Sukces roku 2024 wg. Magazynu PRESS – o nagrodach, wdrożeniach innowacyjnych rozwiązań i podejściu liderki do zarządzania zespołem rozmawiamy z Dorotą Mazur, CEO Havas Creative Group.
W Havas nie brakuje innowacyjnych projektów, które mogą posłużyć jako wzór skutecznego przywództwa. Czy mogłaby pani podzielić się którymś z nich, który stanowi dobry przykład w tej kreatywnej przestrzeni?
Zdecydowanie jednym z takich projektów, który wywołuje we mnie największą dumę, jest „Aguard” – filar akcji „Wpływowi”. To coś, co zrodziło się spontanicznie, w wyniku naszej codziennej pracy, ale całkowicie pro publico bono i po godzinach. Stworzyliśmy… spławik, który bada jakość wód i angażuje w monitorowanie środowiska potężną społeczną grupę docelową, jaką są… wędkarze. To projekt, który nie tylko rozwiązuje konkretny problem, ale stanowi dla nas esencję mariażu kreatywności z misją. Dzięki takim inicjatywom pokazujemy, jak Havas może wpływać na rzeczywistość w sposób odpowiedzialny społecznie. Projekt wymagał ogromnego zaangażowania całego zespołu, ale to, co mnie szczególnie cieszy, to fakt, iż mimo wyzwań udało nam się nie tylko doprowadzić go do końca, ale i wprowadzić go w życie. Otrzymaliśmy wiele nagrod branżowych, ale to co cieszy najbardziej to fakt, ze dzięki takim inicjatywom pokazujemy, jak możemy wpływać na rzeczywistość w sposób odpowiedzialny społecznie. Dla mnie jako, CEO Havas Creative Network Poland, tak jest z każdym naszym projektem: ważna staje się nie tylko skuteczność biznesowa, ale i misja.

Wyobraźmy sobie, iż jestem klientem poszukującym wyjątkowego, innowacyjnego rozwiązania kreatywnego. Co sprawia, iż Havas to idealny partner, który nie tylko spełni moje oczekiwania, ale także zaskoczy mnie nowatorskim podejściem?
W Havas mamy dwa wyjątkowe narzędzia, które wyróżniają nas na tle rynku. Pierwszym z nich jest Meaningful Brands. Tutaj badamy wpływ i wartość marki w oparciu o postrzeganie i oczekiwania konsumentów w trzech kluczowych filarach: korzyści osobistych, funkcjonalnych i zbiorowych. Drugi, Converged, wprowadzony w ubiegłym roku, to nowoczesny system operacyjny wspierający budowanie znaczących marek zgodnie ze strategią Meaningful Brands. Napędzany danymi, technologią i sztuczną inteligencją, łączący innowacyjne rozwiązania z kreatywnym podejściem, umożliwia tworzenie zintegrowanych i zrównoważonych rozwiązań komunikacyjnych.
Czy w dobie rosnącej roli sztucznej inteligencji obawia się pani, iż procesy takie jak rekrutacja czy inne operacje w organizacji staną się zbyt zautomatyzowane i „odczłowieczone”?
Zdecydowanie wierzę, iż nie da się zastąpić czynnika ludzkiego, zwłaszcza w obszarach, które wymagają kreatywności i emocji – jak to ma miejsce w naszej branży. W kontekście sztucznej inteligencji: widzę ją raczej jako narzędzie wspierające, które ma na celu optymalizację procesów czasochłonnych i wymagających dużych nakładów pracy. Widzimy to szczególnie w takich dziedzinach jak medycyna czy nauka, gdzie AI jest w stanie naprawdę zdziałać „cuda”. Jednak w agencji, gdzie podstawą wszystkiego jest ludzka kreatywność, nie wyobrażam sobie pełnej automatyzacji.
Myślę, iż za 20 lat sztuczna inteligencja może zyskać wyjątkowe poczucie humoru i pewnie tworzyć bardziej „ludzkie” treści, ale przez cały czas nie zastąpi człowieka. Każdy z nas to bowiem unikalny byt, złożony z doświadczeń, które kształtują naszą osobowość i sposób komunikacji, czego AI nie jest w stanie odwzorować, zwłaszcza u nas, w tak kreatywnym środowisku człowieka. To miękkie umiejętności stanowią o sile organizacji. A w Havas Creative łączymy innowacje technologiczne z ludzkim aspektem pracy, co sprawia, iż ludzie chcą przychodzić do pracy, spotykać się i tworzyć razem.
Havas Village: czy mogłaby pani wyjaśnić czytelnikom, czym dokładnie jest i jak działa w Polsce?
Havas Village to koncept, który stał się fundamentem globalnej strategii Havas, a jego zasięg obejmuje 67 biur na świecie. W Polsce w ramach tego modelu, pod jednym dachem, działa Havas Creative i Havas Media. Ten pierwszy podmiot jest odpowiedzialny za tworzenie kreatywnego contentu, w tym m.in. reklamy, PR czy rozwiązań z zakresu shopper marketingu. Z kolei drugi z nich zajmuje się mediami, w tym ich zakupem, optymalizacją i zaawansowaną analizą danych.
Havas Village to model, który pozwala na swobodne łączenie kompetencji i współpracę pomiędzy wszystkimi zespołami. We wspólej przestrzeni biurowej ludzie z różnych teamów mają okazję do wspólnej pracy nad projektami. Co więcej, przestrzeń w Village jest zaprojektowana tak, by sprzyjała integracji: wspólne kuchnie, strefy do relaksu, punkty kawowe czy stołówki – wszystko to ma na celu ułatwienie spotkań, wymiany pomysłów i nawiązywania relacji między pracownikami różnych działów. To z kolei ułatwia tworzenie innowacyjnych rozwiązań, które wychodzą poza standardowe ramy jednej dziedziny.
Taki model współpracy wspiera także naszą filozofię „better together”, która zakłada, iż razem jesteśmy silniejsi. Bo Havas to nie tylko miejsce pracy, ale też przestrzeń, która kształtuje naszą kulturę organizacyjną, promując współpracę, kreatywność i integrację.