
NASK – instytut badawczy zajmujący się cyberbezpieczeństwem – poinformował o próbie ingerencji w prezydencką kampanię wyborczą. Specjaliści zidentyfikowali reklamy polityczne na Facebooku, za pośrednictwem których szerzono dezinformację.
W kwietniu Facebook ogłosił plany dotyczące zabezpieczenia zbliżających się wyborów prezydenta RP w cyberprzestrzeni. Jednym z obszarów przeciwdziałań miała być walka z dezinformacją i manipulacją opinii publicznej. Firma Marka Zuckerberga zajęła się fałszywymi kampaniami finansowanymi z zagranicy.
NASK mówi o próbie ingerencji w kampanii wyborczej. Chodzi o reklamy na Facebooku za wielkie pieniądze.
Ośrodek Analizy Dezinformacji NASK (Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej) zidentyfikował zagraniczne reklamy polityczne na Facebooku, mające charakter dezinformacji. Materiały wyświetlane na Facebooku na obszarze Polski były oparte na tym samym schemacie: wspierają jednego z kandydatów, jednocześnie dyskredytując pozostałych. Co ciekawe, rozmaite zagraniczne reklamy promowały różnych kandydatów.
Kampanie, które według NASK miały być finansowane z zagranicy, dotyczyły Rafała Trzaskowskiego, Karola Nawrockiego oraz Sławomira Mentzena. Analiza ośrodka dezinformacji polskiego instytutu wskazuje, iż działania miały na celu prowokację polityczną. Celem kampanii była destabilizowacja sytuacji przed wyborami prezydenckimi, które odbędą się już w nadchodzącą niedzielę, 18 maja 2025 r.
⚠️ Możliwa próba ingerencji w kampanię wyborczą!
Ośrodek Analizy Dezinformacji NASK zidentyfikował reklamy polityczne na platformie Facebook, które mogą być finansowane z zagranicy. Materiały wyświetlane były na obszarze Polski.
Zaangażowane w kampanię konta reklamowe w ciągu… pic.twitter.com/kGzXhLiY0v
NASK dodaje, iż w ciągu ostatniego tygodnia konta wykorzystywane do finansowania dezinformacyjnych kampanii reklamowych przeznaczyły na fałszywe reklamy większe środki niż jakikolwiek komitet wyborczy. Mówimy zatem o najprawdopodobniej ogromnych sumach, liczonych w milionach złotych.
Konta wykorzystywane do prowadzenia dezinformacji zostały zgłoszone do Facebooka z prośbą o ich zablokowanie.
Nie musieliśmy czekać długo na interwencję ze strony właściciela Facebooka. NASK w środę 14 maja w godzinach wieczornych poinformował o zablokowaniu kont. Mimo iż konta zostały usunięte, a reklamy zablokowane, Ośrodek Analizy Dezinformacji instytutu apeluje o szczególną uważność i zgłaszanie fałszywych reklam politycznych szerzących dezinformację.
Aktualnie NASK prowadzi działania związane z ustaleniem źródeł pochodzenia i finansowania tych kampanii. Według wprowadzonych zmian na Facebooku każda reklama o charakterze politycznym powinna posiadać oznaczenie informujące o źródle finansowania reklamy. Posty reklamowe komitetów wyborczych zarejestrowanych kandydatów charakteryzują się specjalnym oznakowaniem.
Zgłoszenia dotyczące dezinformacji – nie tylko na Facebooku, ale też z innych platform społecznościowych, można wysyłać poprzez dedykowaną stronę internetową bezpiecznewybory.pl.
Więcej o bezpieczeństwie w sieci przeczytasz na Spider’s Web: