Najważniejsze nowości w Google Workspace z lutego 2023

fotc.com 1 rok temu

Spis treści

  • Usprawnienia wprowadzone w Arkuszach
    • Nowe funkcje do zaawansowanej analizy
    • Elementy inteligentne
    • Zmiany dotyczące separatorów dziesiętnych
    • Eksport danych Lookera dzięki połączonych arkuszy
    • Więcej sposobów na pracę z danymi BigQuery
  • Nanoszenie notatek w plikach na urządzeniach z Androidem
  • Szyfrowanie po stronie klienta jest już ogólnodostępne w Kalendarzu i Gmailu
  • Łatwiejsze zarządzanie Kontaktami Google
  • Stoper w Dokumentach
  • Wszystkie nowe pokoje będą miały włączoną funkcję wątków
  • Nowe ceny Google Workspace już w kwietniu

Ostatni miesiąc należał do Arkuszy. W programie pojawiły się nowe funkcje, kolejne elementy inteligentne i ulepszenia związane z separatorami. Użytkownicy zyskali też większe możliwości jeżeli chodzi o analizę danych z BigQuery oraz opcję połączenia arkuszy z danymi Lookera. Co jeszcze zmieniło się w lutym w aplikacjach Google Workspace?

Pamiętaj, iż jeżeli chcesz być zawsze na bieżąco z premierami, możesz dołączyć do naszej grupy na Facebooku. To przestrzeń, w której ludzie zainteresowani rozwiązaniami chmurowymi dzielą się ze sobą wiedzą i spostrzeżeniami. Z euforią powitamy Cię jako nowego członka naszej społeczności.

Usprawnienia wprowadzone w Arkuszach

Nowe funkcje do zaawansowanej analizy

Na początek informacja, iż w lutym do Arkuszy wprowadzonych zostało 11 nowych funkcji, dzięki którym praca w narzędziu stanie się bardziej wydajna i pozwoli na prowadzenie jeszcze bardziej zaawansowanych analiz:

  • EPOCHTODATE – Konwertuje znaczniki czasu uniksowego w sekundach, milisekundach lub mikrosekundach na datę i godzinę w UTC.
  • MARGIN OF ERROR – Oblicza margines błędu na podstawie zakresu wartości i poziomu ufności.
  • TOROW – Przekształca tablicę lub zakres komórek w jeden wiersz.
  • TOCOL – Przekształca tablicę lub zakres komórek w jedną kolumnę.
  • CHOOSEROWS – Tworzy nową tablicę z wybranych wierszy w istniejącym zakresie.
  • CHOOSECOLS – Tworzy nową tablicę z wybranych kolumn w istniejącym zakresie.
  • WRAPROWS – Zawija podany wiersz lub kolumnę według wierszy do określonej liczby elementów w każdym wierszu w celu utworzenia nowej tablicy.
  • WRAPCOLS – Zawija podany wiersz lub kolumnę według kolumn do określonej liczby elementów w każdej kolumnie w celu utworzenia nowej tablicy.
  • VSTACK – Dodaje zakresy w pionie i w kolejności, aby zwrócić większą tablicę.
  • HSTACK – Dodaje tablice w poziomie i w kolejności, aby zwrócić większą tablicę.
  • LET – Powoduje przypisanie do argumentu „nazwa” wyników z wartością wyrażenie_wartości i zwraca wynik argumentu wyrażenie_formuły.

Elementy inteligentne

Jako iż Google konsekwentnie rozwija rozwiązania smart canvas, w ostatnich tygodniach w Arkuszach pojawiły się nowe elementy inteligentne:

Miejsce – Gdy w arkuszu zostanie wprowadzony inteligentny element z oznaczeniem miejsca, po kliknięciu go będzie można otworzyć tę lokalizację bezpośrednio w Mapach Google i zobaczyć jej podgląd lub znaleźć wskazówki dojazdu.

Łatwiejsze dodawanie dat – Od niedawna daty do arkusza można dodawać w łatwiejszy sposób, czyli używając menu kontekstowego wywoływanego znakiem @. Wystarczy, iż w komórce wpiszesz skróty @dzisiejsza data, @jutrzejsza data, @wczorajsza data, a podstawi się ona automatycznie. W przypadku skrótu @data, wyświetli się kalendarz, z którego możesz wybrać interesujący Cię termin.

Rynek finansowy – W analogiczny sposób możesz dodać do arkusza elementy powiązane z serwisem Google Finanse, takie jak akcje, fundusze inwestycyjne i waluty. Po najechaniu na element wyświetli Ci się podgląd informacji w zależności od typu aktywa. Na przykład w przypadku akcji zobaczysz nazwę firmy, indeks notowań, cenę akcji i kapitalizację rynkową. Kliknięcie elementu spowoduje przejście do strony finansowej tego podmiotu.

