Hyundai Motor Group wdraża humanoidalne roboty Atlas firmy Boston Dynamics w swojej nowej fabryce Metaplant America w stanie Georgia. Inwestycja stanowi najważniejszy element amerykańskiego programu automatyzacji o wartości 21 miliardów dolarów i ma na celu nie tylko zwiększenie efektywności produkcji, ale i wzmocnienie pozycji Hyundaia na rynku pojazdów elektrycznych w USA.
Przełomowy krok ku automatyzacji
Hyundai ogłosił, iż do końca 2025 roku roboty Atlas będą odpowiedzialne za choćby 40% zadań związanych z montażem pojazdów w zakładzie Metaplant America w stanie Georgia. Maszyny, opracowane przez Boston Dynamics – firmę przejętą przez koreańskiego producenta w 2021 roku – będą zastępować ludzi w zadaniach wymagających siły fizycznej, takich jak montaż drzwi i przenoszenie ciężkich komponentów.
Oprócz humanoidalnych robotów Atlas, Hyundai od dłuższego czasu korzysta już z czteronożnych robotów Spot, które realizują inspekcje przemysłowe. Koncern planuje rozszerzenie automatyzacji także na inne etapy produkcji, w tym prasowanie i spawanie.
Współpraca z Boston Dynamics ma charakter długofalowy – Hyundai zamierza zakupić dziesiątki tysięcy robotów, co ma umożliwić globalną transformację jego zakładów produkcyjnych w kierunku pełnej automatyzacji.

USA kluczowym rynkiem w cieniu wojny celnej
Automatyzacja stanowi istotną część planu inwestycyjnego Hyundaia w USA, który opiewa na 21 miliardów dolarów. Z tej sumy aż 6 miliardów przeznaczono bezpośrednio na innowacje technologiczne, automatyzację i partnerstwa strategiczne. Równocześnie firma walczy z konsekwencjami amerykańskich taryf celnych na pojazdy importowane, co dodatkowo motywuje do lokowania produkcji bezpośrednio na terenie Stanów Zjednoczonych.
Mimo globalnego spadku sprzedaży o 2% w ubiegłym roku, wyniki Hyundaia w USA poszły w górę o 4%, osiągając poziom 1,9 miliona sprzedanych pojazdów. To właśnie Ameryka Północna pozostaje największym rynkiem zbytu koreańskiego producenta.
Nowa fabryka w Georgii ma w pierwszym etapie produkować 100 tysięcy pojazdów elektrycznych i hybrydowych rocznie. W dalszej perspektywie Hyundai planuje zwiększenie mocy produkcyjnych do 500 tysięcy pojazdów rocznie w tym zakładzie, a także rozbudowę możliwości wytwórczych w fabryce w Alabamie. Celem jest osiągnięcie poziomu 1,2 miliona pojazdów rocznie produkowanych w USA – o 70% więcej niż w 2024 roku.
Koszt, konkurencyjność i sztuczna inteligencja
Według analityka Lee Jae-ila z Eugene Investment & Securities, „pojazdy hybrydowe o korzystnym stosunku ceny do jakości znacząco wzmocniły pozycję marki Hyundai”. Dzięki inwestycjom w automatyzację producent liczy na dalsze obniżenie kosztów jednostkowych i utrzymanie konkurencyjnych cen, zwłaszcza w kluczowym dla siebie segmencie średniej klasy.
Jak zaznaczył prezes Hyundai Motor America, Jose Munoz, firma nie planuje podnosić cen przed czerwcem, mimo rosnących kosztów. To element strategii utrzymania pozycji na rynku w obliczu niepewności gospodarczej i możliwych dalszych zmian w polityce celnej USA.
Roboty Atlas, obok swojej „siły fizycznej”, mają być w przyszłości również nośnikiem zaawansowanej analityki i sztucznej inteligencji, co w połączeniu z danymi z czujników i systemów predykcyjnych ma otworzyć drogę do w pełni inteligentnych linii produkcyjnych.