Gateway Poland 2025 – pierwsze takie wydarzenie branży data center w Polsce

itreseller.com.pl 2 dni temu

Operatorzy centrów danych, firmy zajmujące się budową i przygotowaniem technicznym tego typu obiektów, producenci sprzętu zasilającego, sieciowego, serwerowego, przedstawiciele sektora publicznego i rządu – podczas Gateway Poland – pierwszej, ale jestem pewny, iż nie ostatniej, edycji tego wydarzenia, spotkały się zróżnicowane środowiska, które łączy jedno – konieczność współpracy dla rozwoju polskich centrów danych.

8 kwietnia 2025 roku w prestiżowych przestrzeniach CIC Warsaw, mieszczących się w warszawskim Varso Tower, odbyła się inauguracyjna edycja konferencji Gateway Poland 2025, zorganizowana przez Polish Data Center Association (PLDCA). Wydarzenie zgromadziło blisko 200 uczestników – przedstawicieli świata biznesu, administracji publicznej, dostawców technologii, a także inwestorów i ekspertów odpowiedzialnych za rozwój cyfrowej infrastruktury. Celem konferencji było stworzenie platformy wymiany wiedzy i doświadczeń dotyczących obecnych wyzwań oraz przyszłości sektora data center w Polsce i regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Program konferencji koncentrował się wokół trzech głównych osi tematycznych. Pierwszą z nich była strategiczna perspektywa rozwoju cyfryzacji Polski w kontekście polityki UE i globalnych trendów gospodarczych. Drugim obszarem była rola infrastruktury obliczeniowej w rozwoju technologii sztucznej inteligencji – szczególnie istotna w świetle rosnących potrzeb przetwarzania i przechowywania danych. Trzecim zagadnieniem, niezwykle aktualnym, były kwestie związane z energetyką: dostępność mocy, efektywność energetyczna oraz zrównoważony rozwój centrów danych.

Wydarzenie otworzyła Sylwia Pyśkiewicz, Managing Director Equinix i wiceprezeska PLDCAN, która przywitała uczestników, wyjaśniając ideę stojącą za inicjatywą Gateway Poland. Po niej, na scenie wydarzenia pojawił się Wiceminister cyfryzacji, Dariusz Standerski. W swoim wystąpieniu przedstawił najważniejsze informacje na temat Strategii Cyfryzacji Państwa 2035 – dokumentu, który stanowi próbę zbudowania jasno wytyczonej ścieżki rozwoju cyfryzacji w Polsce.

Interesujące dane na temat rynku centrów danych przedstawił Scott Roots, Sales Director EMEA w DC Byte. Wskazał on na wiodącą rolę innych części świata, szczególnie USA i Azji, w rozwoju centrów danych, oraz o nierównomiernym rozmieszczeniu tychże w Europie. Większość centrów danych na naszym kontynencie zlokalizowanych jest w obrębie tzw. FLAP-D, a więc w okolicach kilku aglomeracji: Frankfurtu, Londynu, Amsterdamu, Paryża oraz Dublinu. Bardziej równomierne rozmieszczenie centrów danych jest jednak w interesie wielu ośrodków decyzyjnych w Europie, a rola Polski, z racji lokalizacji oraz siły gospodarczej, jest tu wyraźna.

Na scenie wystąpili m.in. eksperci technologiczni, przedstawiciele firm inwestujących w data center oraz reprezentanci organizacji branżowych. Igor Grdić z firmy Vertiv, odpowiedzialny za region Europy Środkowej, przedstawił najnowsze trendy w budowie nowoczesnych obiektów data center, dostosowanych do potrzeb epoki AI i edge computingu.

Istotnym elementem programu Gateway Poland 2025 były również panele dyskusyjne, które zgromadziły ekspertów z różnych dziedzin – od technologii, przez energetykę, po kwestie prawno-regulacyjne. Debaty stanowiły przestrzeń do otwartego dialogu na temat największych wyzwań, z jakimi mierzy się branża centrów danych. Uczestnicy rozmawiali m.in. o barierach administracyjnych utrudniających rozwój nowych inwestycji, rosnącym zapotrzebowaniu na moc energetyczną oraz konieczności tworzenia spójnych strategii lokalnych i krajowych wspierających cyfryzację.