Zmiany dotyczące separatorów dziesiętnych

Arkusze będą teraz – w zależności od ustawień lokalnych dokumentu – automatycznie używać separatorów dziesiętnych zgodnych z prawidłowym zapisem liczb w danym regionie. Na przykład Polsce znakiem oddzielającym jednostki od liczb dziesiętnych jest przecinek, a nie – jak w języku angielskim – kropka. Od lutego podczas używania klawiatury numerycznej naciśnięcie przycisku kropki wstawi w pliku separator prawidłowy dla danego regionu. Teoretycznie jest to maleńka zmiana, jednak osoby, które przy pracy w Arkuszach każdorazowo musiały przenosić się do głównej klawiatury w poszukiwaniu przecinka z pewnością wiedzą, jak dużą zrobi ona różnicę.

Zmiany związane z separatorami zostały wprowadzone także podczas importowania do Arkuszy plików CSV. Wcześniej, jeżeli użytkownik używał przecinków (,) jako separatorów dziesiętnych i średników (;) jako separatorów tekstu, konieczne było wybranie niestandardowego separatora i wpisanie średnika, aby podczas importu tekst został prawidłowo podzielony na kolumny. od dzisiaj program będzie automatycznie wykrywał średniki jako sposób rozdzielania tekstu na kolumny.

Eksport danych Lookera dzięki połączonych arkuszy

W ostatnich tygodniach Google dodało też możliwość interaktywnego analizowania w Arkuszach modelowanych danych z Lookera. Zmiana ta pozwala na połączenie arkuszy z ponad 50 źródłami danych dostępnymi w otwartym ekosystemie Lookera (w tym BigQuery, Cloud SQL, Snowflake i Redshift).

Znacznie ułatwi to pracę osobom, które z jednego miejsca chcą analizować duże ilości informacji przy użyciu tabel przestawnych, wykresów, formuł i innych zintegrowanych źródeł danych. Ponadto taka integracja sprawia, iż prezentowane liczby są na bieżąco aktualizowane, a dostęp do nich jest odpowiednio zabezpieczony.

Jeśli chcesz skorzystać z tej funkcji przejdź do zakładki Dane > Łączniki danych > Połącz z Lookerem, a następnie wprowadź adres URL instancji Lookera, na przykład: https://example.looker.com. W kolejnym kroku konieczne będzie przeprowadzenie autoryzacji arkusza, dzięki której uzyskasz dostęp do danych Lookera.

Aby użytkownicy mogli skorzystać z tej funkcji należy włączyć funkcję połączonych arkuszy w menu administratora Lookera.

Więcej informacji na temat tej funkcji znajdziesz na oficjalnej stronie wsparcia technicznego Google.

Więcej sposobów na pracę z danymi BigQuery

Ostatnia na dziś informacja związana z Arkuszami dotyczy rozszerzenia możliwości dostępu, analizy, wizualizacji i udostępniania miliardów wierszy danych BigQuery z poziomu tego programu:

  • Użytkownicy połączonych arkuszy będą teraz mogli stosować funkcje, tabele przestawne, wykresy, fragmenty i filtry dla kolumn JSON z BigQuery.
  • Wprowadzono też wsparcie dla czterech nowych funkcji: LICZ.PUSTE, ILE.WIERSZY, WYSZUKAJ.PIONOWO, XLOOKUP.

Nanoszenie notatek w plikach na urządzeniach z Androidem

Jeśli posiadasz telefon lub tablet z systemem Android w wersji 6.0 Marshmallow lub wyższej, to od lutego możesz nanosić uwagi w plikach wyświetlanych w trybie podglądu Dysku Google. Po wprowadzeniu zmian rysikiem lub palcem możesz je zapisać (jeśli jest to plik PDF) lub utworzyć kopię pliku w formacie PDF z zapisanymi adnotacjami.

Aby skorzystać z tej funkcji:

  1. Otwórz aplikację Dysk Google na urządzeniu z systemem Android.
  2. Otwórz plik, w którym chcesz dodać notatki.
  3. W prawym dolnym rogu ekranu kliknij przycisk adnotacji.
  4. Otworzy się pasek, z którego możesz wybrać narzędzie, którego chcesz użyć.
  5. Po wprowadzeniu zmian zapisz plik PDF lub utwórz kopię dokumentu pod nową nazwą.

