#63. Rozmowa z Eweliną Oleksiewicz, czyli biznes z perspektywy programisty

mateuszrus.pl 3 lat temu

Cześć, wracam dziś do Was z niezwykle ciekawą rozmową. Biznes z perspektywy programisty to bardzo często pojawiający się temat i postanowiłem wraz z Panią Eweliną Oleksiewicz oraz biurem rachunkowym Bizzlife, z którego korzystam i które gorąco polecam rozwiać pewne wątpliwości co do prowadzenia własnej firmy.

W rozmowie skupimy się na następujących zagadnieniach:

  • W jaki sposób założyć firmę?
  • Ile to kosztuje i jak długo trwa taki proces?
  • JDG czy spółka z o.o.?
  • Jakie kody PKD wybrać?

Pytań pojawia się sporo, więc nie przedłużam i zapraszam do czytania!

Zatrzymaj się!

Książka „Programistą być” to obowiązkowa pozycja dla wszystkich zainteresowanego programowaniem!

Jest to zdecydowanie najlepsza na polskim rynku książka na temat programowania! Zyskasz przewagę w branży IT i osiągniesz dużo jako deweloper.

Z książki dowiesz się między innymi o tym:

  • Czy matematyka, studia techniczne i język angielski są konieczne do tego, by rozpocząć pracę jako programista?
  • Gdzie szukać informacji o programowaniu i w jaki sposób się uczyć?
  • Jak znaleźć pierwszą pracę i w jaki sposób rozwijać swój programistyczny potencjał?
  • Czym na co dzień zajmuje się programista?
  • Czy każdy może zostać programistą?

I wiele, wiele więcej…

ZOBACZ KSIĄŻKĘ

Biznes z perspektywy programisty

Mateusz Rus (MR): Wiele osób ma pomysł na biznes, znajomości i pieniądze, jednak brakuje mu wiedzy na temat zakładania firmy. Jak wygląda w Polsce proces założenia firmy, jak długo to trwa i ile kosztuje?

Ewelina Oleksiewicz (EO): Proces zakładania firmy w naszym kraju w ostatnich latach został mocno uproszczony. Różni się w zależności od tego, jaką formę prowadzenia działalności wybierzemy.

Polacy najczęściej wybierają JGD – jednoosobową działalność gospodarczą. Dokonując tego wyboru, młodzi przedsiębiorcy mają szansę zarejestrować działalność w ciągu jednego – dwóch dni. Cały proces zaczyna się w Urzędzie Miejskim lub Urzędzie Gminy, ewentualnie założenie działalności może odbyć się drogą elektroniczną poprzez portal CEIDG. Możemy tam dokonać rejestracji działalności od początku do końca na druku CEIDG-1.

Wybieramy nazwę swojej firmy (zawierającą imię i nazwisko) siedzibę swojej firmy (o tym, co może być siedzibą w oddzielnym podpunkcie). Deklarujemy, w jakiej branży chcemy działać poprzez wybór PKD (Polska Klasyfikacja Działalności), podajemy siedzibę, formę rozliczeń z US, ZUS – jest to prosty i przejrzysty proces. Kolejnego dnia po rejestracji nasza firma widnieje w zasadzie w CEIDG. Ostatnim formalnym krokiem już po nadaniu numerów NIP i Regon jest założenie rachunku bankowego i jego uzupełnienie w ewidencji CEIDG – można to zrobić również drogą online. Od tego momentu możemy formalnie prowadzić działalność gospodarczą.

Pozostaje kwestia decyzji co do wyboru programu do wystawiania faktur, biura rachunkowego. Można oczywiście prowadzić księgowość we własnym zakresie, jednak według mnie mnogość obowiązków w tym zakresie niepotrzebnie obciąża przedsiębiorcę, który powinien skoncentrować się na prowadzeniu swojej firmy.

