem przykładem, iż rozwój w tej firmie jest możliwy i dostępny. W 2014 roku rozpoczynałem pracę w E Net Production jako developer. Starałem się być tam, gdzie dużo się działo. Kiedy doskonale i gwałtownie rozwijała się nasza spółka — ja rozwijałem się razem z nią. Aktualnie pełnię rolę CTO (Chief Technology Officer) i przede mną wiele wyzwań — wprowadzanie nowych technologii do firmy, budowanie silnych zespołów w trybie pracy zdalnej oraz tworzenie włączającego środowiska pracy.
Jakie są plany na przyszłość? Gdzie ENP będzie za kilka lat?
ENP za kilka lat będzie dalej organizacją skupioną na ludziach. Współpracujemy z klientami, dajemy możliwości rozwoju pracownikom i współpracownikom, rośniemy oraz rozwijamy się wspólnie. Stajemy się ważnym filarem technologicznym, który wychodzi ze świata e- commerce i z odwagą wkracza do świata omnichannel.
Technologicznie będziemy podążać za trendami. Codziennie pojawiają się u nas nowe frameworki, technologie oraz narzędzia. Przyglądamy się im, analizujemy i wdrażamy te, które znajdują zastosowanie w naszym stacku. Z drugiej strony unikamy Hype Driven Development, tak żeby dostosowywać technologie do naszych potrzeb, a nie na odwrót.
Bartosz Wrona. Chief Technology Officer w ENP. Zajmuje się programowaniem od 20 lat, bardzo lubi grzebać w technologii, szukając nowych rozwiązań. Jest zwolennikiem podejścia praktycznego, gdzie prototypowanie i proof of concept może przynieść znacznie więcej informacji oraz inspiracji niż teoretyzowanie. Z ENP związany prawie 10 lat, gdzie przeszedł ścieżkę od developera, poprzez Team, Tech Leadera i Head of Backend Developera, aż na stanowisko Chief Technology Officera. Rozwija się razem z organizacją i dalej pracuje z developerami. Lubi także zakasać rękawy i nie dać PHPStormowi zajść kurzem.