Szyfrowanie po stronie klienta jest już ogólnodostępne w Kalendarzu i Gmailu

W październiku 2022 roku Google ogłosiło wersję beta szyfrowania po stronie klienta dla Kalendarza, w lutym w wybranych planach Google Workspace usługa ta stała się ogólnodostępna i rozszerzona o obsługę migracji kluczy oraz Google Takeout.

Podczas korzystania z szyfrowania po stronie klienta dla wydarzeń Kalendarza opis wydarzenia, załączniki i dane spotkania Meet są niemożliwe do rozszyfrowania przez serwery Google. Jako klient masz zaś kontrolę nad kluczami szyfrowania i usługą weryfikacji tożsamości, umożliwiającą dostęp do tych kluczy.

Ostatniego lutego Google ogłosiło też, iż dla klientów Google Workspace Enterprise Plus, Education Plus oraz Education Standard ogólnodostępne staje się szyfrowanie po stronie klienta w Gmailu. Dla użytkowników, którzy korzystali z ogłoszonej w grudniu wersji beta tej usługi zmiana ta pozostanie niezauważona.

Google Workspace korzysta już z najnowszych standardów kryptograficznych do szyfrowania wszystkich danych – zarówno tych w stanie spoczynku jak i podczas przesyłania ich pomiędzy placówkami tworzącymi chmurową infrastrukturę. Szyfrowanie po stronie klienta przenosi istniejące możliwości szyfrowania na wyższy poziom, zapewniając klientom wyłączną kontrolę nad kluczami szyfrowania – a tym samym dając im pełną kontrolę nad dostępem do danych.

Szyfrowanie po stronie klienta pozwala na stworzenie silniejszej pozycji w zakresie ochrony prywatności, niezależnie od tego, czy chodzi o pomoc w zachowaniu zgodności z przepisami takimi jak ITAR i CJIS, czy po prostu o lepszą ochronę poufnych danych.

Łatwiejsze zarządzanie Kontaktami Google

Wcześniej jedynym sposobem na edycję lub dodanie pozycji w Kontaktach Google było wejście na stronę contacts.google.com. Od niedawna czynności te można wykonać po rozwinięciu Kontaktów w bocznym pasku Google Workspace. Nowość ta pozwoli Ci szybciej wprowadzać zmiany na liście współpracowników, klientów i kontrahentów.

Stoper w Dokumentach

A wracając jeszcze do tematu elementów inteligentnych, warto wspomnieć, iż w Dokumentach pojawiła się funkcja stopera. Umieszczenie tego elementu w pliku sprawi, iż zyskasz możliwość uruchomienia, zatrzymania i zresetowania timera. Z funkcji ta będzie szczególnie przydatna dla osób, które dla podniesienia swojej efektywności korzystają w pracy z metody Pomodoro.

Wszystkie nowe pokoje będą miały włączoną funkcję wątków

I na koniec aktualizacja nowości, o której pisaliśmy w październiku. To właśnie wtedy Google wprowadziło w Pokojach na Chacie możliwość odpowiadania na każdą wiadomość w ramach nowego wątku. Jednak aby móc korzystać z tej funkcji konieczne było jej włącznie przy tworzeniu nowej wirtualnej przestrzeni do rozmowy. Od 13 maca wszystkie nowe pokoje będą miały domyślnie włączoną możliwość prowadzenia rozmowy pobocznej.

Jednocześnie użytkownicy stracą możliwość organizowania wiadomości według tematu rozmowy w taki sposób, ze powiązane wiadomości i odpowiedzi były grupowane razem w głównym oknie rozmowy. Pokoje, które już wcześniej zostały zorganizowane w ten sposób będą przez cały czas funkcjonować bez zmian.

Nowe ceny Google Workspace już w kwietniu

Jeśli obserwujesz nasz cykl z nowościami w Google Workspace, to wiesz, jak wiele usprawnień pojawia się w tym pakiecie każdego miesiąca. W samym tylko 2022 roku w Google Workspace pojawiło się ponad 300 nowych funkcji. Zmiana wartości usługi w stosunku do jej pierwszej odsłony jest w tej chwili tak duża, iż producent zdecydował się na aktualizację cen. Zmiany w tym zakresie zostaną wprowadzone już z początkiem kwietnia.

Dobra wiadomość jest jednak taka, iż istnieje przynajmniej kilka sposobów na to, aby powstrzymać wzrost kwoty na rachunku. Konieczna jest jednak szybka reakcja. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszym artykule Wzrost cen w Google Workspace? Wiemy jak zoptymalizować koszty usługi!

Idź do oryginalnego materiału