Założenie JDG odbywa się zatem dosyć gwałtownie i sprawnie. Zajmie co najwyżej 2-3 dni. Przedsiębiorca nie ponosi tu w zasadzie żadnych kosztów.

Przyszli przedsiębiorcy coraz częściej zastanawiają się i decydują na inną formę prowadzenia działalności, a mianowicie Spółki z o.o. W praktyce księgowej coraz częściej polecamy tę formę prowadzenia działalności. Dlaczego? Na ten temat powiemy w oddzielnym punkcie. Dzisiaj natomiast krótko przedstawimy proces rejestracji spółki.

Aby zarejestrować spółkę należy mieć zaufanego wspólnika bądź wspólników – ta forma prowadzenia działalności nie ma większego sensu, jeżeli jest tylko jeden wspólnik.

Jeśli wspólnik jest jeden, to może to być rzeczywisty wspólnik, tzn. faktycznie prowadzić interesy spółki. Może to być także tzw. „cichy wspólnik”, który posiada 10-15% udziałów i figuruje tylko w spółce. Co gwarantuje nam dodanie drugiego mniejszościowego wspólnika? – brak obowiązku opłacania ZUS.

Rejestracja Spółki może odbywać się drogą tradycyjną – przez notariusza lub online – KRSS24

Forma tradycyjna rejestracji jest długotrwała, w najgorszych sytuacjach trwa kilka miesięcy. Spółka może wtedy wprawdzie działać, ale jako spółka w organizacji. Pierwszym krokiem jest spotkanie z prawnikiem, który pomoże przygotować umowę spółki, kolejno spotkanie u notariusza w celu odpisania aktu powołania spółki i wysłanie dokumentów do adekwatnego Sądu Rejestrowego. Potem czekamy na rejestrację.

Drugi sposób rejestracji – online, trwa do 7 dni. Zdarza się, iż otrzymujemy wpis do ewidencji już po 2 dniach. Jest to bardzo dogodna metoda rejestracji, jeżeli chcemy działać już. Natomiast w spółce zakładanej online nie możemy zawrzeć wszystkich zapisów w umowie spółki jak w formie tradycyjnej. Jednak po rejestracji nic nie stoi na przeszkodzie, aby uzupełnić zapisy u notariusza. Rejestrując spółkę, wspólnicy nie muszą choćby udawać się do biura rachunkowego/prawnika, który pomaga rejestrować spółkę. Mogą to zrobić, nie wychodząc z domu, choćby z innego miasta. System S24 jest intuicyjny i zarejestrowanie w nim spółki nie sprawia dużych problemów. Aby dokonać rejestracji w systemie S24, konieczny jest podpis elektroniczny lub E-PUAP profil zaufany.

Założenie spółki to koszt około 350,00 zł. Natomiast prowadzenie spółki zamiast JDG przynosi wymierne korzyści finansowe, ale o tym w odrębnym artykule.

Podsumowując: w ostatnim czasie organy Państwowe znacznie uprościły i przyspieszyły proces zakładania działalności gospodarczej. Trwa on zwykle od 2 do 7 dni, w zależności od formy i nie jest kosztowny. Większość formalności można załatwić online.

MR: Czy umowa B2B jest opłacalna w branży IT. jeżeli tak to od jakiej sumy na fakturze?

EO: Moim zdaniem opłaca się zawsze, z wielu powodów.

Po pierwsze zarobki – a więc dla większości najważniejsze.

Przyjmijmy założenie, iż pracodawca ma dla nas wynagrodzenie w wysokości 5000,00 zł brutto – w tej sytuacji, będąc zatrudnionym na umowę o pracę na rękę, otrzymamy niecałe 3000,00 zł. Znaczną kwotę zabierają składki ZUS i zaliczka na podatek.

Z kolei, wystawiając jako przedsiębiorca fakturę w wysokości 5 000,00 zł otrzymujemy do ręki prawie 3750,00 zł (uwzględniając podatki, preferencyjne składki ZUS i opłatę za księgowość około 200,00 zł).

