Feedback to rozmowa, jednak ma swoje konkretne przeznaczenie i stosuje się ją, aby przynieść obopólną korzyść. Pracownik może zyskać wiedzę na temat odbioru jego działań, a także cenne wskazówki, które pomogą poprawić wcześniejsze ewentualne błędy. Pracodawca ma możliwość docenienia pracownika, a także wzmocnić jego motywację i zaangażowanie. Konstruktywnie przeprowadzony feedback wspiera zarówno rozwój jednostki, jak i całej organizacji. Tego typu rozmowy bywają jednak trudne. Aby nauczyć się adekwatnej komunikacji, warto sięgnąć po metody znane z psychologii. NVC to model komunikacji, którego twórcą jest Marshall Rosenberg. Na czym polega?
Co to jest NVC?
NVC, czyli Nonviolent Communication to sposób komunikacji, który umożliwia nawiązanie porozumienia pomiędzy rozmówcami. W polskiej nomenklaturze funkcjonuje jako Porozumienie Bez Przemocy. W trakcie rozmowy z zachowaniem zasad NVC całkowicie eliminujemy możliwość eskalacji dialogu i minimalizujemy prawdopodobieństwo ulegania szkodliwym schematom komunikacyjnym. Porozumienie Bez Przemocy pozwala trzymać całą rozmowę w ryzach i pamiętać, iż celem jest porozumienie, a nie walka lub rywalizacja.
Ten model rozmowy sprawdza się w każdej sytuacji komunikacyjnej, zarówno prywatnej, jak i grupowej lub formalnej. Jak przeprowadzić taką rozmowę? Warto pamiętać o kilku etapach.
Nonviolent Communication – jak przebiega?
- Fakty
Mów o faktach – nie formułuj swojej wypowiedzi w oceniający sposób. Wyrażaj tylko fakty, które zaobserwowałeś(aś).
- Uczucia
Skup się na uczuciach – pytaj lub wyraź konkretne uczucia związane z sytuacją. Ponownie pamiętaj, aby nie robić tego w oceniający drugą stronę sposób. Skup się na sobie, jeżeli wyrażasz swoje uczucia lub w empatyczny sposób skup się na rozmówcy, jeżeli pytasz.
- Potrzeby
Wyraź lub zapytaj o potrzebę związaną z omawianą sytuacją. Może to być konkretne oczekiwanie, ale bez żądającego tonu. W NVC chodzi o komunikację z poszanowaniem drugiej strony, ale bezpośrednią i pozbawioną miejsca na niedopowiedzenia.
- Prośba
Upewnij się, o co prosi Twój rozmówca lub wyraź konkretną prośbę związaną z sytuacją. Ponownie pamiętaj, aby nie rozkazywać, ponieważ tego typu komunikaty działają zamykająco na całą rozmowę.
To tylko niewielki fragment wiedzy, który przekazujemy na podstawie modułu o feedbacku w IT, który znajdziesz w kursie Junior IT Masterclazz. Sprawdź szczegółowy program na stronie.