Na temat funkcji Unreal Engine 5, innowacyjnych technologiach, pracy studiów i najlepszym sposobie przejścia na pracę z nowym silnikiem rozmawialiśmy z Volodymyrem Ivanovem, Dyrektorem Technicznym UE Technology w Dragons Lake i specjalistą certyfikowanym przez Epic Games.
Gdzie używa się silnika Unreal Engine 5?
Setki studiów używają Unreal Engine 5. Na bazie tego silnika powstają nowe części Wiedźmina, S.T.A.L.K.E.R.-a i Tomb Raidera. Remedy, Obsidian i Ninja Theory poinformowali o wykorzystaniu nowego narzędzia w swoich przyszłych projektach.
Możliwości silnika Unreal Engine 5 nie ograniczają się do samych gier. Twórcy systemu twierdzą, iż Unreal Engine 5 jest doskonałym narzędziem do tworzenia cyfrowych filmów i projektowania metawersów.
Jaka jest, z Twojego punktu widzenia, główna przewaga Unreal Engine 5 nad UE4 i innymi dostępnymi na rynku silnikami graficznymi?
W pierwszej kolejności warto wspomnieć, iż UE5 wprowadza wiele zmian względem poprzednich wersji. W szczególności UE5 umożliwia tworzenie otwartych światów dzięki innowacyjnym technologiom, takim jak Lumen, Nanite i World Partition. Technologia Lumen zapewnia dynamiczne cienie i światło otoczenia. World Partition to technologia pozwalająca tworzyć ogromne światy i umożliwiająca efektywną pracę również dużego zespołu. Nanite pozwala wyświetlać światy, renderuje ogromne obszary, liczne domy i budowle architektoniczne. Wszystko to można zobaczyć w jednym kadrze bez konieczności wcześniejszego przygotowania zasobów przez artystów.
Czy mógłbyś ujawnić nieco więcej szczegółów na temat innowacyjnych technologii, jakimi są Nanite i Lumen?
Gdy gra jest przygotowywana, każdy zasób jest tworzony w wielu wersjach na bliskie i dalekie ujęcia. Wymaga to wiele pracy, ale wszystko to upraszcza technologia Nanite. Tutaj właśnie silnik wykonuje całą pracę, biorąc na siebie ciężar zespołu artystów. Warto wspomnieć też o oświetleniu dynamicznym – technologii Lumen. Obecny trend to wykorzystanie metody ray-tracing. Technologia ta jest bardzo zasobożerna, ponieważ wymaga obliczeń wiązki światła przechodzącej w każdym punkcie wyświetlanym na ekranie.
Wymaga też karty graficznej obsługującej ray-tracing. Lumen wykonuje pracę zbliżoną do ray-tracingu, ale korzystając znacznie uproszczonych technik, nie wymagając do tego specjalnej karty graficznej. Technologia ta może też w pełni wykorzystać możliwości karty graficznej z funkcją ray-tracingu, aby osiągnąć najwyższą jakość obrazu. Dzięki temu osiągamy dynamiczne oświetlenie niezależnie od tego, czy karta graficzna obsługuje ray-tracing.
Warto również wspomnieć o nowym silniku fizycznym Chaos, ściśle zintegrowanym ze wszystkimi innymi podsystemami, który umożliwia im skuteczne reagowanie na zdarzenia fizyczne w stworzonym świecie, jak upadki, kolizje itp. Chaos zawiera wszystkie narzędzia niezbędne do stworzenia realistycznych zniszczeń.
Nie można zapomnieć też o rewolucyjnej technologii Metahuman, która pozwala tworzyć wysokiej jakości postacie o realistycznych twarzach. choćby pojedynczy indie deweloper będzie w stanie stworzyć piękną i wysokiej jakości grę z naciskiem na wyraz twarzy postaci, który jest też ostatnio ważnym aspektem.