Przy 10 000,00 zł netto na B2B możemy otrzymać od 7189 do 7813 zł miesięcznie. Z kolei pracując na umowie o pracę, przy założeniu wynagrodzeniu brutto 10 000,00 zł, otrzymujemy 5849,00 zł. Różnica jest spora. Zatem zarobki zdecydowanie przemawiają za założeniem własnej działalności.

A kiedy już firma działa nam na pełnych obrotach i przekroczymy próg około 100 000,00 zł dochodu, wtedy powinniśmy pomyśleć bardziej opłaca się rozliczać na zasadzie podatku liniowego (19%) niż na zasadach ogólnych (17 i 32%).

Po drugie – koszty. Prowadząc działalność, możemy się spotkać ze zjawiskiem kosztów – a więc wydatków, jakie ponosimy i które przyczyniają się do osiągnięcia przychodu. Dzięki nim możemy zmniejszyć wysokość zobowiązania podatkowego. Przy czym wydatki muszą być ściśle związane z osiągniętym przychodem.

Po trzecie, elastyczność – nienormowany czas pracy, możliwość decydowania , kiedy i jak długo pracujemy, kiedy idziemy na urlop, z jakiego miejsca pracujemy.

Minusy:

1. Nie przysługuje nam płatny urlop,

2. W razie nieścisłości w dokumentach odpowiadamy osobiście, w umowie o pracę odpowiedzialność ponosi pracodawca.

3. Konieczność wystawiania faktur, opłacania ZUS, VAT, PIT i wiele innych obowiązków. Jednak tu sprawa jest dyskusyjna, ponieważ będąc pracownikami, również posiadamy wiele obowiązków i musimy się wywiązać z założeń/planów narzucanych przez pracodawcę, zdawać raporty itd.

4. Dyspozycyjność 24/h, firmę prowadzi się cały czas.

MR: Pojawia się wiele danych na temat formy prowadzenia działalności. Lepiej jest prowadzić JDG czy spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością?

Trudno jednoznacznie wskazać, czy lepiej prowadzić JDG, czy Spółkę, gdyż dla wszystkich przedsiębiorcy ważne są inne czynniki. Warto przedyskutować sprawę z przyszłym przedsiębiorcą i dopiero na podstawie zebranych informacji doradzać. W Naszym biurze skłaniamy się w kierunku spółki, przede wszystkim dlatego, iż spółka chroni nasz prywatny majątek. Ważne są jednak priorytety przyszłego przedsiębiorcy i te należy brać pod uwagę przede wszystkim, a więc warto być elastycznym, a nie na siłę forsować swoje przekonania. Należy wskazać plusy i minusy każdej formy działalności. I to bez wątpienia mogę zrobić – wskazać plusy i minusy prowadzenia działalności w formie JDG i Spółki. A zatem…

JDG

Z pewnością zaletami JDG są niskie koszty założenia działalności gospodarczej i szybkość oraz prostota jej zarejestrowania, a także likwidacji (lub zawieszenia). Nie ma także progu kapitału, który trzeba wnieść, żeby założyć firmę, co w spółkach jest wymogiem (kwota 5000,00 zł minimum). W JDG mamy także możliwość wyboru spośród wielu form opodatkowania: karta podatkowa, ryczałt, podatek wg. skali, podatek liniowy. W JDG księgowość jest uproszczona i z pewnością tańsza, przynajmniej na początku. Mniej jest również biurokracji (nie realizowane są zgromadzenia wspólników, brak uchwał). Nie ma także kłopotu z wypłacaniem pieniędzy z firmy, kasa firmowa jest kasą prywatną. Inaczej jest w spółce, gdzie każdy wydatek musi dotyczyć spółki i nie ma możliwości dokonywania zakupów prywatnych, co na początku zwłaszcza może być kłopotem.

