Kluczem do dobrej i efektywnej współpracy jest komunikacja. Na nią składa się nie tylko codzienne funkcjonowanie w środowisku firmowym z resztą współpracowników, ale także feedback na temat bieżących i zakończonych działań. Czy jednak na pewno umiemy go dobrze skonstruować? Jak sprawić, aby informacja zwrotna była konstruktywna, a przez to realnie wspierała w dążeniu do lepszych efektów? Jak docenić dotychczasowe wysiłki pracownika, aby pozytywny feedback również był konstruktywny? Sprawdźcie poniżej.
Informacja zwrotna jest nieodzownym elementem wpierającym interesy wszystkich stron
Aby zachować efektywność pracy, pracownik musi mieć motywację do działania. Składa się na nią ogólne bezpieczeństwo finansowe, zadowolenie z wysokości wynagrodzenia, ale też klimat panujący w firmie. Kultura firmowa to nie tylko spotkania integracyjne i budowanie wspólnej przestrzeni, ale przede wszystkim dobra komunikacja na gruncie wykonywania obowiązków. Ważne jest odpowiednie formułowanie zadań, ale także ich domknięcie poprzez feedback.
Jak przekazywać feedback?
Wiemy o tym, iż negatywne informacje należy przekazywać konstruktywnie, ale co to adekwatnie oznacza?
- Mówmy o faktach, a nie ocenach. Komunikat powinien odnosić się do konkretnego zachowania, a nie do oceny personalnej, czyli na przykład:
„W tym miesiącu nie wypełniłeś(aś) wszystkich przypisanych ci zadań” zamiast „Nie jesteś słowny(a) w tym, do czego się zobowiązujesz”. - Podczas przekazywania informacji zwrotnej istotna jest dla nas tylko praca, a nie sprawy poza nią.
- W związku z komentowanymi faktami informujmy jak ta sytuacja wpływa na resztę zespołu i wyniki.
- Porozmawiajmy o możliwych rozwiązaniach problemów lub sposobach naprawy sytuacji.
W tak przekazanym feedbacku skupiamy się na istocie sprawy bez oceniania osoby, co chroni nas od zniekształceń poznawczych związanych z uproszczeniami. Obwinianie i krytyka nie są też budujące, a wręcz demotywują i odbierają odwagę do stawiania czoła konsekwencjom. Dbając o konstruktywny przekaz, dajemy także miejsce na popełnianie błędów i możliwość ich naprawy, co niweluje ryzyko nieuczciwości w obawie przed przykrymi konsekwencjami.
Warto pamiętać, iż pozytywna informacja zwrotna również może być niekonstruktywna. Chcąc zadbać o satysfakcję pracownika, a także zwiększenie jego motywacji, powinniśmy konstruować nasz feedback dokładnie tak samo, jak w przypadku przekazywania negatywnych informacji. Ważne są konkretne fakty, a nie ogólne pochwały, które nie mówią o niczym więcej. Jedyną różnicą będzie ostatni punkt, w którym możemy zawrzeć dodatkowe informacje na temat dalszych planów, perspektyw lub preferencji w wykonywanych obowiązkach.
Chcesz wiedzieć więcej? Sprawdź kurs Junior IT Masterclazz, który zawiera aż 12 modułów wiedzy. W sumie zyskujesz 60 godzin materiału przygotowanego przez praktyków w swoich dziedzinach. Możesz uczyć się kiedy chcesz, a naukę zwieńczysz certyfikatem. Kurs możesz kupić za pośrednictwem tej strony.