ChatGPT Search rośnie w siłę, przez co czekają go nowe regulacje w UE

itreseller.com.pl 11 godzin temu

ChatGPT Search ma już 41,3 mln użytkowników miesięcznie w Europie. jeżeli przekroczy próg 45 mln, czekają go nowe, surowe regulacje unijne i większa kontrola nad bezpieczeństwem oraz przejrzystością.

ChatGPT Search, czyli wyszukiwarka oparta na sztucznej inteligencji od OpenAI, nieustannie zyskuje popularność w Europie. Według najnowszego raportu OpenAI Ireland Limited, z funkcji tej korzysta już średnio 41,3 miliona osób miesięcznie. To niemal czterokrotnie więcej niż rok temu i tylko krok od progu 45 milionów, po przekroczeniu którego Unia Europejska nakłada na platformy nowe, rygorystyczne wymogi.

Jeśli ChatGPT Search zostanie uznany przez unijne Digital Services Act (DSA) za „bardzo dużą platformę internetową”, będzie trzeba wprowadzić dodatkowe zabezpieczenia. Oznacza to m.in. umożliwienie użytkownikom na rezygnację z personalizowanych rekomendacji, obowiązkowe audyty zewnętrzne oraz udostępnianie danych badaczom i regulatorom. Za naruszenia grożą kary sięgające 6% globalnych przychodów, a w skrajnych przypadkach choćby czasowe wyłączenie usługi w UE.

OpenAI weszło na rynek wyszukiwarek internetowych z usługą ChatGPT Search stosunkowo niedawno, jednak sukcesywnie zdobywa nowych użytkowników. We wrześniu 2024 roku 8% badanych wskazało, iż to właśnie ChatGPT jest ich głównym narzędziem do wyszukiwania informacji w sieci.

Nie dziwi jednak, iż Google przez cały czas dominuje w tej branży. Najnowsze dane pokazują, iż wyszukiwarka Google obsługuje aż 373 razy więcej zapytań niż ChatGPT Search. Mimo tej ogromnej przewagi, ChatGPT Search w ciągu kilku miesięcy od debiutu w 2024 roku osiągnął udział rynkowy, który (jak na nowego gracza) można uznać za imponujący.

Nie brakuje jednak zastrzeżeń co do jakości wyników wyszukiwarki ChatGPT Search. Badania pokazują, iż aż 67% wyszukiwanych artykułów jest błędnie zidentyfikowanych przez AI. Zastrzeżenia dotyczące jakości wyników wyszukiwarki ChatGPT Search opierają się głównie na badaniu przeprowadzonym przez Tow Center for Digital Journalism przy Uniwersytecie Columbia. W ramach tej analizy sprawdzono, jak ChatGPT Search radzi sobie z cytowaniem i identyfikacją źródeł w artykułach dziennikarskich.

Idź do oryginalnego materiału