AI w polskich firmach

pracodawcagodnyzaufania.pl 3 dni temu

Nadszedł czas, aby odpowiedzieć sobie na pytanie, czy i gdzie na polskim rynku sztuczna inteligencja zmieniła dotychczasowe reguły gry?

Z badania przeprowadzonego przez SW Research na potrzeby raportu „Barometr rynku pracy 2025” wynika, iż 12,2% przedsiębiorstw deklaruje korzystanie z automatyzacji i technologii AI. Częściowo wdrożyło te rozwiązania 29,4% firm, a kolejne 23,5% planuje zrobić to w najbliższym czasie. Wszystko wskazuje na to, iż jesteśmy na początku drogi.

Warto przyjrzeć się gdzie i jak AI jest już wykorzystywane na polskim rynku

Według portalu Statista wartość rynku sztucznej inteligencji w Polsce w 2025 r. wyniesie 1,59 mld USD, prognozy zakładają, iż do 2031 r. wzrośnie do 6,45 mld USD, przy średniorocznym tempie wzrostu wynoszącym 26,25%. Przyszłość jest nieprzewidywalna, ostatnie lata obfitowały w czarne łabędzie, które spowodowały, iż sporo prognoz sprzed lat wylądowało w koszu. Warto przyjrzeć się gdzie i jak AI jest już wykorzystywane na polskim rynku.

Rozwój sztucznej inteligencji zmienia sposób, w jaki działają przedsiębiorstwa na całym świecie. Coraz więcej firm inwestuje w narzędzia AI, aby zwiększyć efektywność operacyjną, zoptymalizować procesy biznesowe i lepiej dostosować swoje usługi do potrzeb klientów. W Polsce technologia ta znajduje zastosowanie w wielu sektorach – od finansów, przez logistykę, aż po e-commerce i obsługę klienta. Automatyzacja zadań, analiza danych w czasie rzeczywistym oraz zdolność do jeszcze lepszej personalizacji usług to tylko niektóre z korzyści, jakie przynosi AI.

Korzyści wykorzystywania AI są ogromne

– Korzyści z wprowadzania automatyzacji z wykorzystaniem AI są ogromne: oszczędność czasu, zmniejszenie kosztów operacyjnych oraz poprawa jakości procesów. Przykład z sektora retail, gdzie nasza platforma AI Console przyspieszyła proces tworzenia opisów produktów, pokazuje, jak takie rozwiązania pozwalają zaoszczędzić zasoby ludzkie i koncentrować się na innych obszarach rozwoju – mówi Małgorzata Pietraszewska, CEO 10Clouds.

Oszczędność czasu i eliminacja błędów

Małgorzata Pietraszewska i jej zespół wspomagają polskie firmy z różnych sektorów. Przykładem efektywnego zastosowania AI jest stworzone przez nich narzędzie służące do automatyzacji procesów w sektorze finansowym, za pomocą którego skrócił się czas analizy aplikacji kredytowych z 30 do zaledwie 13 minut. Szybsze podejmowanie decyzji to nie tylko wygoda dla klienta, ale również możliwość obsługi większej liczby wniosków w tym samym czasie. W obszarze e-commerce narzędzie stworzone w oparciu o AI zautomatyzowało proces tworzenia opisów produktów, redukując czas wprowadzania nowych towarów o 90%. Automatyzacja tego procesu minimalizuje błędy i umożliwia wykorzystanie zasobów ludzkich w innych obszarach funkcjonowania firmy. AI znalazło również zastosowanie w logistyce, gdzie automatyzacja procesów tworzenia dokumentów pozwoliła na znaczne ograniczenie liczby błędów. To przełożyło się na płynniejsze funkcjonowanie łańcucha dostaw i poprawę jakości obsługi klienta.

– Wszystkie te wdrożenia pokazują, jak AI pomaga firmom optymalizować koszty, zwiększać efektywność operacyjną oraz generować nowe źródła przychodów. Dzięki AI polskie firmy mogą stać się bardziej konkurencyjne na rynku, podejmować szybsze decyzje i dostosowywać produkty do potrzeb klientów w czasie rzeczywistym. Implementowanie AI to inwestowanie w przyszłość, która pozwala firmom szybciej reagować na zmiany rynkowe i utrzymywać przewagę w globalnej konkurencji – dodaje Małgorzata Pietraszewska, CEO 10Clouds.

Lepsza obsługa klienta i personalizacja

Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje kontakt z klientami, umożliwiając firmom stosowanie narzędzi do przetwarzania języka naturalnego. Wirtualni konsultanci i chatboty pozwalają na szybsze rozwiązywanie problemów i odciążenie tradycyjnych call center.

– Rozmowy z klientami dzwoniącymi do call center są teraz automatycznie transkrybowane i analizowane przez model AI. Ten proces w połączeniu z historycznymi danymi z hurtowni danych skutecznie wspiera decyzje biznesowe. Systemy AI potrafią choćby analizować na bieżąco emocje rozmówcy. Dzięki temu klienci otrzymują lepszą obsługę i lepiej dostosowaną do ich potrzeb ofertę, zwiększa się efektywność działania konsultanta, a sama firma lepiej dostosowuje się do oczekiwań rynku – mówi Zygmunt Gorszczyński, ekspert ds. cyberbezpieczeństwa.

Wsparcie w analizie danych i przewidywaniu trendów

– Algorytmy potrafią analizować ogromne ilości informacji w czasie rzeczywistym, wyciągając wnioski na podstawie wzorców, które mogłyby umknąć ludzkiej analizie. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą z wyprzedzeniem identyfikować nadchodzące zmiany w preferencjach konsumentów, sezonowe wahania popytu czy potencjalne zagrożenia rynkowe – mówi Daniel Piaszczyk, Senior Partner Executive IT w Wyser.

AI jest niezastąpiona w analizie dużych zbiorów danych, odnajdywaniu ukrytych zależności i przewidywaniu trendów. W gospodarce opartej na wiedzy takie narzędzia pozwalają firmom podejmować lepsze decyzje strategiczne i szybciej reagować na zmiany rynkowe.

Niedobór specjalistów, ograniczenia techniczne, koszty

Przed polskimi firmami jest sporo wyzwań, które ograniczają wykorzystanie pełni potencjału rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji. Jednym z kluczowych problemów jest niedobór specjalistów w dziedzinie AI na rynku pracy. Wysoko wykwalifikowani eksperci są ciągle poszukiwani, a ich niewystarczająca liczba powoduje trudności w skutecznym wdrażaniu i zarządzaniu sztuczną inteligencją. Najbardziej poszukiwane stanowiska w obszarze AI to: AI Engineer, Machine Learning Engineer, Data Scientist (z naciskiem na AI/ML). Średnie wynagrodzenie specjalistów AI w Polsce może wynosić choćby 30 tys. zł miesięcznie.

Więcej: https://pl.wyser-search.com/
AI na rynku pracy: https://www.youtube.com/embed/cGw-wbMNhls
Idź do oryginalnego materiału