Szczególne zainteresowanie wzbudziła dyskusja prowadzona przez Sławomira Koszołko, CEO Atman, w której udział wzięli Agnieszka Borkowska-Grzęda (Technical Lead Geoexpansion EMEA North w Google Cloud), Anna Streżyńska (dyrektor Instytutu Łączności, była Minister Cyfryzacji), Weronika Bajbak (Government Affairs Lead Poland w Microsoft) oraz Michał Redlich (wiceprezes i współwłaściciel Fast Group). W tej rozmowie starły się dwa spojrzenia: hiperskalerów z jednej, oraz Anny Streżyńskiej z drugiej strony. Była minister wyraziła dość wyraźną krytykę wobec podejścia władz do współprac z gigantami technologicznymi, wskazując na korzystanie raczej z języka marketingu politycznego, zamiast twardych umów i realizacji współpracy. Z drugiej strony, przedstawicielki Microsoftu oraz Google wyraźnie wskazywały na znaczącą skalę inwestycji obu firm w centra danych nad Wisłą.

„Amerykański prezydent przyjmuje akt o zwolnieniu z odpowiedzialności karnej za korupcję w dokonywaną przez amerykańskie firmy w innych krajach. Uważam, iż mamy prawo poczuć się też zaniepokojeni taką nagłą bliskością administracji i big techów. (…) Pewne rzeczy się nie biorą znikąd i nie możemy abstrahować od globalnej polityki i od tego, co się w niej dzieje, od niepewności, którą ta polityka w tej chwili zasiała tutaj, w Europie, również w decyzjach gospodarczych i powiedziałabym, iż pewne fakty przyszły w momencie, kiedy nasze rynki są bardzo słabe i walczymy o obecność. Walczymy o to, żeby nasze biznesy rosły, ale bez wsparcia” – powiedziała Anna Streżyńska, krytycznie odnosząc się do polityki UE w zakresie cyfryzacji – „Co się dzieje w Komisji Europejskiej? No, oczywiście powstają właśnie apele o suwerenność technologiczną i tak dalej. No ale w jaki sposób one są realizowane? Jak się czyta te plany komisyjne, to widać, iż tam, gdzie komisja się czuje mocniej, czyli regulacje, czyli dbałość o te wszystkie poprawności polityczne, czyli choćby w miarę jeszcze przepisy uwalniające, same procesy inwestycyjne, to może jest trochę więcej konkretów w tych przepisach. Natomiast o ile przejdziemy do zagadnień takich typu: jak spowodować, żeby pojawiły się po stronie europejskich przedsiębiorstw pieniądze, to tutaj to już są po prostu tak mgławicowe obietnice dotyczące pojawienia się jakiegoś kapitału”

„Myślę, iż zarzucanie firmom big tech owym nielojalnego podchodzenia do administracji i panoszenie się na salonach po to, żeby coś dla siebie ugrać, jest nie do końca fair, ponieważ my nie mamy żadnej umowy z rządem polskim, nie mamy żadnych ulg i nie jest to partnerstwo publiczno prywatne, nie mamy żadnych udogodnień inwestycyjnych, nie mamy krótszych terminów, mamy absolutnie pełne procedury, tak jak wszyscy inni. I nic nie zrobił rząd, żeby przeciągnąć na naszą inwestycję do Polski. Więc wydaje mi się, iż tutaj czystość tej relacji jest dosyć duża. To, iż zostało to wykorzystane medialnie przez premiera tego rządu, wydaje mi się, iż wynika z zupełnie innej kwestii. Myślę, iż to wynika z sytuacji geopolitycznej Polski i pokazania, iż duże amerykańskie inwestycje w obecnym czasie w tej części Europy, a konkretnie w Polsce są pewnym stanowiskiem geopolitycznym, politycznym, wzmacniając naszą rolę i nasze bezpieczeństwo po prostu. I też tak te rozmowy, które prowadziliśmy z KPRM, zdecydowanie wybrzmiewały informację, iż to tylko PR” – odniosła się Weronika Bajbak, Microsoft

Dość krytycznie odniesiono się także do dokumentu Strategii Cyfrowej, która wprawdzie podejmuje szeroko temat sztucznej inteligencji, ale ledwie muska obszar centrów danych, niezbędnych przecież aby AI mogło realnie funkcjonować.

