Jak ratować porzucone koszyki? 6 sprawdzonych sposobów

blog.strefakursow.pl 2 lat temu

Porzucone koszyki pojawiają się w każdym sklepie internetowym. Użytkownicy rezygnują z zakupu w decydującym momencie z wielu powodów. Jak temu przeciwdziałać z myślą o zwiększeniu liczby realizowanych konwersji? Z pomocą przychodzą konkretne sposoby, których celem jest eliminacja porzuconych koszyków w e-commerce.


Kurs E-commerce od podstaw - jak sprzedawać w internecie
5.0
(33 opinii)

Dowiedz się jak wejść ze swoim biznesem do internetu. Wykorzystaj potencjał e-commerce, by sprzedawać dowolne produkty i usługi już teraz! Dowiedz się więcej


#1 Monitorowanie ścieżek zakupowych

Obserwuj, w jaki sposób zachowują się użytkownicy. W ten sposób sprawdzisz, w którym dokładnie momencie internauta rezygnuje z zakupu. Często zdarza się, iż porzucone koszyki pojawiają się w konkretnych miejscach – np. na słabo zoptymalizowanej podstronie, która nie zachęca do realizacji transakcji.

Podstawową analitykę przeprowadzisz przy pomocy narzędzia Google Analytics. Zweryfikuj czas trwania sesji na najważniejszych podstronach oraz współczynnik odrzuceń. Przejdź również do zakładki Zmiany w zachowaniu dostępnej w sekcji Zachowanie. Dane możesz filtrować według źródła pozyskania (np. ruch organiczny, płatny, czy social media).

Jeżeli Google Analytics będzie dla Ciebie niewystarczające, skorzystaj z innych narzędzi analitycznych, przystosowanych do monitorowania ścieżek zakupowych i zachowań użytkowników. W tym zakresie świetnie sprawdzi się HubSpot.


#2 Projektowanie UX

Słabo zaprojektowany UX (User Experience) w sklepie internetowym będzie powodem pojawiania się porzuconych koszyków. Użytkownicy chcą wygody, a gdy są zdecydowani na zakup, wymagają szybkości oraz responsywności. o ile serwis nie będzie spełniał oczekiwań, internauta otworzy witrynę konkurencji – dostarczającą lepsze UX – i tak zrealizuje zakup.

Projektowanie user experience jest bezpośrednio powiązane z monitorowaniem ścieżek zakupowych. Zanim zaczniesz wdrażać zmiany, zweryfikuj, gdzie dokładnie leży problem powstawania porzuconych koszyków. Pamiętaj, iż zadbanie o UX to nie tylko modyfikacja kolorów czy elementów interfejsu. Zaprojektowanie kompleksowego user experience przystosowanego do potrzeb użytkownika powinno mieć charakter holistyczny – spójrz na sklep internetowy jako całość i zapewnij odbiorcom wygodę od samego początku wizyty, aż do realizacji transakcji, a nie tylko na kluczowych etapach ścieżki zakupowej.


#3 Remarketing

Użytkownik odwiedza sklep internetowy, dodaje produkt do koszyka, po czym opuszcza witrynę. W takiej sytuacji możesz stosować remarketing, aby przy pomocy reklam np. Google Ads lub Facebook Ads „przypominać” internaucie o dokończeniu swoich zakupów. Taka kampania ma znacznie większą skuteczność niż standardowe działania ze względu na możliwość ścisłej personalizacji. o ile użytkownik zobaczy reklamę z produktem, który niedawno przeglądał w Twoim sklepie (a choćby dodał go do koszyka) istnieje większe prawdopodobieństwo, iż zakup ostatecznie zostanie zrealizowany.

#4 Wdrażanie prokonsumenckich rozwiązań

Porzucone koszyki mogą pojawiać się w sytuacji, gdy na końcowym etapie zakupowym użytkownik nie znajdzie prokonsumenckiego rozwiązania z zakresu metod płatności oraz form dostawy. Internauci pragną wygody i wyboru. Dlatego ograniczenie form płatności wyłącznie do jednej metody może generować porzucone koszyki, pozostawione przez osoby rezygnujące z zakupu.

Dokładnie ten sam aspekt dotyczy dostawy produktu. Gdy użytkownik będzie mieć do dyspozycji transport kurierem do domu, odbiór w punkcie oraz przesyłkę pocztową, istnieje mniejsze ryzyko rezygnacji z zakupu, ponieważ klient wybierze to rozwiązanie, które w jego przypadku będzie najatrakcyjniejsze.


#5 Mailing

Jeżeli użytkownik pozostawi porzucony koszy, przypomnij o tym poprzez mailing. Ta metoda wymaga jednak pozyskania adresu e-mail potencjalnego klienta. Sprawdza się więc w przypadku sklepów, gdzie do realizacji transakcji konieczne jest zarejestrowanie. Nie może być zastosowana w każdym serwisie e-commerce, ale warto mieć to rozwiązanie na uwadze, szczególnie o ile poziom porzuconych koszyków jest wysoki i chcesz go obniżyć wszystkimi dostępnymi sposobami.

#6 Skróć proces realizacji transakcji

Proces realizacji transakcji powinien być krótki. Postaraj się nie pozyskiwać zbędnych informacji od użytkownika i zrezygnuj z dodatkowych wyskakujących okienek lub zbędnych reklam, szczególnie w ostatniej fazie zakupowej. Coraz więcej sklepów internetowych pozwala złożyć zamówienie bez rejestracji (jako gość). I choć w ten sposób nie pozyskasz adresu e-mail, który przydaje się do marketing automation oraz mailingu, to przyspieszysz realizację transakcji i zredukujesz liczbę porzuconych koszyków.

Kurs WooCommerce - sklep internetowy krok po kroku

Zobacz kurs

Kurs Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym

Zobacz kurs

Kurs Narzędzia marketingowe i automatyzacja w e-commerce

Zobacz kurs

Podsumowanie

Ignorowanie porzuconych koszyków to koszt alternatywny w sklepie internetowym, który może być redukowany. Wykorzystanie przedstawionych sposobów pozwoli wpływać na użytkowników w taki sposób, aby klienci płynnie przechodzili przez poszczególne etapy ścieżki zakupowej, aż po złożenie zamówienia.

Idź do oryginalnego materiału