Natomiast do wad JDG możemy zaliczyć odpowiedzialność całym swoim majątkiem (także prywatnym, nie tylko firmowym) za zobowiązania związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Istnienie i rozwój firmy oparte jest na jednej osobie, na której ciążą wszystkie obowiązki, również w zakresie finansowania, inwestycji. Nie ma tu wspólników, którzy mogą wnieść kapitał, know-how do firmy. Wysoki podatek dochodowy (17%/32% lub 19%) także nie sprzyja zakładaniu JDG. Dodatkowo rząd planuje zmiany w zakresie wysokości składki zdrowotnej, która miałaby być płacona od dochodu, a nie jak teraz, w stałej wysokości dla wszystkich. Nie będzie także możliwości odliczenia jej od podatku, zatem zobowiązanie podatkowe wzrośnie. Na te zmiany jeszcze jednak czekamy.

Spółka z o.o.

Niewątpliwie najważniejszą zaletą spółki z o.o. jest brak odpowiedzialności za zobowiązania spółki majątkiem prywatnym wspólników. Spółka odpowiada za swoje zobowiązania do wysokości wniesionego kapitału.

Kolejnym dużym plusem jest niższy podatek CIT, który aktualnie wynosi 9% przy obrotach nieprzekraczających 2 000 000,00 euro. Wbrew pozorom koszty prowadzenia działalności mogą być niższe niż JDG. Naprzeciw wyższym kosztom prowadzenia księgowości spółki można przeciwstawić pełny ZUS w JDG, który teraz wynosi ponad 1457,49 zł (z dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym).

Spółka z o.o. nie płaci ZUS, bo to osoba prawna, a nie fizyczna. Chcąc podlegać ubezpieczeniu, wspólnik może się ubezpieczyć na 1/4 etatu jako pracownik spółki i przysługują mu wszystkie świadczenia zdrowotne.

Kapitał założycielski wynosi minimum 5000,00 zł, jednak nie musi być wprowadzony fizycznie w formie gotówki do kasy spółki lub wpłaty na rachunek bankowy na przykład, może to być zwykłe księgowanie w księgach. Realnie nie jest to więc dla wspólnika obciążenie.

Dużym plusem spółki w mojej opinii jest to, iż oddziela się bardzo wyraźnie pieniądze firmowe od prywatnych. Pomaga to zarządzać finansami, daje ich przejrzystość i zapobiega nieprzemyślanym wydatkom, a więc w pewien sposób uczy oszczędności. Pozornie trudna księgowość zdecydowanie pomaga w utrzymaniu porządku i przejrzystości w dokumentach, wydatkach, przychodach. Daje więc większą kontrolę nad biznesem.

Podmiot gospodarczy w formie spółki z o.o. jest lepiej postrzegany na rynku.

Odpowiedzialność Prezesa Zarządu, której obawiają się przedsiębiorcy, jest tak naprawdę fikcyjna. Wystarczy we właściwym czasie zgłosić upadłość i zwalnia to Prezesa Zarządu (lub innego członka zarządu) od odpowiedzialności.

Zamknięcie spółki jest jednym z niewielu minusów prowadzenia działalności w tej formie. Trwa dosyć długo, od 4 miesięcy o pół roku, a choćby dłużej, ale rozwiązaniem jest na przykład sprzedaż gotowej spółki z historią.

Innym dotkliwym finansowo minusem jest podwójne opodatkowanie w przypadku wypłaty dywidendy przez wspólników. Podatek płaci spółka (9% lub 18%) i wspólnicy w przypadku wypłaty zysku (19%).

Kolejnym argumentem przeciwko założeniu spółki może być pozyskanie kredytu, jeżeli przedsiębiorca planuje zaciągnąć kredyt. Bank wymagają historii i obrotów. Dlatego chcąc dofinansować spółkę, można wybrać opcję niskoprocentowej pożyczki na rzecz spółki, której może udzielić dowolny podmiot dysponujący gotówką, także wspólnik.

