Jak to w tej chwili często bywa, brak wykwalifikowanych pracowników w branży spowodował, iż w 2024 r. firmy będą konkurować o talenty technologiczne, przy utrzymującej się stagnacji różnorodności krajobrazu technologicznego.
Na szczęście pojawiły się dobre wieści: wzrosła liczba kobiet podejmujących przedmioty techniczne na wszystkich poziomach, od GCSE po A-level i aż po stopnie techniczne.
Jednak w miarę jak krajobraz technologiczny zmienia się wraz z podejściem do pracy, firmy starają się rozwijać wewnętrzne talenty i skupiają się na elastycznej pracy, aby podążać w kierunku przyszłości bardziej zaawansowanej technicznie.
Rok rozpoczął się nietypowo, gdyż badania przeprowadzone przez Morgana McKinleya wykazały, iż menedżerowie ds. rekrutacji tak robią muszą być bardziej konkurencyjni przy składaniu ofert pracy pozyskać osoby posiadające odpowiednie umiejętności do danej roli.
Badanie wykazało również, iż brak umiejętności w zakresie sztucznej inteligencji (AI) i uczenia maszynowego (ML) stanowi duży problem w czasach, gdy technologie te stają się coraz ważniejszym elementem przyszłości biznesu.
To, gdzie leży odpowiedzialność za brak umiejętności technologicznych w Wielkiej Brytanii, jest przedmiotem wielu debat, przy czym niektórzy obwiniają brak przeszkolenia i elastyczności w branży za brak talentów, a inni wskazują instytucje edukacyjne na wcześniejszym etapie przygotowań.
W ramach projektu Object Choice, Attainment and Representation in Computing Project (SCARI) opublikowano na początku 2024 r. badanie sugerujące, iż jednym z problemów prowadzących do braku umiejętności technicznych jest wąskie ukierunkowanie programu nauczania informatyki.
W raporcie zasugerowano program nauczania koncentruje się na technicznym kodowaniu i umiejętnościach programowania niektórych odstrasza, a innych pozbawia niektórych innych niezbędnych umiejętności cyfrowych niezbędnych w przyszłości pracy.
Z drugiej strony, własne badanie Computer Weekly wykazało, iż liderzy biznesowi twierdzą, iż braki w zakresie sztucznej inteligencji i bezpieczeństwa cybernetycznego są w niepokojącym stopniu.
Wielu pracowników twierdziło, iż ich następna certyfikacja będzie dotyczyć tych obszarów, a 17% pracowników IT stwierdziło, iż ich firma zamierza zatrudnić osoby posiadające umiejętności w zakresie sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego i analityki danych przez następny rok.
W tym roku Do egzaminu GCSE z informatyki przystąpiło 21 020 studentek w całej Wielkiej Brytaniico oznacza trzeci rok z rzędu rozwoju przedmiotu na tym poziomie.
Eksperci jednak przez cały czas ostrzegają, iż liczba dziewcząt podejmujących ten przedmiot jest w ogólnym ujęciu niewielka, a wiele z nich uważa, iż stereotypy na ten temat i brak kobiecych wzorców do naśladowania w programie nauczania utrudniają podejmowanie tego przedmiotu przez większą liczbę dziewcząt.
Na kolejnym poziomie akademickim wyższym od GCSE liczba liczba dziewcząt decydujących się na naukę informatyki na poziomie A-Level przekroczyła 3000 po raz pierwszy od wprowadzenia tematu.
Był to również największy od pięciu lat wzrost liczby dziewcząt podejmujących ten przedmiot na tym poziomie rok do roku – w latach 2023–2024 nastąpił wzrost o 28,6%.
W tym roku wzrosła także liczba kobiet wybierających kierunki związane z informatyką – kobiety stanowiły 2940 z 15 530 brytyjskich studentów przyjętych w tym roku na studia informatyczne.
To jest Wzrost o 8% rok do rokuco oznacza rok, w którym wzrosła liczba kobiet wybierających informatykę na wszystkich poziomach edukacji.
Podobnie jak na początku roku, przez resztę 2024 r. przez cały czas budziły obawy brak umiejętności w zakresie sztucznej inteligencji w tym sektorze.
Badania przeprowadzone przez Expereo i IDC wykazały, iż 37% firm w Wielkiej Brytanii ma trudności z utrzymaniem talentów w zakresie sztucznej inteligencji, automatyzacji i danych, co stoi na przeszkodzie ich planom dotyczącym sztucznej inteligencji.
Mimo iż osoby na wyższych stanowiskach w organizacjach mają obawy związane z powszechnym brakiem talentów technologicznych, kadra kierownicza wyższego szczebla w Wielkiej Brytanii bardziej uzdolniony technicznie niż przeciętny.
Według badań przeprowadzonych przez Accenture prawie jedna czwarta wyższych urzędników w Wielkiej Brytanii ma wykształcenie technologiczne, co czyni ich jednymi z najbardziej doświadczonych technicznie menedżerów na świecie.
Charakter pracy zmienił się od czasu pandemii Covid-19, a elastyczność staje się coraz ważniejszym sposobem pracy dla pracowników technologicznych w Wielkiej Brytanii i poza nią.
Jak relacjonowała Cath Everett w tym roku znaczenie pracy hybrydowej w celu promowania zatrzymywania talentów z branży technologicznej, a także tego, jak zapewnić dobre samopoczucie osobom pracującym poza biurem tak samo ważne jak te przy ich biurkach.
Choć niedobory wykwalifikowanej siły roboczej utrzymują się, a firmom coraz trudniej jest zatrzymać posiadane talenty, Cath Everett zakończyła rok omawiając, jak firmy radzą sobie skupiając się bardziej na rozwijaniu własnego wewnętrznego talentu aby mieć pewność, iż zatrudniają pracowników posiadających potrzebne im umiejętności.