5 i 6 listopada w Warszawie odbędzie się MarTech Hackathon – zadaniem uczestników będzie stworzenie rozwiązania promującego odpowiedzialne decyzje zakupowe konsumentów podczas wizyt w sklepach online. O szczegółach wydarzenia rozmawiamy z Joanną Czekaj i Łukaszem Białonogą z SalesTube, czyli głównego organizatora hackathonu.
MarTech Hackathon – co to za wydarzenie? Dla kogo?
Asia: Nasze wydarzenie to marketingowo-technologiczna wersja znanego w świecie IT formatu, podczas którego uczestnicy rywalizują o nagrody pieniężne i rzeczowe. Kierujemy je w szczególności do programistów i programistek, project managerów, data scientists, UXowców czy marketerów i marketerek, ale nie tylko. Jesteśmy otwarci na poznanie osób, które w SalesTube określamy jako smart creatives – łączących kreatywne myślenie z analitycznym mindsetem.
Czy trzeba mieć jakieś umiejętności/doświadczenia, by dołączyć?
Łukasz: Do stworzenia kompletnego projektu potrzebni są ludzie z różnymi umiejętnościami i doświadczeniem. Na pewno plusem będzie znajomość środowiska Shopware 6 lub pokrewnego, ale nie jest to warunek konieczny. Mile widziane jest też zainteresowanie branżą e-commerce. Oprócz naszych wewnętrznych ekspertów, na miejscu będą przedstawiciele partnerów technologicznych wydarzenia – Shopware i Tpay, którzy chętnie podzielą się swoją wiedzą i merytorycznie wesprą uczestników.
Jakie zadanie czekają uczestników na hackathonie?
Asia: W zadaniu konkursowym chcieliśmy przemycić idee bliskie nam biznesowo – martech i e-commerce – ale też świadopoglądowo. Dlatego postawiliśmy na motyw zrównoważonego rozwoju i wsparcia społeczności. Zadaniem uczestników będzie stworzenie rozwiązania promującego odpowiedzialne decyzje zakupowe konsumentów podczas wizyt w sklepach online. To dosyć ogólny opis, ale przygotowaliśmy go świadomie, żeby nie ograniczać kreatywności uczestników. Do organizacji wydarzenia zaprosiliśmy przedstawicieli dwóch bliskich nam organizacji non-profit: Planet Heroes i Fundacji Dignum. Pierwsza stawia na działania pro-środowiskowe, a druga wspiera osoby starsze. Liczymy na to, iż uczestnicy zainspirują się doświadczeniami Dignum i Planet Heroes w swoich projektach.
Jakie nagrody są przewidziane?
Łukasz: Pierwsze trzy miejsca otrzymają od nas nagrody pieniężne. Będą to kolejno 10 000, 5 000 i 3 000 zł do podziału na członków zespołu.
Kiedy i gdzie odbędzie się MarTechHackathon? Jak można się zapisać?
Łukasz: Wydarzenie odbędzie się 5 i 6 listopada w Warszawie, w naszym biurze przy al. Jerozolimskich. Zapisy już ruszyły i potrwają do 3 listopada. Zgłoszenia przyjmujemy od indywidualnych kandydatów i całych zespołów pod linkiem TUTAJ. jeżeli nie masz całego zespołu, ale czujesz, iż to wyzwanie dla Ciebie, zgłoś się!
Kto Was wspiera w organizacji hackathonu?
Asia: Oprócz wspomnianych wyżej partnerów technologicznych, takich jak Shopware i Tpay oraz fundacji Planet Heroes i Dignum, którą wspieramy na co dzień, w roli patrona wydarzenia wspiera nas też Izba Gospodarki Elektronicznej.
Hackathony to w tej chwili bardzo popularna forma wydarzeń dla branży IT. Na czym polega ich fenomen?