Tę formę działalności proponuję jednak przede wszystkim dla branż obarczonych dużym ryzykiem lub w przypadku podejmowania wysokobudżetowych inwestycji. Jest to forma działalności zdecydowanie bardziej bezpieczna niż JDG. Co najważniejsze nie narażamy swojego majątku osobistego.

Dla niektórych problemem może stać się przejrzystość finansowa spółki – a zatem brak możliwości dowolnego wypłacania gotówki i zlecania przelewów ze spółki, zwłaszcza na cele prywatne. Tu wszystko musi być udokumentowane i związane z działalnością spółki.

Istnieją jednak sposoby na legalne wypłacanie środków finansowych ze spółki, które jednocześnie pomagają wygenerować koszty w spółce, a co za tym idzie zmniejszyć zobowiązanie podatkowe.

I tak:

1. Spółka może zawrzeć umowę o pracę/zlecenia/o dzieło z każdym wspólnikiem. To czy będzie ona oskładkowana, zależy od innych tytułów do ubezpieczenia jakie posiada wspólnik (umowa o pracę, inna umowa zlecenia).

2. Wspólnicy z racji pełnionych w zarządzie funkcji mogą zostać powołani uchwałą i otrzymać wynagrodzenie do około 7000,00 tys. zł miesięcznie (brak składek, tylko podatek 17%),

3. Kosztem bez składek i podatku są delegacje, które spółka może wypłacać wspólnikom z tytułu podróży służbowych.

4. Podnajem biura przez wspólnika jest także kosztem spółki, a przychodem wspólnika, a więc spółka wypłaca wspólnikowi czynsz za najem.

5. Podnajem auta prywatnego do celów prowadzenia działalności spółki (koszt podnajmu + koszt paliwa są kosztami spółki, wspólnik otrzymuje pieniądze na konto lub w gotówce)

MR: Największym plusem z mojej perspektywy prowadzenia działalności jest to, iż mogę wiele rzeczy wliczyć w tak zwane koszty. Co może być kosztem w firmie programistycznej?

EO: Kosztami najczęściej występującymi w działalności programistycznej są: wynajmu biura, abonament za telefon i internet, koszty utrzymania biura i wynagrodzenia pracowników, sprzęt do firmy – wyposażenie, laptopy, komputery, drukarki, koszt leasingu lub zakup samochodu, paliwo do auta, naprawy i zakup części do auta, koszt szkoleń, kursów, zakupu czasopism branżowych, literatury. Należy bezwzględnie pamiętać, by poniesiony koszt był związany z prowadzoną działalnością.

Jakie kwoty możemy zaoszczędzić?

Realna oszczędność to 1/3 kwoty brutto z faktury VAT 23%. Czyli kupując telefon za 2 000 zł brutto, faktycznie kosztuje on nas 1 334 zł.

Warto pamiętać, iż sytuacja wygląda inaczej jeżeli chodzi o koszty związane z posiadanym autem, a więc paliwo, części. Tutaj odliczamy 50% kwoty VAT oraz 75% kwoty podatku PIT. Sumarycznie wychodzi to ok. 20% kwoty brutto na fakturze. Czyli tankując paliwo za 1 000,00 zł brutto za paliwo, zapłacimy około 200,00 zł podatku mniej.

MR: Jaki jest koszt prowadzenia działalności?

EO: Koszt prowadzenia działalności to pojęcie bardzo ogólne, ponieważ kosztem jest zarówno nasz czas i zaangażowanie, jak i koszty finansowe. Mówiąc praktycznie, a więc pod kątem finansowym, Naszym kosztem są wszystkie podatki, jakie jesteśmy zobligowani płacić prowadząc działalność. Są to przede wszystkim:

1. ZUS – preferencyjny lub w pełnej wysokości do 10-go lub 15-go dnia kolejnego miesiąca za miesiąc poprzedni (za kwiecień do 10 lub 15 maja)

2. Podatki dochodowe – od umów o pracę, zlecenia, powołania i osiągniętego dochodu z tytułu działalności – do 20-go dnia każdego miesiąca.

