OpenAI ogłosiło dziś, iż rozszerza dostęp do Operatora – swojego zaawansowanego agenta AI, który może wykonywać zadania w imieniu użytkowników. Oczywiście, wśród państw dodanych do listy nie znajdziemy tych zrzeszonych w Unii Europejskiej.
Operator został po raz pierwszy uruchomiony w styczniu w Stanach Zjednoczonych i jest jednym z kilku dostępnych na rynku narzędzi AI zdolnych do wykonywania czynności takich jak rezerwacja biletów, umawianie wizyt w restauracjach, składanie raportów wydatków czy robienie zakupów online. Narzędzie jest teraz dostępne dla subskrybentów ChatGPT Pro m.in. w Australii, Brazylii, Kanadzie, Indiach, Japonii, Singapurze, Korei Południowej i Wielkiej Brytanii.
Chociaż Operator trafił już do większości krajów, wciąż nie jest dostępny w Unii Europejskiej (ze względu na unijne regulacje), Szwajcarii, Norwegii, Liechtensteinie i Islandii. Narzędzie jest w tej chwili dostępne wyłącznie dla użytkowników planu ChatGPT Pro, który kosztuje 200 dolarów miesięcznie. Można z niego korzystać jedynie poprzez stronę internetową, ale OpenAI planuje w przyszłości udostępnić Operatora we wszystkich aplikacjach ChatGPT. Asystent AI działa w osobnym oknie przeglądarki, nad którym użytkownicy mogą przejąć kontrolę w dowolnym momencie.
Rynek agentów AI dynamicznie się rozwija, a Operator musi konkurować z podobnymi rozwiązaniami tworzonymi przez firmy takie jak Google, Anthropic czy Rabbit. Google wciąż testuje swoją usługę na zamkniętej liście oczekujących, Anthropic udostępnia swoje narzędzie za pośrednictwem API, a model Rabbit jest dostępny jedynie dla użytkowników posiadających dedykowane urządzenie. Dalszy rozwój Operatora i jego potencjalne rozszerzenie na kolejne rynki może znacząco wpłynąć na sposób, w jaki użytkownicy korzystają z AI do automatyzacji codziennych zadań.