“Europejski Starlink” powstaje? Trzy firmy nawiązały porozumienie

itreseller.com.pl 1 tydzień temu

Trzy największe europejskie koncerny związane z aeronautyką – Airbus, Thales i Leonardo – ogłosiły w czwartek zawarcie wstępnego porozumienia w sprawie połączenia swoich deficytowych działalności związanych z produkcją satelitów.

Nowa spółka ma rozpocząć działalność w 2027 roku, pod warunkiem uzyskania zgody regulatorów Unii Europejskiej, którzy dotychczas ostrożnie podchodzili do podobnych fuzji. Celem projektu jest stworzenie silnego europejskiego podmiotu zdolnego konkurować z dynamicznie rosnącymi amerykańskimi rywalami, przede wszystkim z siecią Starlink Elona Muska, która zdominowała globalny rynek satelitów niskoorbitalnych (LEO).

Powstająca struktura, której robocza nazwa to „Project Bromo”, ma zatrudniać 25 tysięcy pracowników w całej Europie i osiągać roczne przychody na poziomie 6,5 miliarda euro – według danych z 2024 roku. Udziały w przedsięwzięciu będą rozłożone w sposób równy: Airbus obejmie 35%, a Thales i Leonardo po 32,5%, przy czym zarządzanie firmą ma być prowadzone w modelu „zrównoważonego współkierownictwa”.

Według wspólnego komunikatu koncernów, fuzja ma przynieść setki milionów euro synergii rocznie w ciągu pięciu lat od rozpoczęcia działalności. Nowy podmiot będzie oparty na modelu współpracy podobnym do tego, jaki funkcjonuje w europejskim producencie rakiet i pocisków MBDA – również kontrolowanym przez Airbusa i Leonardo.

Zgodnie z zapowiedzią, do nowej struktury zostaną włączone spółki Thales Alenia Space i Telespazio (joint ventures Thalesa i Leonardo), a także wybrane działy Airbus Space and Digital oraz jednostki kosmiczne należące do Leonardo i Thales SESO. Firmy nie zapowiedziały dalszych redukcji etatów, choć wcześniej w sektorze kosmicznym ograniczyły zatrudnienie o łącznie około 3 tysiące miejsc pracy.

Prezesowie trzech koncernów podkreślili w oświadczeniu, iż połączenie sił ma zapewnić „autonomię Europy w strategicznym obszarze kosmicznym”. Według źródeł na które powołuje się Reuters, rozmowy nad szczegółami projektu trwały od zeszłego roku i kilkukrotnie napotykały przeszkody dotyczące wyceny i struktury zarządzania, jednak ostatecznie udało się osiągnąć porozumienie.

Idź do oryginalnego materiału