3. Podatek VAT – możemy być Vat-owcami, ale nie musimy. Niektóre branże w tym branża IT, są zwolnione do momentu osiągnięcia przychodu w wysokości 200 000,00 zł. Inne podlegają obowiązkowi rejestracji VAT od pierwszego dnia prowadzenia działalności (prowadzący działalność programistyczną mają możliwość wyboru, jednak świadcząc usługi na rzecz firm i ponosząc wydatki, do których doliczany jest podatek VAT, warto od początku zdecydować się na rejestrację do VAT) – Vat płacimy do 25 dni następnego miesiąca za miesiąc poprzedni.

Innymi kosztami stałymi, jakie należy wliczyć w biznesplan planując działalność, są opłaty za biuro w przypadku jego wynajmu, opłaty za księgowość, leasing w przypadku podpisania umowy leasingu, wynagrodzenie pracowników, zakup sprzętu i oprogramowania, drobne comiesięczne wydatki na bieżącą działalność.

MR: Często w kontekście prowadzenia działalności pojawia się akronim PKD. Czym są kody PKD i które najbardziej pasują do profilu działalności osób zajmujących się wytwarzaniem oprogramowania?

EO: Polska Klasyfikacja Działalności (PKD), to umownie przyjęty, hierarchicznie usystematyzowany podział zbioru rodzajów działalności gospodarczych. Każdy, kto rejestruje działalność gospodarczą, czy to w formie JDG, czy spółki z o.o., jest zobowiązana podać kod(y) PKD, które najlepiej odwzorowują rodzaj oferowanych przez nią usług. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby kody PKD były zmieniane, dodawane i odejmowane w trakcie prowadzenia działalności. Rejestrując działalność należy podać jeden przeważający kod działalności i można dodatkowo kilka pomocniczych.

Najczęściej programista, prowadząc działalności, w zgłoszeniu CEIDG-1 lub KRS wpisuje kody PKD:

58.21.Z – Działalność wydawnicza w zakresie gier komputerowych

58.29.Z – Działalność wydawnicza w zakresie pozostałego oprogramowania

62.01.Z – Działalność związana z oprogramowaniem

62.03.Z – Działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi;

62.09.Z – Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych

63.11.Z – Przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność.

Warto zwrócić uwagę na fakt, iż wybór niektórych PKD nakłada na nas pewne ograniczenia, których możemy nie być świadomi. Kod 62.02.Z automatycznie wyłącza możliwość korzystania ze zwolnienia z VAT. Należy też wziąć pod uwagę, iż istnieje związek pomiędzy PKD a wybraną formą opodatkowania. Mowa głównie o ryczałcie. Stawki ryczałtu są bowiem związane z rodzajem wykonywanej działalności i może się okazać, iż jedyna stawka, z jakiej możemy skorzystać to 20%.

Jednak w powyższych przypadkach sam wpis do CEIDG/KRS nie powoduje wyłączenia. Dopiero faktyczne wykonywanie czynności i osiąganie przychodu z tego tytułu ma znaczenie.

MR: Wiele osób namawia początkujących przedsiębiorców, by oszczędzać na księgowości i próbować samodzielnie prowadzić własne finanse. Czy jest to dobre podejście? Czym ewentualnie kierować się podczas wyboru biura rachunkowego?

EO: Wg. mnie nie ma zbyt wielu argumentów, które przemawiają za prowadzeniem księgowości we własnym zakresie. Jedyne, jakie przychodzą mi do głowy to właśnie brak dodatkowych kosztów – a więc oszczędność.

Prowadzenie księgowości we własnym zakresie jest jak najbardziej możliwe, zwłaszcza na początku działalności, kiedy dokumentów jest niewiele, a operacje księgowe nie są skomplikowane. Jednak z doświadczenia wiem, iż wcześniej lub później wraz z rozwojem firmy fachowa pomoc jest potrzebna.