Łukasz: Hackathon łączy w sobie kilka szczególnie atrakcyjnych dla geeków cech – opiera się na rywalizacji, a jednocześnie daje uczestnikom dużo więcej niż możliwość zgarnięcia nagrody finansowej. Podczas hackathonu realizowane są prelekcje ekspertów i ekspertek, którzy są potem do dyspozycji zespołów w razie wątpliwości przy projekcie. Praca z nimi to olbrzymia wartość dodana – na co dzień ciężko o takie okoliczności. Często też samo zadanie – tak jak w naszym przypadku – pozwala na zaangażowanie się w działanie w szczytnym celu. Oddziałujemy więc na uczestnika w trzech wymiarach – korzyści finansowych (wygrana), funkcjonalnych (wiedza) i emocjonalnych (dobry uczynek). Ciężko o wyczerpanie takiej formuły.
Dlaczego warto brać udział w hackathonach? Co zyskują uczestnicy – poza nagrodami?
Asia: oprócz wymienionych wyżej przez Łukasza benefitów, nie do przecenienia jest też część networkingowa. W jednym miejscu zbieramy ekspertów i ekspertki z bardzo różnych dziedzin, którzy są otwarci na merytoryczną dyskusję, ale też potencjalną współpracę projektową po wydarzeniu. Jako organizatorzy zapewniamy też integrację wewnątrz nowo powstałych zespołów. MarTech Hackathon to też dla branży IT szansa na poszerzenie horyzontów – marketing technologiczny jest bliżej ich zakresu prac, niż wielu reprezentantów branży mogłoby sądzić. Powiedziałabym nawet, iż dziś marketing nie poradzi sobie bez technologii, ale też technologia może wiele czerpać z procesów w marketingu. Myślę, iż po takim wydarzeniu specjaliści mogą otworzyć się na nowe możliwości w kontekście swojej ścieżki kariery.
Wszystko, o czym za mało mówi się w branży IT.
Prosto na Twoją skrzynkę.
Na koniec opowiedzcie coś o sobie i SalesTube powered by hmmh
Asia: SalesTube wywodzi się z komunikacji marketingowej, ale gwałtownie zrozumieliśmy, jak istotną rolę będą w niej odgrywać dane i technologia. Wcześnie zaczęliśmy inwestować w rozwój kompetencji z obszaru martech, dzięki czemu dziś jesteśmy partnerem firm Big Tech, takich jak Salesforce, Google czy META. W 2021 zdecydowaliśmy się na wzmocnienie obszaru e-commerce development poprzez akwizycję software house LIKE.agency, który w tej chwili jest częścią SalesTube jako MarTech one-stop-shop SalesTube powered by hmmh. I to właśnie SalesTube powered by hmmh jest głównym organizatorem naszego Hackathonu.
Łukasz: Od 2021 pod jednym dachem łączymy kompetencje deweloperskie, technologiczne, analityczne i mediowe w procesie strategicznym, który pozwala nam obsługiwać w tej chwili ponad 150 klientów na 23 rynkach. Na pokładzie mamy w tej chwili blisko 200 osób. Pracujemy w modelu hybrydowym – do dyspozycji naszych teamów są biura w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Trójmieście i Krakowie. Bardzo się cieszę, żę na hackatonie spotkamy się w szerokim gronie, w którym nie widzimy się na co dzień na żywo przez pracę dla niektórych całkowicie zdalną
Joanna Czekaj. Geek i pasjonatka digital marketingu. Z branżą związana od 2008 roku. Doświadczenie zdobywała zarówno w start-upach, o których dziś już nikt nie pamięta, jak i w Google, które zna każdy. Od 2016 na czele agencji MarTech & e-commerce connected SalesTube.
Łukasz Białonoga. Od 2008 tworzył Software House LIKE.agency, który w 2021 roku przekształcił się w hmmh Poland i stał się technologiczną odnogą SalesTube. Pod brandem SalesTube powered by hmmh jest odpowiedzialny za wdrożenia E‑commerce i rozwój technologii w zakresie platform E‑commerce. Pasjonat rozwoju biznesu przez rekomendacje i networkingu.