Koniec roku to z jednej strony okazja do publikacji wielu podsumowań, zestawień i rankingów, z drugiej doskonały czas na zabawę w przepowiadanie przyszłości. Oto jak przyszły rok widzą eksperci z Cisco.
Na oficjalnym blogu Cisco opublikowany został obszerny artykuł autorstwa Liz Centoni, piastującej stanowisko Chief Customer Experience Officer w Cisco. W tym artykule Liz Centoni prezentuje trendy technologiczne, które w 2025 roku będą mieć istotny wpływ na technologiczną i biznesową rzeczywistość. Wymieniam je tu w skrócie, pełną treść rzeczonego artykułu znajdziecie pod podanym wyżej linkiem.
- Agentowa sztuczna inteligencja: w przyszłym roku AI ma stać się partnerem, a nie tylko narzędziem. Dzięki umiejętności ciągłego uczenia się, analizowania danych wejściowych i podejmowania decyzji samodzielnie, agentowa AI będzie działać proaktywnie, integrując kontekstowe informacje, takie jak historia konta czy preferencje użytkowników. Przykładem mogą być systemy AI do obsługi klienta, które przewidują potrzeby użytkowników, czy AI do zarządzania siecią automatycznie wykrywająca i rozwiązująca problemy. Co istotne, agentowe systemy nie tylko współpracują z ludźmi, ale też współdziałają między sobą.
- Humanoidalne roboty w pracy: według Centoni AI nie zabierze całkowicie pracy, przyszłość pracy nie będzie wyborem między „człowiekiem a maszyną”, ale współpracą obu tych elementów. Humanoidalne roboty zasilane sztuczną inteligencją staną się częścią siły roboczej. W hybrydowym środowisku pracy najważniejsze będzie zachowanie zdrowej równowagi, gdzie technologia wspiera ludzi, a nie ich zastępuje.
- AI potrzebuje mocy: mimo generalnie dynamicznego rozwoju AI, dane z Cisco AI Readiness Index wskazują, iż globalna gotowość na AI spadła o jeden punkt – tylko 13% firm jest w pełni przygotowanych do wykorzystania pełnego potencjału sztucznej inteligencji. W 2025 roku organizacje staną przed wyzwaniem zapewnienia odpowiedniej mocy obliczeniowej, aby sprostać wymaganiom AI.
- Cyberbezpieczeństwo w obliczu nowych zagrożeń: w 2025 roku organizacje będą musiały znacząco wzmocnić swoje strategie ochrony, by stawić czoła zagrożeniom napędzanym przez AI.
- AI wyeliminuje błędy konfiguracyjne sieci: według danych Cisco ponad 40% awarii sieci jest bezpośrednio spowodowanych błędami konfiguracyjnymi, które mogą kosztować firmy choćby 9% rocznych przychodów. Jednym z najbardziej obiecujących kierunków rozwoju jest wykorzystanie sztucznej inteligencji do niemal całkowitego wyeliminowania manualnych błędów konfiguracyjnych. Oczekuje się, iż czas przestoju sieci spowodowany błędami ludzkimi gwałtownie zbliży się do zera.
Raport Cisco Talos wskazuje największe cyberzagrożenia w minionym kwartale
Jeśli artykuł Cisco i kryształowa kula – jakie technologie ukształtują 2025 rok? nie wygląda prawidłowo w Twoim czytniku RSS, to zobacz go na iMagazine.