Inną zaletą prowadzenia dokumentacji księgowej we własnym zakresie jest bezpieczeństwo informacji dotyczących obrotów w naszej firmie. I tu postawię kropkę, bo z tym argumentem nie ma co dyskutować.

Problemy zaczynają się, kiedy firma zaczyna się rozwijać i brakuje nam czasu, aby zająć się tym, co najważniejsze – a więc jej prowadzeniem. Prowadzenie księgowości wymaga mniej lub więcej czasu, który moglibyśmy poświęcić na rozwijanie firmy. Wprowadzenie faktur do systemu, numerowanie faktur, przygotowanie deklaracji, wyjaśnienia z US, zatrudnienie pracowników, przygotowywanie ich rozliczenia – to tylko niektóre z zadań, jakie musi wykonać przedsiębiorca bez pomocy biura rachunkowego. Aby to zrobić, konieczne są odpowiednie systemy księgowo-informatyczne.

Bardzo ważne jest, aby orientować się w przepisach i obowiązkach, jakie co rusz rządzący na nas – przedsiębiorców nakładają. Jeden błąd może czasami kosztować o wiele więcej, niż pieniądze, jakie zaoszczędzimy, rezygnując z księgowości zewnętrznej.

I niestety koronny argument – nieznajomość prawa nie zwalnia nas z odpowiedzialności, z reguły finansowej, za błędy.

W przypadku pomyłki w biurze, bo takie również się zdarzają, biura mają z reguły wykupione ubezpieczenia OC, które pozwalają na pokrycie ewentualnych kosztów klienta wynikających z pomyłki.

Dobre biuro rachunkowe nie tylko księguje, ale przede wszystkim doradza klientowi w różnych aspektach związanych z prowadzeniem działalności: leasingu, kredycie, ubezpieczeniach, formach zatrudnienia pracowników, możliwych do uzyskania dotacjach na rozpoczęcie działalności czy zatrudnienie pracowników itd. Jest to bardzo duża wartość – zwłaszcza dla młodych przedsiębiorców.

Wybierając biuro, należy zwrócić uwagę na kilka spraw. Po pierwsze wiedza i doświadczenie księgowej, która z nami współpracuje. Ważne jest, czy biuro współpracuje z innym fachowcami z zakresu finansów i podatków, bo to pozwala nam zaoszczędzić czas w poszukiwaniu takiej pomocy na rynku. istotny jest zakres świadczonych usług np. czy poza tym, iż księguje, zajmuje się także sprawami kadrowymi, może polecić sprawdzonego ubezpieczyciel lub doradzić w wyborze leasingu. Niemniej ważna jest komunikacja, szybkie reagowanie na zgłaszane sprawy oraz najważniejsze dla mnie: kompleksowe spojrzenia na działalność swojego klienta. To, iż biuro pomaga w różnych kwestiach, a nie tylko księguje, jest bardzo ważne, ponieważ w znacznym stopniu odciąża to przedsiębiorcę i pozwala mu skupić się na tym, co najważniejsze: prowadzeniu i rozwijaniu swojej działalności.

MR: Na co warto wrócić uwagę, prowadząc działalność gospodarcza?

EO: Według mnie, zanim zaczniemy prowadzić działalność należy się zastanowić nad PKD i formą jej prowadzenia (JDG, Spółka) biorąc pod uwagę wybrane PKD. Kolejno decydujemy jak zamierzamy się opodatkować: czy ryczałt, czy może podatek wg. skali podatkowej lub liniowy, czy CIT w przypadku spółki. Są to najważniejsze sprawy, które zdeterminują nasze przyszłe zyski, a zatem zdecydują o tempie rozwoju firmy. Warto pomyśleć, czy na start nie możemy pozyskać środków na otwarcie działalności (tylko w JDG) lub dofinansowania na utworzenie stanowiska pracy (JDG i Spółka). To dodatkowe niemal 30 000,00 tys. na wydatki, które i tak byśmy ponieśli, zakupując sprzęt komputerowy, drukarki itp., urządzając stanowisko pracy lub biuro.

