Według badania No Fluff Jobs o kompetencjach w IT, zrealizowanego wspólnie z Uniwersytetem SWPS, atmosfera w miejscu pracy była jednym z częstszych powodów rozstania z pracodawcą. Zarówno pracownik początkujący (39,1%), jak i doświadczony (28,9%) oraz ekspert w swojej dziedzinie (37,3%) wskazywali ten powód jako jeden z kluczowych motywatorów do zmiany środowiska zatrudnienia. Co zrobić, aby poprawić atmosferę w firmie? Motywacja do pracy to nie tylko wyższe wynagrodzenia. To także szereg aspektów, które składają się na ogólne zadowolenie i zaangażowanie. O czym mowa?
Motywacja do pracy – jak na nią wpłynąć?
Z perspektywy pracodawcy, a także managerów, istotne powinno być przede wszystkim stworzenie odpowiedniego środowiska pracy. Co to oznacza?
Model cech pracy według Richarda Hackmana i Griega Oldhama wyjaśnia, jak różne aspekty pracy wpływają na poczucie satysfakcji pracowników. A to w konsekwencji przekłada się na długofalową motywację.
Model cech pracy
W modelu cech pracy wyróżnia się następujące elementy, które składają się na satysfakcję i motywację do pracy:
1. Feedback na temat wykonanych zadań daje pracownikowi świadomość mocnych i słabszych stron w danej pracy. Powinien być oparty o faktyczne rezultaty, ale też obserwację procesu. Informacja zwrotna ma na celu dać pracownikowi znać o jakości jego pracy, ale też pojawia się miejsce na docenienie wysiłków, zaangażowania, a także ścieżki docierania do efektów.
2. Różnorodność zadań, która umożliwia wykorzystywanie wielu kompetencji sprawia, iż pracownik nie wpada w rutynę podczas wykonywania pracy. Zmniejsza to więc możliwość utraty motywacji, a także jest jednym z czynników niwelujących ryzyko wypalenia zawodowego.
3. Autonomia, którą firma daje pracownikowi świadczy o wysokim stopniu zaufania do jednostki pod względem jej kompetencji i organizowania czasu. Pracownik zyskuje poczucie sprawczości, ale też dowolności w doborze metod i narzędzi.
4. Samoistność zadań i motywacja do pracy mają ze sobą wiele wspólnego z dwóch powodów. Po pierwsze, znacznie łatwiej jest utrzymać skupienie i wysoki poziom zaangażowania w zadania konkretnie określone, o przewidywalnej dacie zakończenia. Po drugie, chodzi także o możliwość wykonania zadania od początku do końca.
5. Znaczenie naszej pracy dla życia lub pracy innych osób pozwala nie stracić poczucia sensu tego, co się robi. Istotność naszych działań utrzymuje na wysokim poziomie motywację do działania, dzięki czemu znacznie chętniej stawiamy czoła wyzwaniom.
Chcesz wiedzieć więcej? Sprawdź więc ofertę kursu Junior IT Masterclazz. Powyższe informacje pochodzą z modułu pt. „10 rzeczy, które powinieneś(aś) wiedzieć o feedbacku w IT” i stanowią tylko niewielki fragment cennych wskazówek. Kurs umożliwi Ci zdobycie solidnych podstaw do stawiania pierwszych kroków w branży IT. Wiedzę przekazują praktycy w swoich dziedzinach, a niektórych z nich mogłeś(aś) już spotkać w innych kanałach komunikacji.