„Ja nie widzę planu na rozwój infrastruktury Data center i chmury w Polsce. choćby w tych dokumentach strategicznych to nie jest dostatecznie mocno opisane. I na dokładkę pamiętajmy, iż ta strategia przez cały czas nie obowiązuje i do połowy roku jej po prostu jeszcze nie będzie” – dodała Anna Streżyńska

Interesującą rozmowę pt. „Sztuczna inteligencja, cyfrowa rewolucja XXI. wieku – perspektywa rynku polskiego” mogliśmy śledzić po przerwie kawowej. Chociaż nie wzbudzającą aż takich emocji jak pierwsza debata, podejmowała niezwykle nośny temat AI, ale w lokalnym kontekście. Rozmowę prowadził Wojciech Stramski (CEO Beyond.pl), a towarzyszyli mu na scenie: Paweł Gołąb (założyciel Bielik Consulting i Million Monkeys Software), Mikołaj Sowiński (Partner w kancelarii Sołtysiński Kawecki & Szlęzak) oraz Andrzej Stella-Sawicki (COO w CloudFerro S.A.).

„Na pewno nie będziemy Doliną Krzemową, nie będziemy nowym OpenAI, Microsoftem i tak dalej. Jesteśmy za mali, zwyczajnie. Natomiast mamy ogromną szansę znaleźć sobie wertykały, w których będziemy dobrzy. Bielik, polski model zbudowany tutaj w Polsce, otwarty, jest dużo mniejszym modelem niż modele od OpenAI czy ChatGPT. Natomiast on jest w stanie konkurować z tymi modelami w języku polskim. On potrafi je przebić w niektórych metrykach w języku polskim. Więc tutaj oczywiście najważniejsze jest to, iż mamy skupienie na języku polskim. W dużych modelach polski jest językiem pobocznym np. Llama ma chyba 0,5% danych polskich, więc naturalnie mamy coś mało zbudowanego. Poza tym jesteśmy w stanie powiedzieć, iż to nie ogranicza się tylko do Polski. Ostatnio okazało się, iż mimo tego, iż nie był w tym celu trenowany, Bielik jest lepszy w języku czeskim niż dedykowany do tego model czeski” – powiedział Paweł Gołąb

Wydarzenie miało nie tylko wymiar merytoryczny, ale także networkingowy – uczestnicy mieli okazję do bezpośrednich rozmów z decydentami i praktykami rynku, wymiany doświadczeń oraz budowania relacji, które mogą zaowocować nowymi projektami w przyszłości. Organizatorzy zapowiedzieli, iż Gateway Poland ma stać się wydarzeniem cyklicznym, którego celem będzie wspieranie rozwoju sektora centrów danych w Polsce oraz integracja środowiska związanego z cyfrową infrastrukturą.

Nie ma wątpliwości, iż dziś Gateway Poland trafia na podatny grunt, prawdopodobnie moment zwrotny w historii. Teraźniejszość, jak każdy czas przemian, to szansa, a nie tylko zagrożenie.

Czekamy na kolejną edycję

Znaczenie segmentu data center dla polskiej gospodarki rośnie w sposób wykładniczy. W dobie transformacji cyfrowej, napędzanej przez rozwój chmury obliczeniowej, AI, IoT oraz usług cyfrowych, centra danych stają się podstawowym elementem infrastruktury krytycznej. To właśnie one umożliwiają funkcjonowanie nowoczesnych usług publicznych, operacje sektora finansowego, e-commerce, a także działania międzynarodowych firm technologicznych. Polska – dzięki strategicznemu położeniu, rozwiniętej sieci energetycznej i rosnącemu zainteresowaniu inwestorów zagranicznych – ma potencjał, by stać się regionalnym hubem data center, konkurując z rynkami Europy Zachodniej i Północnej. Inwestycje w centra danych to nie tylko rozwój technologiczny, ale też wymierne korzyści dla gospodarki: nowe miejsca pracy, wzrost kompetencji cyfrowych, modernizacja sieci energetycznych oraz przyciąganie kolejnych inwestorów w sektorze high-tech.

Mogę już teraz przyznać, iż kibicujemy tej inicjatywie, mając świadomość znaczenia centrów danych dla polskiej i europejskiej gospodarki. Przestrzeń do spotkań i dialogu, które mogą wspomóc rozwój tej branży, jest potencjalnie korzystna dla znacznie szerszego kontekstu digitalizacji. choćby jeżeli w Strategii Cyfrowej nie zajmuje ów obszar należytego mu miejsca.

Idź do oryginalnego materiału