Należy pamiętać o obowiązkach wynikających z rejestracji firmy/spółki (umowa na siedzibę firmy, zgłoszeniach do US, ZUS, CRBR, założeniu rachunku bankowego, przygotowaniu dokumentacji RODO, ewentualnych szkoleniach BHP).

Kolejnym ważnym krokiem jest decyzja o prowadzeniu księgowości – w biurze lub we własnym zakresie.

Po podjęciu tych decyzji niezmiernie ważne jest bieżące kontrolowanie przychodów i kosztów. Zwłaszcza koszty mogą zdecydować o rentowności firmy, a w skrajnych przypadkach o jej istnieniu na rynku. Ważne jest śledzenie przepisów prawnych i podatkowych dotyczących naszej branży. Należy na to zwrócić uwagę zwłaszcza w sytuacji, kiedy księgowość prowadzona jest we własnym zakresie.

Prowadzenie działalności to niestety praca niemal 24/h na dobę. Nikt poza właścicielem bardziej nie zadba o to, aby działalność była rentowna i rozwijała się. Zatem rękę na pulsie należy trzymać non stop. Nie występuje tu zjawisko pracy od 8:00 do 16:00. Należy być czujnym.

Ale własna działalność to także wielka satysfakcja, samorozwój, budowanie zespołu i mierzenie się z wieloma sytuacjami, które w efekcie powodują, iż stajemy się silnymi i liczącymi się na rynku przedsiębiorcami. Tego ostatniego wszystkim Państwu życzę.

MR: Dziękuje za serię świetnych, merytorycznych odpowiedzi! Gdzie czytelnicy bloga mogą znaleźć informacje o Pani biurze rachunkowym?

EO: Zapraszamy na naszą stronę internetową: www.bizzlife.pl oraz na funpage na fb.

Jesteśmy także do Państwa dyspozycji pod numerami telefonów:

Ewelina Oleksiewicz: 605 666 610

Hanna Ostatek: 691 191 051.

oraz osobiście w siedzibie biura w Radomiu, przy ulicy Kusocińskiego 1a/5.

Wszelkie zapytania proszę kierować na adres email: biuro@bizzlife.pl

Dziękuję i pozdrawiam.

Biznes z perspektywy programisty – podsumowanie

Bardzo jestem wdzięczny za tak obszerne odpowiedzi. Mam nadzieję, iż wszystkie Twoje wątpliwości drogi czytelniku w kontekście prowadzenia firmy zostaną rozwiane. Ze swojej perspektywy zachęcam do tego, by przechodzić z UoP na B2B przy wparciu dobrego biura rachunkowego.

Nie musisz w tym przypadku kierować się zasadą patriotyzmu lokalnego i szukać księgowości w swoim mieście. Ja w 100% z Panią Eweliną współpracuję zdalnie od prawie dwóch lat. Dlatego zachęcam osobiście do wyboru tego biura.

A jak podoba Ci się taka seria, to więcej wpisów znajdziesz pod tym linkiem.

Wpis 64, czyli symboliczny dla programisty to kolejny wywiad. Tym razem o branży mobile.

Newsletter

Nie przegap i dołącz już dziś do 815 osób będących w tym Newsletter! Otrzymuj co niedzielę o godzinie 20 listę kilku ciekawych tematów, które miałem okazję obserwować w mijającym tygodniu.

Tematy będą głównie techniczne, ale czasami pojawi się coś, co może wprowadzi Cię w stan zadumy i zmusi do dyskusji w szerszym gronie. Zero spamu!

Zostaw to pole puste

Sprawdź swoją skrzynkę odbiorczą (albo katalog na spam) i potwierdź swoją subskrypcję.

Idź do oryginalnego materiału