82% liderów uważa rok 2025 za przełomowy dla integracji AI w biznesie. Najważniejsze wnioski z raportu Microsoft

dou.eu 6 godzin temu

Microsoft wspólnie z LinkedIn opublikował coroczny raport Work Trend Index 2025, w którym opisano, jak sztuczna inteligencja przekształca współczesny rynek pracy. Kluczowym trendem jest pojawienie się tzw. Frontier Firms — firm, w których część zadań realizują nie ludzie, a agenci AI działający jako cyfrowi współpracownicy.

W badaniu wzięło udział 31 000 osób z 31 krajów. Analitycy przeanalizowali także dane behawioralne użytkowników Microsoft 365 oraz oferty pracy na LinkedIn. Zebraliśmy najciekawsze wnioski z raportu:

  • W ciągu najbliższych 2–5 lat Microsoft przewiduje, iż każda organizacja znajdzie się na ścieżce takiej transformacji. Aż 82% liderów uważa, iż rok 2025 będzie przełomowy dla przemyślenia strategii i operacji swojej firmy.
  • 81% organizacji prognozuje, iż agenci AI zostaną umiarkowanie lub szeroko zintegrowani z ich strategią AI w ciągu 12–18 miesięcy.
  • 24% firm wdrożyło AI na wszystkich poziomach, podczas gdy tylko 12% wciąż znajduje się na etapie pilotażowym.
  • Microsoft wyróżnia trzy etapy rozwoju Frontier Firm. Na pierwszym etapie AI działa jako asystent — odciąża ludzi od powtarzalnych zadań i przyspiesza pracę. Na drugim — agenci dołączają do zespołów jako „cyfrowi koledzy”, wykonując konkretne zadania na polecenie pracowników. Na trzecim etapie — to ludzie wyznaczają kierunek, a agenci zarządzają całymi procesami i przepływami pracy, podlegając jedynie nadzorowi.
  • 55% pracowników Frontier Firms deklaruje, iż są gotowi przejmować więcej obowiązków. Są też mniej skłonni obawiać się, iż AI zabierze im pracę.
  • 79% liderów uważa, iż sztuczna inteligencja przyspieszy ich rozwój zawodowy. Takiego samego zdania jest 67% pracowników.
  • 78% liderów rozważa rekrutację na stanowiska związane z AI. W przypadku Frontier Firms ten odsetek wynosi aż 95%. Najczęściej poszukiwane role to: AI Trainer, Data Specialist, Security Specialist, ROI Analyst i AI Strategist.
  • Według ankiety, liderzy globalnych firm wskazali obsługę klienta, marketing i rozwój produktu jako trzy główne obszary intensywnych inwestycji w AI w ciągu najbliższych 12–18 miesięcy. 46% liderów twierdzi, iż ich organizacje już w pełni automatyzują procesy w tych obszarach przy użyciu AI.
  • Przykładami firm, które Microsoft klasyfikuje jako Frontier Firms, są Dow, Bayer, The Estée Lauder Companies, Holland America Line, Accenture oraz Wells Fargo.
  • Zapytani, dlaczego zwracają się do AI zamiast do współpracowników, pracownicy najczęściej wskazywali: dostępność 24/7 (42%), szybkość i jakość odpowiedzi (30%). Najrzadziej wskazywaną motywacją było unikanie cech typowo ludzkich — raport podkreśla, iż to znalazło się na końcu listy.
  • 28% liderów rozważa zatrudnienie Chief AI Officerów, którzy mieliby zarządzać zespołami hybrydowymi złożonymi z ludzi i agentów AI.
  • Obecnie ponad 10% osób zatrudnianych przez LinkedIn na całym świecie pracuje na stanowiskach, które nie istniały w 2000 roku.
  • Według prognoz LinkedIn, aż 70% wymaganych dziś kompetencji ulegnie zmianie do 2030 roku pod wpływem sztucznej inteligencji.
Idź do oryginalnego materiału