Ponad połowa amerykańskich nastolatków uznaje za dopuszczalne używanie ChataGPT do badania nowych tematów. W Polsce 6 na 10 uczniów liceum sięga po narzędzia bazujące na sztucznej inteligencji do celów związanych z nauką w szkole. Chociaż nowe rozwiązania mają wiele korzyści, nie jest w pełni jasne, czy dzieci i młodzież są świadomi pułapek technologii.
Pokolenie Z chętnie uczy się z AI
Z najnowszego badania Pew Research Center wynika, iż aż 26% badanych korzystało z ChatGPT do odrabiania prac domowych lub innych zadań związanych ze szkołą. W porównaniu z wynikiem sprzed dwóch lat liczba nastolatków korzystających z AI w podanym celu wzrosła dwukrotnie.
Ponad połowa, bo aż 54% stwierdziła, iż używanie ChatGPT do badania nowych tematów jest dopuszczalne. 29% respondentów wskazało, iż narzędzie AI jest dopuszczalne do rozwiązywania problemów matematycznych, a 18% uznało, iż używanie ChatGPT do pisania esejów jest dopuszczalne.
W badaniu Pew Research Center wzięło udział 1400 nastolatków w wieku od 13 do 17 lat zamieszkałych w USA.
W Polsce w 2024 r. opublikowano wyniki badania licealistów przeprowadzonego w przez Społeczne Towarzystwo Oświatowe (STO), czyli największą organizację oświaty niepublicznej. Okazało się, iż aż 6 na 10 uczniów aktualnie korzysta z narzędzi AI do celów związanych z nauką w szkole. Co ciekawe, aż 7 na 10 uczniów używa AI do nauki języka polskiego.
Polscy nastolatkowie używają przede wszystkim ChataGPT – 98,5%. Na drugim miejscu znalazło się narzędzie Character AI – 16,3%, a później kolejno Midjourney – 8,9%, DALL-E – 5,2% oraz Bard – 3,0% (aktualnie Gemini).
W badaniu wzięło udział 218 uczniów liceów STO.
Większość uczniów wykorzystuje narzędzia w ramach ich podstawowych zastosowań, a w placówkach brakuje programów dla szkół, które będą efektywnie wspierać naukę.
Czy ChatGPT rzeczywiście nadaje się do nauki?
W pierwszych miesiącach po udostępnieniu ChataGPT media zalewały informacje o kolejnych “zdanych egzaminach”, udanych wypracowaniach czy innych osiągnięciach AI. Po czasie widać jednak coraz więcej niedociągnięć związanych z wykorzystywaniem chatbota, a jednym z najczęstszych zarzutów jest podatność na manipulację.
TechCruch przytacza badanie przeprowadzone przez naukowców z University of Pennsylvania, którzy odkryli, iż tureccy uczniowie szkół średnich, którzy mieli dostęp do ChataGPT, wypadli gorzej na teście z matematyki niż uczniowie, którzy nie mieli do niego dostępu. W innym badaniu naukowcy zaobserwowali, iż niemieccy uczniowie korzystający z ChataGPT byli w stanie łatwiej znaleźć materiały badawcze, ale mieli tendencję do syntezy tych materiałów w mniejszym stopniu niż ich rówieśnicy niekorzystający z narzędzia.
Równocześnie dostępne rozwiązania zapewniają niespotykane wcześniej formy wsparcia w nauce, np. dopasowanie materiałów do realnych potrzeb ucznia, oferując spersonalizowane treści i zadania w zależności od jego poziomu wiedzy i umiejętności czy pomoc w wizualizacji skomplikowanych pojęć, na przykład poprzez symulacje lub animacje.
Większość ekspertów radzi zachowanie zdrowego rozsądku. Dzieci i młodzież potrzebują przede wszystkim edukacji na temat korzyści i zagrożeń płynących z wykorzystywania AI. Potrzebna jest sprawna komunikacja w szkołach i domach. Odpowiednia edukacja pozwoli na świadome wykorzystywanie dostępnych narzędzi, ale również zwiększy bezpieczeństwo dzieci w erze rozwijających się deepfaków i oszustw.
Źródło: techcrunch.com, prawo.pl / Zdjęcie otwierające: pixabay.con