Czym jest Europejski Akt Dostępności?
Europejski Akt Dostępności (EAA) to unijna dyrektywa mająca na celu eliminację barier technologicznych i cyfrowych, z jakimi na co dzień mierzą się osoby z różnymi rodzajami niepełnosprawności – wzrokowymi, słuchowymi, motorycznymi czy poznawczymi. Nowe regulacje będą dotyczyły m.in. sklepów internetowych, banków, przewoźników, instytucji kultury, operatorów płatności i firm technologicznych.
Zgodnie z przepisami, strony i aplikacje mobilne muszą być dostępne dla czytników ekranowych, umożliwiać obsługę bez użycia myszy, oferować napisy do materiałów wideo, a formularze zakupowe powinny być proste i intuicyjne. Bankomaty i terminale płatnicze będą musiały mieć funkcje głosowe, oznaczenia dotykowe i kolorystyczne oraz informować użytkownika o konieczności działania w określonym czasie.
Co grozi za brak dostosowania?
Zgodnie z ustawą wdrażającą EAA, przedsiębiorstwa, które nie spełnią wymagań, mogą zostać ukarane grzywną wynoszącą choćby ponad 81 tys. zł – czyli dziesięciokrotność przeciętnego wynagrodzenia za 2024 r. W przypadku większych firm kara może sięgnąć choćby 10 proc. rocznych obrotów.
Skargi będzie można składać bezpośrednio do odpowiednich instytucji, a jeżeli firma nie odpowie na reklamację w ciągu 30 dni, uznaje się ją automatycznie za zasadną. W takim przypadku przedsiębiorstwo będzie musiało w ciągu pół roku wdrożyć odpowiednie zmiany.
Jak zaznacza mec. Magdalena Szczepanek, „kontrola może zostać wszczęta już na podstawie uzasadnionych wątpliwości”. Sankcje obejmują nie tylko kary finansowe, ale także wycofanie produktu z rynku.
Kto będzie nadzorować wdrażanie zmian?
Nadzór nad przestrzeganiem przepisów sprawować będą m.in. Prezes Zarządu PFRON, Rzecznik Finansowy, Prezes UKE, minister cyfryzacji, inspekcja transportu drogowego oraz urzędy transportowe – kolejowy, lotniczy i morski.
Choć przepisy jeszcze nie obowiązują, część firm już dziś pracuje nad wdrożeniem odpowiednich rozwiązań. Banki testują głosowe interfejsy aplikacji mobilnych, sklepy online integrują się z czytnikami ekranowymi. Dodatkowo terminale płatnicze zyskują nowe funkcje obsługi dotykowej i dźwiękowej.
Polecamy również:
- Neuroróżnorodność w pracy. Jak technologia może wspierać, a kiedy wyklucza?
- Polski LLM zamiast ChatGPT? Eksperci są za lokalnymi rozwiązaniami
- 6 na 10 osób regularnie robi zakupy dzięki aplikacji mobilnych
- Polska aplikacja randkowa stawia na autentyczne relacje. Meet2more chce podbić rynek