### 1. Dopasowanie do poziomu wiedzy uczestników oraz indywidualne podejście trenera do każdego z nich
Dobre szkolenie powinno odpowiadać potrzebom szkolonej grupy. jeżeli przedstawimy jej treści zbyt trudne, bardzo gwałtownie poczuje demotywację i zniechęci się do pochłaniania wiedzy. Z kolei oczywiste lub zbyt początkujące informacje wprowadzą na sali nudę. Zdecydowanie warto więc przed szkoleniem rozeznać się w poziomie wiedzy jego uczestników - analiza potrzeb to niezwykle istotny element naszej pracy z każdym klientem.
Prowadzący szkolenie powinien wiedzieć o słabych i mocnych stronach uczestników szkolenia dla pracowników. Uzyskane wiadomości pozwolą lepiej dopasować treści szkolenia. jeżeli grupa angażuje się w zajęcia i wykazuje ponadprogramową wiedzą, warto wyjść poza ramy tematyczne szkolenia. jeżeli zgromadzeni mówią niewiele, należy ich angażować poprzez pytania.
### 2. Odpowiednia tematyka
Nie ma nic gorszego niż mówienie od rzeczy. Szkolenie ma stanowić kompendium wiedzy w danym temacie. Uczestnicy szkolenia dla pracowników chcą uzyskać konkretną wiedzę potrzebną do wykonywania pracy w swoim dziale. jeżeli zamierzamy poruszyć różne zagadnienia, nie tylko warto szkolenie podzielić, ale przede wszystkim zatrudnić specjalistów z danych dziedzin.
### 3. Prowadzenie przez specjalistę
Dobre szkolenie dla pracowników powinno być prowadzone przez specjalistę. Osobę, która zjadła zęby na danym temacie i jest jednocześnie świetnym dydaktykiem. Dobrze, gdy prowadzący ma charyzmę i potrafi zarazić pasją innych. Decydując się na współpracę z ekspertem, sprawdź jego doświadczenie oraz zweryfikuj czy firma dba o odpowiednie przygotowanie kadry trenerskiej do prowadzenia szkoleń.
### 4. Case study
Teoria jest ważna, ale to praktyka przyciąga uwagę podczas szkoleń. Dlatego, jeżeli chcemy przygotować dobre szkolenie dla pracowników, warto pamiętać o przykładach z życia. Prezentując je, nie tylko lepiej zobrazujemy rzeczywistość, ale angażujemy pracowników w zajęcia. Chętniej będą się oni dzielić przykładami ze swojego życia.
### 5. Małe grupy szkoleniowe
Nie na darmo nauczycielki w szkołach dzielą uczniów na grupy. Pozwala to lepiej zapanować nad towarzystwem. Dobre szkolenie dla pracowników również warto przeprowadzić w małych grupach. Uczestnicy szybciej się na siebie otworzą, a szkoleniowiec łatwiej zapamięta zgromadzonych.
### 6. Materiały szkoleniowe
Pracownicy chętniej pójdą na szkolenie, z którego wyniosą nie tylko wiedzę, ale także materiały do późniejszej nauki. Dlatego warto przygotować interesujące materiały szkoleniowe dla wszystkich pracownika. Pamiętajmy, aby zawierały jak najwięcej merytorycznych treści. W innym wypadku najprawdopodobniej wylądują gwałtownie w koszu na śmieci.
### 7. Dostępność szkoleniowca po spotkaniu oraz raporty poszkoleniowe
Dobre szkolenie dla pracowników nie powinno się skończyć po opuszczeniu przez nich sali. Prowadzący powinien być dostępny dla zainteresowanych nie tylko przez kilkanaście minut po szkoleniu (wtedy najczęściej pojawiają się dopiero dodatkowe pytania). Specjalista zawsze zostawia na siebie namiary, zachęca do kontaktu, a choćby oferuje współpracę.
Ważne jest również to, żeby zbierać opinie uczestników po odbytym szkoleniu. Następnie na podstawie odpowiedzi tworzony jest raport, za pomocą którego wiadomo co w szkoleniu było dobre, a co wymaga doskonalenia.
Aby zorganizować dobre szkolenie dla pracowników, należy wziąć pod uwagę ich potrzeby, poziom wiedzy oraz aktualną sytuację w firmie. To, czy szkolenie rzeczywiście było przydatne, okaże się w ciągu najbliższych kilku tygodni po jego przeprowadzeniu.