Sektor bankowy przechodzi od generatywnej AI do autonomicznych agentów AI, które samodzielnie planują działania i realizują złożone zadania. Według raportu SAS i KPMG 17% banków już w pełni zintegrowało GenAI, a teraz czas na kolejny krok technologiczny.
Bankowość wkracza w nową erę sztucznej inteligencji – od generatywnych modeli językowych do autonomicznych agentów AI, które mogą samodzielnie realizować złożone procesy biznesowe. Jak wynika z najnowszego badania SAS i KPMG, już w 2024 roku 17% liderów bankowości w pełni zintegrowało GenAI z podstawowymi procesami swoich organizacji, a teraz branża stoi przed kolejnym krokiem technologicznym.
„Agenci AI to zasilane przez sztuczną inteligencję systemy, które wykonują złożone zadania oraz podejmują decyzje przy różnym stopniu zaangażowania człowieka” – wyjaśnia Miłosz Trawczyński, Consulting Director w SAS Polska. „Poprzez integrację danych, wykorzystywanie analitycznych procesów workflow oraz silnika decyzyjnego, agenci mają zdolności adaptacji i złożonego rozumowania, co daje im przewagę nad tradycyjnymi chatbotami i dużymi modelami językowymi”.
Kluczowa różnica między agentami AI a dotychczasowymi rozwiązaniami polega na autonomii działania. Agent AI to nie reaktywny chatbot, ale samodzielny system, który potrafi zaplanować działania, wybrać narzędzia i doprowadzić zadanie do końca. W praktyce oznacza to możliwość przydzielenia agentowi AI obsługi procesów w taki sam sposób, jak samodzielnemu pracownikowi – od obsługi klienta, przez analizę ryzyka, po zarządzanie danymi.

Banki widzą szczególny potencjał w kluczowych obszarach operacyjnych: monitorowaniu transakcji w celu wykrywania podejrzanych zachowań, rozpatrywaniu wniosków klientów i natychmiastowym wykrywaniu prób założenia fałszywych kont, wykonywaniu audytów wewnętrznych dla zapewnienia zgodności z regulacjami oraz dbaniu o bezpieczeństwo danych udostępnionych stronom trzecim. „Zdolność do samodzielnego działania to kolejny krok w rozwoju sztucznej inteligencji. Autonomiczne działanie oznacza także dostosowywanie się agentów AI do zmian i nowych uwarunkowań w oparciu o dane” – dodaje Trawczyński.
Według raportu „Future of Intelligent Banking: AI, Risk and Innovation in 2025″ zdecydowana większość banków tradycyjnych spodziewa się dalszego zaostrzenia konkurencji ze strony banków wyłącznie cyfrowych, fintechów oraz Big Techów. Odpowiednie wdrożenia najnowszych technologii stają się kluczem do zachowania konkurencyjności w czasach cyfrowej dywersyfikacji usług finansowych.