Ostatnia aktualizacja 21 kwietnia, 2023
HR Business Partner to osoba, która wspiera zarząd firmy w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi. HRBP wspiera rozwój firmy, współtworzy strategię HR, a także uczestniczy w realizacji celów biznesowych. Działając na styku biznesu i zasobów ludzkich, HR Business Partner zajmuje zwykle wysoką pozycję w strukturze organizacji, a co za tym idzie — może liczyć na wysokie zarobki.
Czym zajmuje się HR Business Partner?
Nazwę stanowiska można przetłumaczyć jako partner biznesowy lub też ekspert ds. zarządzania zasobami ludzkimi. Osoba na stanowisku HRBP nie pełni jednak funkcji kierowniczej i stricte zarządczej. Owszem, pracuje ściśle z kierownictwem i pracownikami, ale jej celem jest zrozumienie potrzeb organizacji i dostarczenie odpowiednich rozwiązań związanych z zasobami ludzkimi.
Główne obszary, którymi zajmuje się HR Business Partner, to:
- Rekrutacja: wspieranie procesu rekrutacji, identyfikowanie odpowiednich kandydatów oraz udział w podejmowaniu decyzji o zatrudnieniu.
- Planowanie i rozwój kariery: wspieranie rozwoju pracowników poprzez analizę ich potrzeb szkoleniowych, opracowywanie i wdrażanie planów szkoleniowych oraz ścieżek kariery.
- Zarządzanie wydajnością: przeprowadzanie ocen wydajności, dostarczanie informacji zwrotnych oraz rozwijanie strategii mających na celu poprawę wyników pracy i zaangażowania pracowników.
- Zarządzanie relacjami: budowanie i utrzymanie pozytywnych relacji między pracownikami i kierownictwem, wspieranie kultury współpracy.
- Zarządzanie wdrażanymi zmianami: wspieranie organizacji w procesie zmian, zarówno na poziomie struktury organizacyjnej, jak i wdrażania nowych procesów czy technologii.
- Opracowywanie i wdrażanie strategii HR: kooperacja z kierownictwem w celu opracowania strategii zarządzania zasobami ludzkimi, dostosowanej do potrzeb organizacji.
- Przestrzeganie przepisów prawnych: zapewnienie, iż organizacja przestrzega obowiązujących przepisów dotyczących zatrudnienia.
Zobacz: Kultura organizacyjna a praca z domu. Co robimy źle?
Ile zarabia HR Business Partner?
Zarobki HR Business Partnera są zróżnicowane i zależą od wielu czynników, takich jak doświadczenie, kompetencje, wielkość i lokalizacja firmy czy branża. W Polsce, średnie wynagrodzenie początkującego HR Business Partnera wynosi około 7 000 zł brutto na miesiąc. Specjaliści z dłuższym stażem pracy mogą liczyć na pensję średnio 10 200 zł brutto. Jednak aż 25% respondentów w Ogólnopolskim Badaniu Wynagrodzeń przyznało, iż jako starsi specjaliści HRBP zarabiają ponad 12 290 zł brutto.
W firmach o większej skali i renomie, wynagrodzenie może wzrosnąć choćby do 15 000 zł brutto. Wysokość wynagrodzenia może różnić się także ze względu na formę zatrudnienia. Warto zaznaczyć, iż wynagrodzenie może być ponadto wzbogacone o różnego rodzaju benefity pozapłacowe, takie jak opieka medyczna, ubezpieczenie, karta sportowa czy dodatkowe dni wolne.
HR Business Partner — jak nim zostać?
Stanowisko HR Business Partner zyskuje na popularności, ale droga do objęcia tego stanowiska nie jest krótka. Oto główne aspekty, które są cenione w tej roli.
Wykształcenie
Na stanowisku HRBP mile widziane jest odpowiednie wykształcenie wyższe. Kierunki studiów, które warto rozważyć planując karierę w branży HR to:
- Zarządzanie zasobami ludzkimi,
- Psychologia,
- Psychologia w zarządzaniu,
- Ekonomia,
- Studia podyplomowe HR Business Partner.
Cenione na rynku są także certyfikowane kursy w zakresie HRBP. To rozwiązanie wiąże się jednak z kosztem rzędu 4-10 000 zł.
Kompetencje
Poza wykształceniem, istotne na tym stanowisku są:
- Znajomość języka angielskiego lub inny języków obcych,
- Umiejętność pracy zespołowej i budowania relacji,
- Umiejętności analitycznego i strategicznego myślenia,
- Zdolność rozwiązywania konfliktów,
- Wysoka kultura osobista,
- Proaktywność,
- Zdolność do pracy w dynamicznym środowisku.
Doświadczenie
Odpowiednie wykształcenie i kompetencje nie zagwarantują pracy na stanowisku HRBP osobie, która nie posiada wystarczającego doświadczenia zawodowego. Roli HR Business Partnera nie obejmuje się świeżo po studiach, zwykle na to stanowisko trafiają osoby, które znają branżę HR od podszewki.
Pierwsze doświadczenie zawodowe można zdobywać już na studiach w ramach praktyk lub staży w obszarze rekrutacji, szkoleń lub tzw. twardego HR. Istotne będzie także posiadanie doświadczenia z samego biznesu, w którym specjalizuje się dana firma.
Tak naprawdę nie ma jednej, określonej ścieżki kariery gwarantującej objęcie pracy jako HRBP. Cenne będzie każde doświadczenie z zakresu HR, zarządzania i specjalizacji danej firmy.
Czytaj także: