Czy sztuczna inteligencja potrafi wspierać rozwój gospodarki cyrkularnej? Czy może ułatwić projektowanie urządzeń trwalszych i łatwiejszych w naprawie?
Przykłady płynące z polskiego rynku pokazują, iż tak. Rodzime firmy z powodzeniem wdrażają rozwiązania AI, które pomagają optymalizować produkcję i wydłużać życie produktów.
Gospodarka obiegu zamkniętego staje się jednym z filarów polityki UE, która coraz mocniej naciska na zmniejszenie ilości odpadów i efektywniejsze wykorzystanie zasobów. Unijne prawo do naprawy czy dyrektywa o ekoprojektowaniu promują m.in. działania serwisowe i tworzą zachęty do używania odnowionych produktów elektronicznych. Rosnącą rolę odgrywa w tym procesie sztuczna inteligencja. Systemy oparte na AI nie tylko ułatwiają realizację celów gospodarki cyrkularnej, ale także pomagają firmom w dostosowaniu się do nowych wymagań prawnych.
Cyrkularność napędzana danymi
Dzięki AI producenci elektroniki są w stanie ulepszać swoje urządzenia, wydłużać ich żywotność oraz redukować potrzebę wymiany sprzętu na nowy. Sztuczna inteligencja wspiera także recykling i ogranicza emisję CO2 związaną m.in. logistyką i naprawami. Potencjał ten z powodzeniem wykorzystują już polskie firmy. Jest wśród nich pochodzący z Krakowa Fixit, spółka mająca ponad 20 lat doświadczenia w serwisowaniu urządzeń elektronicznych.
Przyszło nam do głowy, iż sztuczna inteligencja jest w stanie rozwiązać problem wynikający z konieczności przetwarzania dużej ilości danych o usterkach. Bardzo chcieliśmy, aby informacje dotyczące m.in. napraw i awarii (w tym także nieuzasadnionych zgłoszeń serwisowych) przełożyły się na istotne korzyści ekonomiczne i ekologiczne. Tak zrodził się pomysł na AI Circularity Radar – tłumaczy Mariusz Ryło, CEO Fixit.
To pierwszy w naszym kraju system AI służący wsparciu serwisów i optymalizacji napraw
Czym jest wspomniane narzędzie? To pierwszy w naszym kraju system AI służący wsparciu serwisów i optymalizacji napraw. Inicjatywę Fixit wspiera rzeszowski dostawca rozwiązań SAS, firma Sell a Service.
AI Circularity Radar opiera się na modelach uczenia maszynowego, klasyfikujących przyczyny potencjalnych awarii i podpowiadających producentom elektroniki rozwiązania zgodne ze strategiami ekoprojektowania. System identyfikuje też najbardziej zawodne podzespoły i najczęściej występujące usterki. Dzięki umiejętności analizy zgłoszeń serwisowych ułatwia również pracę firm zajmujących się naprawami. Szacuje się, iż choćby do 30 proc. reklamacji to przypadki, w których nie doszło do rzeczywistej awarii, a problem wynika z błędów w obsłudze lub np. nieaktualnego oprogramowania. AI Circularity Radar potrafi takie sytuacje skutecznie wykrywać. Może w ten sposób ograniczyć koszty operacyjne serwisów i emisje związane chociażby z transportem – wyjaśnia Katarzyna Młynarczyk, CEO Sell a Service.
Co przyniesie przyszłość?
Przykłady Sell a Service i Fixit pokazują, iż sztuczna inteligencja będzie odgrywać coraz większą rolę w transformacji rynku elektroniki i innych branżach. Zgodnie z zapowiedziami twórców systemu, AI Circularity Radar ma znaleźć zastosowanie także w naprawach urządzeń AGD i samochodów. Planowanie jest również wdrożenie integracji z systemami ERP, dzięki czemu rekomendacje projektowe mają być przekazywane producentom w sposób całkowicie zautomatyzowany.