Nie tylko wysokie zarobki liczą się jako argumenty przy rekrutacji w sektorze IT. Poszukujący pracy oczekują także pozapłacowych walorów. Dlaczego warto pracować w IT? W dużej mierze także dla tych benefitów. A jakie mogą być benefity w pracy w IT? interesujący projekt, zdalna praca, prywatna opieka medyczna i szkolenia. Tego oczekują kandydaci na pracowników IT w 2024 r.
Jak wynika z raportu „Oczekiwania pracowników i pracowniczek IT w 2024” firmy rekrutacyjnej HRK, dla przeszło dwóch trzecich pracowników sektora nie ma znaczenia, dla jakiej firmy – polskiej czy zagranicznej – pracują, byleby projekt był interesujący. Co ciekawe, wśród tych, którzy mają jakieś preferencje, przeważa sympatia wobec firm zagranicznych.
Podobnie obojętna jest forma zatrudnienia – dla 2/3 nie ma ona znaczenia. Pozostała 1/3 woli być zatrudniona bezpośrednio u pracodawcy. Contracting jest preferowany tylko przez 2%.
Praca zdalna, czyli dlaczego warto pracować w IT?
Mimo zwiększającej się skłonności firm z sektora, by przymuszać pracowników do częstszego pojawiania się w biurach, praca zdalna jest wciąż zdecydowanie preferowana przez specjalistów IT. Aż 60% chciałoby czystej pracy zdalnej, 31% odpowiada praca hybrydową, a zaledwie 6% woli pracę z biura. Dla 3% miejsce pracy jest obojętne.
Te preferencje jednak nie oznaczają, iż poszukujący pracy nie są skłonni, by pójść na ustępstwa w stosunku do oczekiwań pracodawców. Pracownicy zapytani o to, jaki model byliby skłonni zaakceptować, już tylko 24% stwierdziło, iż w ogóle nie bierze pod uwagę pracy hybrydowej.
Więcej, bo niemal połowa, jest w stanie zaakceptować pojawianie się w biurze nie częściej niż raz w tygodniu. Pracę 2-4 razy w tygodniu za akceptowalną uważa 27% osób. To pewnie mniej, niż życzyliby sobie pracodawcy. Według Ewy Paprockiej, Senior Executive Manager w HRK ICT, około 50% korporacji już ogłosiło lub za chwilę ogłosi oczekiwanie powrotu do biur w wymiarze minimum 2 dni w tygodniu.
Jakie mogą być benefity w pracy w IT?
Jeśli chodzi o pozapłacowe benefity, to dla pracowników IT najważniejsza jest prywatna opieka medyczna – prawie 60% uważa ją za ważną. kilka mniej, bo 50% docenia budżet szkoleniowy. Mniej istotna jest karta sportowa – tylko co czwarty pracownik uważa ją za kluczową. Dla 22% ważna jest „płatna ławka” – a więc opłacanie pracownika, gdy nie ma dla niego żadnego projektu, przy którym mógłby pracować.
A jak jest z wynagrodzeniem w sektorze? Wzrost płac istotnie spowolnił, co według Ewy Paprockiej oznacza, iż na części pozycji – na przykład tych związanych z popularnymi językami programowania – płace spadły.
„W innych obszarach jak cloud, data, AI czy security, szczególnie z poziomu eksperckiego, wynagrodzenia przez cały czas rosną” – powiedziała, cytowana w raporcie Paprocka.
O tym, iż zwolnienia w IT nie dotyczą specjalistów od AI, cyberbezpieczeństwa czy chmury obliczeniowej pisaliśmy w tym tekście.
Niestety, raport nie podaje danych liczbowych o oczekiwaniach płacowych pracowników.
Autorzy raportu pytali również o to, co skłoniłoby pracowników do przejścia na model contractingu – bycia zatrudnionym przez firmę zewnętrzną, która wypożycza pracowników IT innym firmom lub instytucjom.
Jak wspominałem, tylko 2% pracowników preferuje tą formę zatrudnienia, ale 2/3 jest na nią otwarte. Tu – bez niespodzianek – dla prawie 80% ważna byłaby atrakcyjna płaca, dla prawie połowy jasne warunki współpracy a dla jednej trzeciej częste zmiany projektów.
Źródło ilustracji: Sztuczna inteligencja, model Dall-E 3